InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rekeninghouder van DSB - wat nu?

Rekeninghouder van DSB - wat nu?

Rekeninghouder van DSB - wat nu? De Rechtbank heeft op 12 oktober 2009 de noodregeling van toepassing verklaard op DSB Bank N.V. in Wognum (DSB). Dit betekent dat de DSB Bank onder curatele van De Nederlandsche Bank stond. Maar wat betekende dit nu verder voor rekeninghouders die bijvoorbeeld hun spaargeld op een rekening bij de DSB hadden staan?

DSB: Niet meer bij je geld kunnen

Alle rekeninghouders kunnen vanaf 12 oktober niet meer bij hun geld, tenzij zij een pasje hebben waarmee zij geld kunnen opnemen bij andere banken. Dat kan dan overigens alleen nog maar op 14 oktober om 24.00 uur en niet meer de dagen erna. Per dag kan bovendien nog maar 250 euro gepind worden. In totaal kan iemand dan dus nog 750 euro pinnen voordat ook zijn of haar rekening wordt afgesloten.

Noodregeling DSB en depositogarantieregeling

De noodregeling betekent dat rekeninghouders bij DSB voorlopig niet bij hun geld kunnen komen. DSB-klanten die alleen een betaalrekening bij de DSB hebben, krijgen voorrang bij het openen van een rekening bij een andere bank.
Verder is het Depositogarantiestelsel van toepassing. Dit stelsel wordt uitgevoerd door De Nederlandsche Bank en het betekent dat mensen die tot 100.000 euro op hun rekening hebben staan, dat geld terugkrijgen van de Nederlandsche Bank. Dit duurt echter wel even. Iedereen die een rekening heeft bij de bank moet zelf aan aanvraag doen bij de Nederlandsche Bank. Daarna duurt het dan tot 3 maanden voordat het geld terug is bij de rechtmatige eigenaar.

Hoe werkt het aanvragen van geld via de depositogarantieregeling?

De Nederlandsche Bank stuurt klanten per post meer informatie over de aanvraagprocedure. De Nederlandsche Bank gebruikt daarvoor het adres waarop rekeninghouders geregistreerd zijn bij de DSB Bank. Op de website van de Nederlandsche Bank staat wanneer die brieven worden verstuurd.

Achtergestelde deposito's vallen niet onder de garantie - geld weg

Achtergestelde deposito’s vallen niet onder de regeling. De Nederlandsche Bank zal door middel van advertenties in dagbladen aangeven wat mensen moeten doen om hun geld terug te krijgen. Ook op de website is te vinden wat er moet gebeuren om dit geld weer in bezit te krijgen. Rekeninghouders kunnen net na de uitspraak in oktober 2009 dus eigenlijk verder niets doen dan afwachten tot De Nederlandsche Bank aangeeft wat er moet gebeuren om het geld terug te krijgen. Mensen met vragen kunnen de DNB overigens wel bellen via 0800 – 020 1068 tijdens kantooruren. Op het servicecentrum wordt echter niet veel meer gemeld dan dat het afwachten is op nader bericht. Wel is inmiddels aangegeven dat spaarders bij de DSB voor de kerst weer zullen kunnen beschikken over hun geld.

Wat is de depositogarantieregeling?

Mensen die in Nederland geld op een bankrekening hebben staan kunnen ervan uitgaan dat hun geld daar tot een bepaald bedrag veilig en gegarandeerd is. Als de bank dat geld niet meer uit kan betalen door bijvoorbeeld een faillissement of een curatele, garandeert De Nederlandsche Bank dat het geld wel ter beschikking blijft. Officieel heet dit de depositogarantieregeling. Tot 2007 was er de Collectieve Garantieregeling, in 2007 werd de depositogarantieregeling in het leven geroepen. De garantie wordt verleend door De Nederlandsche Bank, maar het geld dat weer bijeengebracht moet worden om gedupeerden te helpen wordt door alle Nederlandse banken samen bijeengebracht.

Hoe hoog is de depositogarantieregeling?

Vanaf 7 oktober 2009 wordt een bedrag van 100.000 euro volledig terugbetaald. Voor september kregen mensen geld tot 20.000 euro van hun spaartegoed volledig terug, en daarna nog maar 90 procent van het bedrag tussen de 20.00 en de 40.000 euro. Mensen die meer dan 100.000 euro op hun rekening hebben staan, moeten proberen dat zelf van de bank terug te krijgen.

Welke soorten rekeningen komen in aanmerking voor de depositogarantieregeling?

Wie aanspraak wil maken op de depositogarantieregeling moet een betaalrekening of een spaarrekening hebben die op zijn of haar naam is gesteld. Anonieme rekeningen kunnen geen beroep doen op de regeling. Ook mensen met een achtergesteld spaardeposito kunnen waarschijnlijk fluiten naar hun geld. Dergelijke deposito’s leveren veel geld op als er niets aan de hand is, maar bij een faillissement is geen recht op de depositogarantieregeling. Het is zelfs nog erger gesteld met zo’n regeling, want van de schuldeisers is de persoon met een achtergestelde deposito de laatste in de rij die geld krijgt. En vaak is er dan niets meer over. Bij een achtergesteld deposito is de rente vaak heel erg hoog. De bank waarbij een achtergestelde deposito is afgesloten, moet overigens ook hebben gemeld dat het om zo’n soort rekening gaat. Iemand die niet weet of hij een achtergesteld deposito heeft kan dat vragen bij de bank of het nazoeken in de stukken. De Nederlandsche Bank weet dit wel, maar mag geen informatie daarover geven.

Banken waarbij mensen geen eigen rekeningnummer hebben

Er zijn banken die mensen niet een eigen rekeningnummer geven, maar die klanten een code toekennen. Het geld komt dus ergens centraal binnen. Toch valt zo’n rekening ook onder depositogarantieregeling.

Andere financiële rekeningen en de beleggerscompensatieregeling

Hypotheekspaarpolissen of kapitaalverzekeringen of andere financiële producten vallen niet onder de depositogarantieregeling. Beleggingsrekeningen vallen onder een andere regeling en wel onder het beleggerscompensatiestelsel.

Samen geld?

Sommige mensen hebben een gezamenlijke rekening waar meer dan 100.000 euro opstaat. Dat is geen probleem zolang het bedrag niet hoger is dan 200.000 euro. Ieder van de personen kan namelijk aanspraak maken op 100.000 euro en dat ook terugvorderen.

Onder de 18 jaar?

Jongeren die nog geen 18 jaar zijn hebben ook recht op terugbetaling tot een bedrag van 100.000 euro. Dit betekent dus ook dat het spreiden van geld soms wel heel goed kan zijn. Voor ieder kind een apart potje kan er bij dit soort situaties toe leiden dat al het geld weer terugkomt.

De aanvraagprocedure als een bank failliet is gegaan

Als een bank failliet gaat plaatst de Nederlandsche Bank advertenties waarin staat dat het depositogarantiestelsel in werking is getreden. Alle klanten krijgen als het goed is dan vervolgens ook een brief van de bank zelf of van de curator. Een rekeninghouder heeft nadat de advertentie in de kranten heeft gestaan nog 5 maanden om een formulier aan te vragen bij de Nederlandsche Bank om het eigen geld terug te vragen. Er wordt dan binnen 3 maanden uitbetaald, op een andere rekening bij een andere bank.

Meer dan een ton op de bank?

Wie meer dan 100.000 euro op de bank heeft staan moet zelf proberen het deel dat boven de ton zit terug te krijgen. Daarbij gaat het om een procedure die altijd gevolgd wordt en waarbij een curator wordt ingezet. De curator verdeelt wat er over is over de schuldeisers. Maar dan moet er natuurlijk nog wel wat over zijn.
Verder informatie is te vinden bij De Nederlandsche Bank, op www.dnb.nl Vragen kunnen gesteld worden via 0800-020 1068 op werkdagen van 09.00 – 17.00 uur.

Klanten met een achtergesteld deposito verenigen zich

Op initiatief van mevrouw Hofmeester die zich ook in Tros Radar heeft vertoond wordt geprobeerd om een groep op te richten van mensen die een achtergesteld deposito bij de DSB Bank heeft. Dit is het Actie Comité Achtergestelde Deposito. Deze mensen zijn de allerlaatste schuldeisers, omdat hun rekening niet valt onder de depositogarantieregeling van De Nederlandsche Bank. De groep wil alle 4000 gedupeerden bij elkaar krijgen om een front te vormen. De groep wil proberen om minister Wouter Bos ertoe te dwingen ook de achtergestelde deposito spaartegoeden tot 100.000 euro te vergoeden. Daartoe is contact gezocht met advocaat Mr. Dr. W.J.M. van Andel van Wijn & Stael advocaten. Dit advocatenkantoor heeft volgens eigen zeggen in het verleden ook zaken behandeld waarbij mensen met een achtergesteld deposito ook een deel van hun geld of al hun geld terugkregen. Volgens de advocaat zouden alle spaarders zich moeten verenigen om samen sterk te staan.

Voorschot van 3000 euro op het depositogarantiefonds

Op 21 oktober 2009 hebben de curatoren van de DSB bank besloten dat mensen onder bepaalde voorwaarden een voorschot kunnen aanvragen van maximaal 3000 euro. Dit geld moet dan op hun rekening staan, na aftrek van een nadelig saldo op andere rekeningen. Wie daarvoor in aanmerking komt moet een formulier downloaden via de DSB bank, waarop onder meer het burgerservicenummer, het bankrekeningnummer van de DSB, de tegenrekening en het saldo moet worden genoemd. Dit laatste is voor veel mensen moeilijk, want er kan niet meer ingelogd worden bij de bank. De meeste mensen weten vast wel wat er ongeveer op hun rekening stond, maar precies is dat nauwelijks vast te stellen. Een schatting mag ook overigens. Wie het formulier fout invult, heeft pech. Er wordt maar één keer de kans gegeven om een aanvraag in te dienen en wie dat de eerste keer niet direct goed doet, heeft een probleem. Ook wordt er verder niet over gecorrespondeerd of de aanvraag in behandeling is genomen of niet. Iemand ziet op zijn bankrekening al dan niet het bedrag verschijnen en verkeert tot die tijd in onzekerheid of dit voorschot wordt verstrekt. De 3000 euro is overigens het maximum bedrag. De rest wordt later betaald als het Depositogarantiestelsel in werking treedt.

Voorschot DSB bank tot en met 4 november aan te vragen

Mensen kunnen tot en met 4 november om 10.00 uur in de ochtend vragen om een voorschot. Wie liever de gehele afwikkeling wil afwachten kan dat ook doen. Vanzelfsprekend wordt het bedrag dat wel als voorschot wordt uitgekeerd niet later nog een keer betaald.
Het formulier dat mensen moeten downloaden om een voorschot te kunnen krijgen is te vinden op: DSB Bank
Gerelateerde artikelen
Voordelen en nadelen van een depositoVoordelen en nadelen van een depositoSpaargeld moet u tegen een zo hoog mogelijke spaarrente wegzetten. Kiezen voor een deposito kan verstandig zijn.
Hoge rente op achtergesteld depositoHoge rente op achtergesteld depositoWat is een achtergestelde deposito? Wie zijn geld wat langer kan wegzetten, kiest voor een spaardeposito vanwege de hoge…
Hoogste spaarrente na omvallen DSB Bank: waar dan?Hoogste spaarrente na omvallen DSB Bank: waar dan?Na het omvallen van de DSB Bank moesten grote bedragen tegen de hoogste spaarrente bij een andere bank worden geplaatst.…
Een achtergestelde deposito: meer risico en meer spaarrenteEen achtergestelde deposito: meer risico en meer spaarrenteEen spaardeposito met meer risico geeft mogelijk ook een heel hoge spaarrente wilt. Als u uw geld wat langer kunt wegzet…
Bronnen en referenties
  • DNB
  • AD
  • http://achtergesteldedeposito.nl/

Reageer op het artikel "Rekeninghouder van DSB - wat nu?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!