InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bonussen en vertrekregelingen

Bonussen en vertrekregelingen

Bonussen en vertrekregelingen De tijden van topbonussen voor bankiers en andere topfunctionarissen in het bedrijfsleven liggen in het verleden. Tot aan de kredietcrisis kregen topfunctionarissen bonussen van soms wel enkele miljoenen euro’s of dollars. Aan deze graaicultuur is echter nog geen einde gekomen, het is uitsluitend gematigd. Vooral in de Verenigde Staten werden er bij bedrijven bonussen uitbetaald van miljoenen euro’s per jaar per bestuurder. Nadat de Amerikaanse bank, Lehman Brothers failliet was gegaan is er toch nog 2,5 miljard dollar uitgekeerd aan bonussen. Dit bedrag was gereserveerd in een fonds die los stond van de bank. Ook in Nederland worden er bonussen uitgekeerd. Deze manier van flexibele beloning komt het meeste voor bij verzekeraars en banken.

Wat is een vertrekbonus?

Hoge functionarissen maar ook normale werknemers krijgen bij ontslag vaak een vertrekbonus mee. Dit is een financiële vergoeding voor de werknemer bij ontslag. Deze vergoeding wordt ook wel gouden handdruk genoemd. Zo kreeg Rijkman Groenink bij zijn gedwongen vertrek bij ABN Amro in 2007 een vertrekbonus mee van maar liefst 25 miljoen euro. Een andere topman bij ABN Amro (Jan Peter Schmittman) kreeg bij zijn gedwongen vertrek bij de bank een vertrekbonus mee van “slechts” 2,4 miljoen euro. Hij vond dit bedrag echter te laag en stapte naar de rechter. Via de rechter heeft hij alsnog een vertrekbonus van 8 miljoen euro meegekregen.

Wat is een welkomstbonus?

Het tegenovergestelde van de vertrekbonus is de welkomstbonus. Dit is als een ware een vergoeding voor het aangaan van de arbeidsovereenkomst. Een dergelijke vergoeding heeft Patrick Flynn van de ING gekregen bij het in dienst treden in 2009. Hij kreeg maar liefst 100.000 aandelen van ING als welkom. Een topman bij Unilever wist dit te overtreffen. Hij kreeg 135.306 aandelen met een waarde van ongeveer 2,5 miljoen euro (afhankelijk van de koers).

Wat is een prestatiebonus?

Een prestatiebonus is een flexibele uitkering afhankelijk van het wel of niet behalen van een bepaalde afspraak of target. Deze bonus is een middel om werknemers beter te laten presteren. Deze bonus staat nu ernstig ter discussie. Een dergelijke bonus zou er voor kunnen zorgen dat de kwaliteit van het werk afneemt. Het halen van de target is de belangrijkste motivatie. Door dit systeem van flexibele beloning ontstaan er binnen de financiele dienstverlening zogenaamde provisiejagers.

Absurde bonussen

Sommige bonussen zijn zo ver gezocht dat het meer cadeautjes zijn in plaats van bonussen. Zo kreeg Sandy Lyons van werkgever Draka een vergoeding voor kosten met betrekking tot huisvesting, kinderopvang en schoolgeld voor de kinderen van maar liefst 423.000 euro. De topman van Shell spande in 2009 de kroon naar Nederlandse maatstaven door een bonus te ontvangen in verband met een niet behaalde doel. Hij zou 1,4 miljoen euro in aandelen ontvangen indien Shell bij de top drie zou zitten van best presterende oliemaatschappijen. Dit is niet gelukt, maar toch heeft hij de absurde bonus van Shell ontvangen. In de Verenigde Staten is er uiteraard nog een extremere geval. Mark Hurd kreeg van zijn werkgever Hewlett-Packard in 2005 een welkomstbonus van 2 miljoen dollar en 2,7 miljoen dollar als vergoeding voor het verhuizen, voor 2,4 miljoen dollar aan opties, en ook nog 8,1 miljoen dollar aan aandelen. Dit was echter nog niet genoeg, hij kreeg namelijk ook nog een deel van zijn hypotheekrente betaald. O ja, hij krijgt uiteraard ook nog salaris. In 2008 verdiende Mark Hurd in totaal 42,5 miljoen dollar.

Zie ook:
Ontslag nemen of ontslagen worden
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Intermediar nummer 42 van 2009

Reageer op het artikel "Bonussen en vertrekregelingen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-10-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!