InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldbeheer: nuttige tips om je budget te beheren

Geldbeheer: nuttige tips om je budget te beheren

Geldbeheer: nuttige tips om je budget te beheren Een degelijk beheer van je geld is van essentieel belang om niet in de financiële problemen te komen en eventueel een aardig spaarcentje op te bouwen. Een goede organisatie van je financiële zaken kan je hierbij een hele stap vooruit helpen. Als je eens je budget op een overzichtelijke manier kan beheren, zal je een sterkere financiële positie kunnen uitbouwen. Het komt er vooral op aan om je maandelijkse inkomsten en uitgaven op mekaar af te stellen, waardoor je je budget kan plannen. Bovendien is het altijd goed om een deel van je budget te sparen en op een spaarrekening te zetten, hoe klein het bedrag ook is. Een budgetplanning maken kan eventueel met hulp van de website www.nibud.nl, waar je aan de hand van enkele criteria of tools een schema voor huishoudeljke uitgaven en financiële planning kan opmaken. Welke tips zijn nuttig om je budget op een effectieve manier te beheren?

Geld beheren: nuttige tips

Financiële post

Een goed geldbeheer begint met een goede organisatie van je administratie. Een nuttig idee is om de brieven die in je bus vallen te sorteren in financiële post en niet-financiële post. Hou je facturen, rekeningen en eventuele aanmaningen steeds apart. Financiële brieven zijn wel eens saai of onaangenaam om te lezen waardoor je misschien geneigd bent om het lezen ervan uit te stellen.

Facturen

Dit is begrijpelijk maar kies dan een vast moment in de week om je financiële post door te nemen en te kijken welke betalingen je moet doen. Dan kan je bijvoorbeeld op een vast tijdstip je facturen betalen en je overschrijvingen uitvoeren. Kies hiervoor een rustig moment wanneer je weet dat je niet door je omgeving gestoord wordt. Sorteer je facturen in twee delen: de reeds betaalde facturen en de facturen die je nog moet betalen.

Geld beheer: inkomsten en uitgaven

Maandelijks inkomen

Om je geldzaken te beheren en het overzicht te bewaren, kan het geen kwaad om je inkomsten en je uitgaven eens tegenover mekaar te zetten. Zet vooreerst al je maandelijkse inkomsten op een rijtje: het loon van je baan, je uitkering, en eventuele kinderbijslag. Tel alle inkomsten op totdat je het totaalbedrag van je inkomsten bekomt.

Kosten

Daarna ga je kijken welke maandelijkse uitgaven je moet maken. Het is nuttig om daarbij je vaste kosten van je variabele kosten te scheiden. De vaste kosten kunnen onder meer zijn: de betaling van je huur, de maandelijkse aflossing van je hypotheek, elektriciteit, water en andere kosten. De variabele kosten kunnen elke maand veranderen: denk aan kleding, onderhoud van je wagen of de uitgaven van je hobbies.

Resterend geld

Na je maandelijkse inkomsten en uitgaven naast mekaar gezet te hebben, kom je tot het bedrag dat je elke maand overhoudt. Als je niks overhoudt per maand of zelfs in het rood staat, dan weet je dat je je budgetplanning moet veranderen. Een goede manier is om te snoeien in je variabele kosten, zodat je wat geld kan overhouden per maand om je rekening uit het rood te helpen en eventueel wat te sparen. Op de website van www.nibud.nl kan je een planning opmaken van je budget via een budgetplanner. Ook kan je persoonlijk budgetadvies aanvragen als je niet meteen weet waar je moet beginnen bij het beheren van je geld.

Deel budget sparen

Sinds de economische crisis van 2008 is het aangeraden om extra voorzichtig te zijn met je budget. Dingen die je kan missen laat je best aan je voorbijgaan zodat je wat meer geld overhoudt om te sparen. Zodoende kan je je toch een beetje indekken tegen tegenslagen allerhande zoals het verlies van je baan omwille van de crisis. Hierbij is het belangrijk om wat discipline aan de dag te leggen om te sparen, ook al lijkt het op datzelfde moment niet nodig. Moeilijke tijden waarin je je geld plots nodig hebt kunnen immers altijd onverwacht opdoemen en dan is het beter als je wat extra geld kan aanspreken en geen lening hoeft aan te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/, bezocht op 25/10/2015.

Reageer op het artikel "Geldbeheer: nuttige tips om je budget te beheren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldtips
Schrijf mee!