InfoNu.nl > Financieel > Geld > Informatie over een Stamrecht BV oprichten

Informatie over een Stamrecht BV oprichten

Een stamrecht BV oprichten is 1 van de opties die u kunt kiezen als u een ontslagvergoeding of gouden haddruk krijgt. In dit artikel vindt U meer informatie over de stamrecht BV en over het oprichten van een stamrecht BV. Een Stamrecht BV is een besloten vennootschap die een werknemer die een gouden handdruk of ontslagvergoeding kan oprichten om gebruik te kunnen maken van de stamrechtvrijstelling van de nederlandse Belastingdienst / Fiscus. Volgens de normen van de Nederlandse fiscus is een stamrecht BV in Nederland gelijk aan een “dekkende levensverzekeraar”. De ontslagvergoeding of gouden handdruk die de werknemer ontvangt kan door de werknemer ondergebracht worden in de stamrecht BV, in veel gevallen is dit gunstiger voor de werknemer als hij er voor kiest om de ontslagvergoeding in één keer uit laat betalen.

Via een verzekeraar is het ook mogelijk om van de stamrechtvrijstelling gebruik te maken, dan heeft u echter een stuk minder zeggenschap over het vermogen, er kan bijvoorbeeld ook met het geld in de stamrecht BV belegd worden. Ook kan er een eigen bedrijf mee gestart worden.

Oprichting stamrecht BV

Om een stamrecht BV op te richten moeten de nodige oprichtings activiteiten plaatsvinden, waarvoor men specialisten nodig heeft. Denk hierbij aan de volgende onderdelen:
  • Vastleggen van alle fiscale plichten in statuten
  • Fiscale goedkeuring voor werkgever en voor werknemer
  • Aanvraag fiscale nummers
  • Verklaring geen bezwaar bij het Ministerie van Justitie

Na de oprichting van de stamrecht BV kan de werkgever de volledige ontslagvergoeding in de stamrecht BV zonder inhouding van premies en loonbelasting storten. De stamrecht BV moet voldoen aan strenge fiscale voorwaarden en eisen van de Belastingdienst, de belastingdienst zal die ook toetsen. Voor de werkgever is het belangrijk dat er een akkoord is van de Belastingdienst waarin staat dat de inhoudingsplicht overgaat van de werkgever naar de stamrecht BV. Het is uiterst belangrijk dat u geen gebruik maakt van uw ontslagvergoeding voordat de stamrecht BV volledig opgericht is. De stamrechtvrijstelling geldt in het geval van te vroeg beschikken over de ontslagvergoeding niet.

Stamrecht BV en de fiscus

De belastingdienst is zeer streng met stamrecht BV’s. De reden hiervan is dat de Belastingdienst nog geld van de stamrecht BV “tegoed” heeft, de belastingdienst wil uiteraard deze clain op nog te ontvangen belastinggeld niet verliezen. Daarom mag een stamrecht BV geen activiteiten ondernemen die de kans op uitkeringen (en dus betaling aan de Belastingdienst) verminderen. U kunt hierbbij aan de volgende punten denken:
  • Negatief rendement behalen op stamrecht kapitaal
  • Niet betalen van belasting
  • Teveel en/of onjuiste kosten opvoeren

Administratieve verplichting stamrecht BV

Om de Belasingdienst op de hoogte te houden van de activiteiten van de stamrecht BV zijn er een aantal verplichtingen die u heeft nadat u een stamrecht BV hebt opgericht. Denk hierbij aan:
  • Is het stamrechtkapitaal nog aanwezig in de stamrecht BV?
  • Zijn de periodieke uitkeringen al gestart?
  • Is er geld aanwezig op de bankrekening van de stamrecht BV?
  • Of wordt het geld uitgeleend aan privé?
  • Etc.

De Fiscus verplicht de stamrecht BV tot het doen van aangiftes, zo kunnen zij volgen wat er gebeurt in de stamrecht BV.Een belangrijke administratieve verplichting van een stamrecht BV is de aangifte Vennootschapsbelasting. De stamrecht BV moet deze aangifte elk jaar indienen bij de Belastingdienst. Hierbij inbegrepen zijn de jaarrekening en de verlies- en winstrekening. Hiermee kan de Belastingdienst zien of de stamrecht BV winst of verlies maakt. Als er winst gemaakt wordt zal de stamrecht BV vennootschapsbelasting moeten betalen. Normaliter zal een stamrecht BV weinig of geen winst maken, toch wil de Belastingdienst een verantwoording hiervoor zien middels de aangifte vennootschapsbelasting.

Aangifte en afdracht loonheffing over stamrecht uitkeringen

De tweede administratieve verplichting gaat pas in als de stamrecht BV ook daadwerkelijk gaat uitbetalen. Dan heeft u ook de verplichting tot de aangifte en afdracht van loonheffing. De bedragen die dan uitgekeerd worden worden door de Belastingdienst als inkomen, hierover dient u maandelijks loonheffing (belasting) te betalen.

Rendement behalen in de stamrecht BV

Uiteraard kan er ook rendement gemaakt worden in de stamrecht BV, sterker nog, de Belastingdienst gaat er vanuit dat u rendement maakt met uw stamrecht BV. U kunt rendement maken door een eigen bedrijf te starten van het geld in de stamrecht BV en dus de gelden in de stamrecht te gebruiken voor het investeren in ondernemingsactiviteiten. Ook, en dit komt het meeste voor bij stamrecht BV’s, kunt u de stamrecht BV gebruiken om te sparen of zelfs te beleggen. Bij beleggen met gelden in een stamrecht BV dient u echter wel rekening te houden met het risico. De Belastingdienst heeft een claim op de te betalen belasting over het oorspronkelijke bedrag in de stamrecht BV, verliest u geld met beleggingen in de stamrecht BV dan zal de claim van de belastingdienst niet(!) lager worden.

De stamrecht BV en winst maken

Winst maken in een stamrecht BV zal niet snel gebeuren, de belastingdienst gaat er vanuit dat u jaarlijks rendement maakt. Hiervoor gebruiken zij een oprentingspercentage van gemiddeld zo'n 4%. U moet dus structureel meer dan 4% rendement behalen om winst te gaan maken. Als u winst gaat maken met het geld in de stamrecht BV dan dient u hierover belasting te betalen, de vennootschapsbelasting van 20-25%.

Overlijdensdekking nabestaanden

Wat gebeurd er met de stamrecht bv als u komt te overlijden? Bij een lijfrenteverzekering kan het voorkomen dat deze komt te vervallen, of u moet er een aparte aanvullende risicoverzekering op hebben afgesloten, bij een stamrecht bv is dit niet het geval. De maandelijkse uitkeringen moeten wel direct starten als de ex-werknemer komt te overlijden, zodat de maandelijkse uitkeringen dan inkomen zijn voor de nabestaande partner. Een soort van nabestaandenpensioen dus. De partner moet uiteraard wel de belasting betalen over de maandelijkse uitkeringen uit de stamrecht BV. Ook zal de stamrecht BV op naam komen te staan van de nabestaande partner. Mocht er geen nabestaande partner zijn of als beide “ouders” zijn komen te overlijden dan hebben de kinderen recht op de uitkeringen uit de stamrecht BV.

Jaarlijkse kosten stamrecht bv

Voor een stamrecht BV dient u jaarlijks een jaarrekening en een vennootschapsbelasting-aangifte in te dienen. Ook betaalt u jaarlijks aan de Kamer van Koophandel. U kunt er ook voor kiezen deze administratie uit handen te geven, dit zorgt voor u voor een stuk meer rust, het brengt echter wel kosten met zich mee.
© 2009 - 2018 Obama, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stamrecht BV oprichten en Gouden handdrukStamrecht BV en de gouden handdruk. Als je wordt ontslagen kun je een gouden handdruk meekrijgen (een afkoopsom). Dit be…
Ontslagvergoeding & belastingOntslagvergoeding & belastingOver uw ontslagvergoeding moet u belasting betalen. De overheid ziet een ontslagvergoeding namelijk als een vorm van ink…
Stamrecht banksparen: Ontslagvergoeding en stamrechtWanneer je wordt ontslagen, krijg je vaak een ontslagvergoeding of gouden handdruk mee ter compensatie. Voorheen konden…
Gouden handdruk of ontslagvergoeding: de mogelijkhedenGouden handdruk of ontslagvergoeding: de mogelijkhedenWie boventallig wordt verklaard of wiens functie overbodig is geworden, is daar vaak niet zo blij mee. Mensen zijn dan a…
Ontslagvergoeding 2014: belasting en mogelijkhedenOntslagvergoeding 2014: belasting en mogelijkhedenDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is vaak een mooi bedrag, maar wordt een stuk minder mooi na aftrek van belasting…

Reageer op het artikel "Informatie over een Stamrecht BV oprichten"

Infoteur: Obama
Laatste update: 13-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!