InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldtips: hoe kan je financiële problemen vermijden?

Geldtips: hoe kan je financiële problemen vermijden?

Geldtips: hoe kan je financiële problemen vermijden? Financiële problemen komen meer en meer voor bij de bevolking, vooral sinds de economische crisis van 2008. Eén van de redenen is dat mensen willen blijven voldoen aan de levensstandaard van vóór de crisis en daarom allerlei kredieten aangaan. Lenen om dingen te kunnen kopen is niet altijd even zinvol, want je moet steeds rekening houden met de terugbetaling van de lening. Daarnaast is ook het nemen van een krediet om andere kredieten terug te betalen uit den boze. Want op die manier stapel je de creditcards geleidelijk aan op en kom je in een negatieve schuldenspiraal terecht. Om financiële problemen te vermijden, hou je je best aan enkele budgettaire regels. Welke tips kunnen nuttig zijn om niet met geldproblemen opgescheept te geraken?

Geldtips: voorkeuren bepalen

Vóórdat je iets gaat kopen, is het handig om eerst een soort van voorkeurenlijstje in gedachten te houden. Je impulsen volgen als je gaat consumeren is niet aan te raden. Als je voor jezelf bepaalde voorkeuren hebt vastgelegd, dan is het makkelijker om je daaraan te houden. Zo is het bijvoorbeeld beter om eerst geld te spenderen aan dingen die je absoluut nodig hebt in huis in plaats van je zonder veel nadenken luxe-artikelen aan te schaffen.

Consumentenkredieten

Levensstandaard

Sommige mensen willen absoluut bijblijven met de laatste nieuwe ontwikkelingen op het vlak van technologie, van mode, of van toeristische vakanties. Om aan die geldverslindende levensstandaard te voldoen gaan ze gretig consumentenkredieten aan zodat ze zich een bepaalde sociale status kunnen verwerven.

Krediet betalen met krediet

Hier bestaat het gevaar dat je in een vicieuze cirkel terechtkomt: kredieten nemen om andere kredieten af te betalen is geen goede zaak. Beter is het je financiële grenzen te kennen en je in je consumptiegedrag daarmee rekening te houden. Als je echt iets wilt kopen, wees dan geduldig en wacht dan gewoon tot je over genoeg financiële middelen beschikt.

Variabele kosten vs. vaste kosten

De variabele kosten zoals uitgaven voor kleding, voor je hobbies of voor allerlei abonnementen mogen zich niet ontwikkelen tot vaste kosten. Daarom is het goed om na te gaan of je dat abonnement voor betaaltelevisie nu eigenlijk wel nodig hebt, of je die boekenclub nu wel interessant vindt enz...Al die variabele kosten vormen op zich geen grote bedragen, maar als je ze allemaal optelt kunnen ze wel oplopen tot een grote som. Ga dan ook na welke dingen je eventueel kan missen.

Leningen beperken

Een goede basisregel om op termijn financiële problemen te vermijden, is om je leningen en kredieten te beperken tot een absoluut minimum. Bij voorkeur neem je alleen een lening voor je woning. De maandelijkse betalingen die je zal moeten doen voor je hypotheekaflossing zullen al vrij hoog oplopen. Neem alleen een autolening als je een wagen nodig hebt voor het uitoefenen van je beroep.

Budgetbeheer tegen financiële problemen

Als houvast voor je financiële uitgaven is een budgetplanning een ideale oplossing. Als je een duidelijk plan hebt en weet wat je wil en kan uitgeven voor bepaalde zaken, dan is een goed financieel beheer mogelijk. Als je weet welk bedrag je bijvoorbeeld wilt besteden aan een wagen, houd je daar dan ook aan. Laat je niet verleiden om boven je budget te gaan om toch maar van bepaalde opties of technische snufjes te kunnen profiteren.

Creditcards

Creditcards zijn handig als betaalmiddel overal ter wereld maar kunnen je ook een vals gevoel van financiële zorgeloosheid geven. Met een creditcard betalingen doen voor dagelijkse uitgaven zoals voeding is niet aangeraden, omdat je dan al snel het overzicht over je gemaakte kosten dreigt te verliezen. Bovendien moet je bij de creditcard steeds rekening houden met de latere terugbetaling van je uitgaven. Elke volgende maand moet je dus zorgen dat het bedrag dat je de vorige maand hebt uitgegeven op je betaalrekening staat. Zoniet zal de bank je erg hoge kosten aanrekenen om dit bedrag voor te schieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geldtips: hoe kan je financiële problemen vermijden?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldtips
Schrijf mee!