InfoNu.nl > Financieel > Geld > Pensioenbreuk en waarde-overdracht

Pensioenbreuk en waarde-overdracht

Pensioenbreuk en waarde-overdracht Verander je van baan en ben je daardoor bij een ander pensioenfonds verzekerd, dan kan je de eerder opgebouwde pensioenrechten overdragen aan het nieuwe pensioenfonds. Dat heet waarde-overdracht.

70% Laatstverdiende bruto salaris als pensioen

Veel werknemers denken dat hun pensioen prima geregeld is via hun werkgever en dat zij daar zelf niets aan hoeven te doen. Helaas is dat niet altijd het geval. Inderdaad kent Nederland mooie pensioensystemen. Vaak zullen echter alleen degenen die veertig jaar blijven werken bij hetzelfde bedrijf of in dezelfde bedrijfstak 70% van hun laatsverdiende bruto salaris krijgen. Dat is dan inclusief de AOW, de basisvoorziening van alle pensioenen in Nederland. En ook deze AOW-basis is veel minder stevig dan men een aantal jaren geleden nog dacht. En bovendien, wie haalt vandaag de dag nog veertig jaar bij dezelfde baas?

Hoe ontstaat pensioenbreuk?

Stap je over naar een andere pensioenregeling en sluit die onvoldoende aan bij je oude regeling, dan spreekt men van pensioenbreuk. Een pensioenbreuk kan allerlei oorzaken hebben, maar in de regel ontstaat een pensioenbreuk door verandering van werkgever:
  • Van baan veranderen en daardoor bij een ander pensioenfonds belanden, heeft bijna altijd nadelige konsekwenties voor je pensioenopbouw.
  • En wie in zijn vorige baan een pensioen op basis van eindloon had en bij zijn nieuwe baas flink meer gaat verdienen, heeft óók te maken met een pensioenbreuk, in dat geval ook wel carrièrebreuk genaamd.

Maar ook andere factoren kunnen aanleiding zijn voor een pensioenbreuk:
  • Tijdelijke werkloosheid
  • Een periode van arbeidsongeschiktheid
  • Tijdelijk stoppen met werken

Pensioenaanspraken bij verandering van baan

Veranderen van werkkring wijst op carrière-ontwikkeling. Maar hoeveel mensen onderhandelen bij sollicitatiegesprekken ook over hun pensioen? Want pensioen is, zeker als uw werkgever daaraan meebetaalt, niets anders dan uitgesteld loon. Gelukkig is er tegenwoordig een betere aansluiting tussen de verschillende pensioenfondsen, zodat het gemakkelijker is om pensioenrechten over te hevelen om zo pensioenbreuk te verzachten.

Waarde-overdracht

Sinds 1994 zijn pensioenverzekeraars wettelijk verplicht om pensioengelden van verzekerden onderling uit te wisselen. Werknemers hebben dus vanaf die datum een het recht om hun elders opgebouwde pensioenaanspraken over te hevelen naar de pensioenbeheerder bij de nieuwe werkgever. En daarbij doet het niet ter zake of de nieuwe pensioenregeling al dan niet lijkt op die van de oude werkgever. Overigens hebben veel pensioenfondsen ook pensioenaanspraken overgenomen van mensen die vóór 1994 van baan zijn gewisseld, hoewel ze dat niet wettelijk verplicht waren.

Contante waarde pensioenaanspraken

Bij waarde-overdracht moet de contante waarde van reeds opgebouwde pensioenaanspraken worden ingepast in de nieuwe pensioenregeling. Pensioenuitvoerders dienen zich daarbij vanaf 1994 van wettelijk voorgeschreven rekenregels te bedienen. Vaak is die rekensom best ingewikkeld, met name als men te maken heeft met meerdere pensioenbreuken. Bovendien zijn de administraties van de diverse fondsen meestal niet op mekaar afgestemd, waardoor er nogal wat extra werk moet worden verricht.

Regel tijdig uw oudedagsvoorziening

Maar zelfs als u in de buurt van die zeventig procent komt, waar blijven dan de extra's waaraan u tijdens uw werkzaam leven aan gewend was? De auto van de zaak moet worden ingeleverd of de vergoeding daarvoor valt weg. Het hotel in het buitenland waar u logeerde toen u voor uw bedrijf op pad was, blijft even duur als u er in uw vakantie heen wilt. En dat terwijl de pensioentijd juist een periode is waarin iedereen graag die leuke en plezierige dingen wil doen waarvoor eerst zo weinig tijd was. Regel daarom tijdig uw oudedagsvoorziening als u het later ook goed wilt hebben.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pensioenbreuk en waarde-overdracht"

Reactie

Dommelen van P. H. M., 02-01-2016 12:44 #1
Hoe gevaarlijk is het eigenlijk om wel of geen extra pensioen te regelen voor je leefomstandigheden nu en later. Mijn extra belegging liep juist stuk op een buitenlandse investering in levensverwachtingen. Zwart Wit denken zit heel vaak ingebakken in onze cultuur. Vooral bij mensen die snel "binnen" willen zijn is mijn ervaring.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 25-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!