InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rijkste Nederlanders van 2009

Rijkste Nederlanders van 2009

Jaarlijks publiceert Quote een overzicht van de rijkste Nederlanders. De rijkste Nederlanders van 2009 hebben vrijwel allemaal moeten inleveren ten opzichte van 2008. De tien rijkste personen of families van 2009 hebben minimaal een geschat vermogen vanaf 1,5 miljard euro. Ten opzichte van het vermogen van 2008 hebben ze allemaal moeten inleveren, behalve de familie Pon. Deze auto-importeurs hebben een stijging van het vermogen gerealiseerd van 6,3 procent. De familie Brenninkmeijer bezit bijna meer vermogen dan de resterende negen bij elkaar opgeteld. In het jaar 2008 hadden zij nog een vermogen van 24,1 miljard euro. In 2009 is het vermogen gezakt naar 20,5 miljard euro.

Top tien van rijkste personen of families van Nederland

Nummer 1: Familie Brenninkmeijer
Geschat vermogen: 20,5 miljard euro
Rijk geworden met: kledingketen C&A

De familie Brenninkmeijer is al jaren veruit de rijkste familie van Nederland. Naast Nederland zijn zij ook actief in enkele andere Europese landen, zoals: Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Portugal. In totaal hebben zij meer dan 1000 filialen in Europa.

Nummer 2: Charlène de Carvalho-Heineken
Geschat vermogen: 3,6 miljard euro
Rijk geworden met: Heineken

Ook voor Heineken in Nederland te klein. Zij zijn actief in 170 landen met verschillende biermerken. In totaal hebben zij ongeveer 60.000 medewerkers in dienst.

Nummer 3: Familie van der Vorm
Geschat vermogen: 3,5 miljard euro
Rijk geworden met: investeringsmaatschappij HAL

De familie heeft in 1989 de rederij Holland-Amerika Lijn verkocht voor 1,2 miljard gulden. Vervolgens zijn zij met succes het investeringsmaatschappij HAL begonnen.

Nummer 4: Frits Goldschmeding
Geschat vermogen: 1,9 miljard euro
Rijk geworden met: uitzendbureau Randstad

Frits Goldschmeding is één van de grondleggers van uitzendbureau’s. In 1960 heeft hij Uitzendbureau Amstelveen opgericht. Uiteindelijk is de naam gewijzigd in Randstad Uitzendbureau. Na Adecco is Randstad de grootste uitzendbureau van de wereld.

Nummer 5: Familie Pon
Geschat vermogen: 1,7 miljard euro
Rijk geworden met: Autohandelaar Pon

Pon is een dealer van Audi en Volkswagen. Zij hebben slechts een paar vestigingen in Nederland, maar zijn in het hele land bekend. Familie Pon wist ondanks de moeilijke tijden voor autodealers hun vermogen te laten stijgen ten opzichte van 2008.

Nummer 6: Familie De Rijcke
Geschat vermogen: 1,7 miljard euro
Rijk geworden met: Kruidvat

In 2002 heeft de familie de Kruidvat verkocht aan een Chinese investeerder. Ze ontvingen 1,3 miljard euro voor de meer dan 1900 winkels in Europa

Nummer 7: Jaap en Albert Blokker
Geschat vermogen: 1,6 miljard euro
Rijk geworden met: winkelketen Blokker

De Blokker’s zijn al in 1896 begonnen als ondernemers is Hoorn. De zoons hebben onafhankelijk van elkaar winkels opgezet in de Randstad. In de jaren dertig hebben ze gezamenlijk winkels opgezet onder de naam Gebroeders Blokker.

Nummer 8: Dik Wessels
Geschat vermogen: 1,6 miljard euro
Rijk geworden met: bouwbedrijf Volker Wessels Stevin

Dit bouwbedrijf is in 1997 ontstaan uit een fusie tussen Kondor Wessels N.V. en Koninklijke Volker Stevin N.V. In 2008 had het bedrijf een omzet van maar liefst 5,4 miljard euro met 17.000 werknemers.

Nummer 9: John Fentener van Vlissingen
Geschat vermogen: 1,6 miljard euro
Rijk geworden met: investeringsbedrijf SHV

Deze zakenman heeft niet alleen een groot vermogen, maar ook zijn broers zijn/waren zeer vermogen te noemen. Het familievermogen wordt geschat op 9,2 miljard euro.

Nummer 10: Joop van den Ende
Geschat vermogen: 1,5 miljard euro
Rijk geworden met: mediabedrijf Endemol

Deze mediamagnaat heeft zijn vermogen te danken aan zijn samenwerking met John de Mol in het mediabedrijf Endemol.
Gerelateerde artikelen
Rijkste Nederlanders van 2013Rijkste Nederlanders van 2013De jaarlijkse lijst van de rijkste mensen van Nederland is weer bekend. Hoe vergaat het de 500 rijkste Nederlanders dit…
Wie heeft de kenmerken om miljardair te worden?Wie heeft de kenmerken om miljardair te worden?In de wereld zijn er gerekend in dollars in totaal 678 miljardairs. De rijkste is het ene jaar Bill Gates en het andere…
Waar wonen de meeste miljonairs?Jaarlijks publiceert de Quote een overzicht van de rijkste Nederlanders. Op basis hiervan hebben ze een lijst samengeste…
Familie BrenninkmeijerFamilie BrenninkmeijerDe meest vermogende familie van Duitsland zijn Nederlandse ondernemers van Duitse afkomst. Zij hebben hun vermogen verga…
De rijkste selfmade miljonairsSelfmade miljonairs hebben hun vermogen zelf weten op te bouwen. Deze miljonairs zijn in tegenstelling tot veel andere m…
Bronnen en referenties
  • Quote

Reageer op het artikel "Rijkste Nederlanders van 2009"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-11-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!