InfoNu.nl > Financieel > Geld > Creditcards: welke soorten kredietkaarten zijn er?

Creditcards: welke soorten kredietkaarten zijn er?

Creditcards: welke soorten kredietkaarten zijn er? De technologische evolutie van het begin van de eenentwintigste eeuw bracht een toenemend elektronisch betaalverkeer teweeg. Denk aan het gemak waarmee je online kan betalen via je pc, tablet of smartphone. In deze evolutie van makkelijk en snel betalen is de creditcard een handig instrument. Met het ingeven van je kredietkaartnummer, de CVC-code, de vervaldatum en je pincode kan je supersnel en vlot betalingen doen met je Visa, MasterCard of American Express. Tot aan een bepaalde limiet kan je betalingen doen op krediet, waarna het bedrag van de betaling pas de volgende maand van je zichtrekening wordt gehaald. De kredietkaart is vooral handig omdat ze zowat overal ter wereld aanvaard wordt en je niet altijd contant geld op zak hoeft te hebben. Naast de klassieke kredietkaart zijn er nog de kredietkaarten van winkelketens, de prepaid creditcard en de studentenkredietkaart. Welke soorten creditcards zijn er zoal op de markt?

Soorten kredietkaarten

Creditcards zijn overal ter wereld makkelijk hanteerbaar doordat ze wereldwijd aanvaard worden als betaalmiddel. Het op zak hebben van contant geld kan dus tot een minimum beperkt worden als je over een creditcard beschikt. Wel moet je in het oog houden hoeveel geld je met je kredietkaart uitgeeft want uiteindelijk zal je elke maand een afrekening krijgen van de bank. De meest bekende creditcards ter wereld zijn Visa, MasterCard en American Express. Al deze kredietkaartmaatschappijen bieden een brede waaier van creditcards aan, waarvan de benaming en de uitgavenlimieten verschillen naargelang de bank die de kaart uitgeeft.

Betalen met creditcard

In het verleden was het voldoende om je kredietkaart te tonen en je handtekening te zetten om een betaling te voldoen. Na het toenemend aantal fraude gevallen met creditcards heeft men de veiligheid van de transacties met creditcard uitgebreid door er een pincode aan te verbinden. Hierdoor kan je pas betalingen doen als je je pincode ingeeft. De kredietkaart werd in de jaren vijftig op de markt gebracht door Diners Club en kende daarna een grote opmars in de Verenigde Staten en Europa. Inmiddels is overal ter wereld het betalen met creditcard een vlotte zaak geworden, met als bekendste exemplaren Visa, Mastercard en American Express.

De "klassieke" creditcards

Kopen op krediet

De gewone klassieke creditcard is een kaart waarmee je betalingen kan doen zonder dat je op het moment van betaling een bepaald bedrag op je rekening moet hebben staan. Dat bedrag wordt pas de volgende maand van je rekening gehaald. Je kan dus betalen "op krediet", in tegenstelling tot de gewone debetkaart, waarbij het bedrag van de betaling onmiddellijk van je rekening gehaald wordt.

Uitgavenlimiet

Aan de creditcard is een bepaalde limiet verbonden, waarover je per maand kan beschikken. Meestal ligt dit bedrag rond de 1500 à 2000 euro, maar de provisie kan uitgebreid worden naargelang de jaarlijkse bijdrage die je betaalt voor je creditcard. Hoe duurder je creditcard, hoe meer provisie waarover je kan beschikken. Een Gold Card of Platinum Card zal doorgaans een uitgavenlimiet hebben van 5.000 euro of meer.

Creditcard winkelketens

Bij de klassieke creditcard wordt het bedrag dat je betaald hebt automatisch de volgende maand van je zichtrekening gehaald, en dit zonder interesten. Dit is niet het geval bij de creditcard die je krijgt als je bij bepaalde winkelketens een krediet afsluit. Het gaat dan om de zogenaamde kredietopening. Hier krijg je dus beschikking over een bepaald bedrag om je aankopen te betalen, maar moet je na verloop van tijd wel interesten betalen. In dit geval komt het erop aan om een goed overzicht te behouden over je aankopen, want de kosten en de interesten kunnen anders hoog oplopen.

Studentenkredietkaart

Als student zijn je financiële middelen meestal niet al te groot waardoor je niet gemakkelijk een kredietkaart krijgt. De mogelijkheid bestaat wel om bij de bank een aanvraag tot kredietkaart te doen via een garantie van je ouders. Maar dat is een omslachtige manier van doen die behoorlijk wat tijd kost. Daarom hebben bepaalde banken een bijzondere creditcard gelanceerd: de studentenkredietkaart. Meestal zijn deze creditcards voor studenten een stuk goedkoper dan de klassieke creditcard, maar bieden ze ook een kleinere provisie aan. Als student ligt de limiet tot waar je kan uitgeven dus een stuk lager.

Prepaid creditcard

Een bijzondere plaats in het rijtje van de creditcards wordt ingenomen door de prepaid creditcard. De prepaid creditcard lijkt op de klassieke kredietkaart maar heeft enkele bijzondere kenmerken. Zo kan je genieten van de voordelen van de gewone creditcard (online betalen, geldopname buitenland, enz.), maar kan je maar een geldbedrag opnemen dat je eerst op je rekening hebt geplaatst. Je kan dus niet echt op krediet kopen; eerst moet het gewenste bedrag op je rekening gezet worden. In de schulden geraken is dus uitgesloten met de prepaid creditcard. Deze vorm van creditcard is vooral geschikt voor jongeren, of voor mensen die het moeilijk hebben om een financiële discipline aan te houden.

Creditcards met extra voordelen

Als houder van sommige creditcards kan je rekenen op extra voordelen. Hoe hoger je bijdrage, hoe groter de voordelen. Zo bieden bepaalde creditcards een persoonlijke service aan overal ter wereld, het genieten van een goede verzekering bij pech of bijvoorbeeld allerlei voordelen in hotels en restaurants. Een voorbeeld hiervan zijn de befaamde Gold Cards en Premium Cards. Deze zijn vooral gericht op de mensen die heel vaak hun creditcard nodig hebben zoals bijvoorbeeld reizigers en zakenlui.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prepaid creditcard voordelig?Prepaid creditcard voordelig?U kunt in 2019 een prepaid creditcard zonder BKR-toets gebruiken in plaats van de gewone Visa creditcard, ANWB creditcar…
ANWB creditcard: aanvragen, rente en voorwaardenANWB biedt leden de mogelijkheid om wereldwijd gebruik te maken van een MasterCard of Visa creditcard. Naast de vele acc…
MasterCard Creditcard: waar aanvragen?MasterCard Creditcard: waar aanvragen?De creditcards van MasterCard behoren tot de meest gebruikte ter wereld. Voor vele mensen is een creditcard een ideale b…
Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?In tijden van crisis gaan banken voorzichtiger om met aanvragen voor kredietkaarten. Ze willen immers absoluut vermijden…
Bronnen en referenties
  • http://www.creditcard-vergelijk.nl/creditcards/, bezocht op 12/10/2015.

Reageer op het artikel "Creditcards: welke soorten kredietkaarten zijn er?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Creditcards
Schrijf mee!