InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kredietkaartfraude: hoe veilig betalen met je creditcard?

Kredietkaartfraude: hoe veilig betalen met je creditcard?

Kredietkaartfraude: hoe veilig betalen met je creditcard? Het moet een verschrikkelijke ervaring zijn: hackers stelen de gegevens van je kredietkaart en halen je rekening helemaal leeg. Het is een nachtmerrie die nochtans regelmatig voorkomt bij gebruikers van een creditcard. Zowat overal ter wereld werd er al fraude met gegevens van kredietkaarten vastgesteld. Persoonlijke informatie zoals identiteitsgegevens, creditcardnummers en pincodes zijn al te vaak een makkelijke prooi voor oplichters en fraudeurs. Daarom is het belangrijk om de nodige discretie in acht te nemen bij het doen van betalingen en elke verdachte email links te laten liggen. Je pincode veranderen is een goed idee als je meent dat iemand ze te weten is gekomen, want voorkomen is beter dan genezen. Hoe kan je het risico op fraude met je kredietkaart zoveel mogelijk verkleinen of zelfs vermijden?

Kredietkaartfraude

Creditcards geblokkeerd

Sinds de snelle ontwikkeling van elektronische betalingen en de toegankelijkheid van het internet, hoor je regelmatig dat de veiligheid te wensen overlaat. Zo werden in juni 2009 bijvoorbeeld een grote hoeveelheid kredietkaarten uit voorzorg geblokkeerd. Het bedrijf Atos Wordline, dat een groot deel van de elektronische betalingen in Europa organiseert, blokkeerde preventief meer dan 40000 creditcards.

Diefstal creditcardgegevens

Als de beschermingssystemen verdachte bewegingen detecteren, dan gaan ze over tot preventieve actie. De verhoogde staat van paraatheid kwam er nadat in de Verenigde Staten in datzelfde jaar een enorm grote fraudezaak aan het licht kwam. Fraudeurs hackten de informatica van grote supermarktketens, waardoor de creditcardgegevens van miljoenen klanten gestolen konden worden.

Veilig betalen met je creditcard: tips

Helemaal uitsluiten dat er fraude met je creditcard gebeurt kan je helaas niet. Geen enkel veiligheidssysteem is voor de volle honderd procent feilloos. Ook creditcardbetalingen kunnen vatbaar zijn voor fouten, lacunes en zwakke punten. Toch wordt er door de creditcardbedrijven en elektronische betalingssystemen overal ter wereld zo goed mogelijk gestreefd naar de perfectie op het vlak van veiligheid. Voorts zijn er ook tips die je kunnen helpen om het risico op fraude met je creditcard te verkleinen.

Pincode creditcard

Het is absoluut van groot belang dat je de pincode van je creditcard geheimhoudt. Dit betekent dat je de pincode echt aan niemand verklapt en zeker nergens opschrijft. Je hoeft je er geen zorgen over te maken dat je je code zal vergeten, want je kan je pincode zo vaak wijzigen als je maar wilt. Ga daarvoor naar een geldautomaat en volg de instructies om je pincode te wijzigen.

Discretie

Als je je pincode intikt, moet je er rekening mee houden dat er altijd iemand kan meekijken om de cijfers ervan te onthouden. Maak er dan ook een gewoonte van om je vrije hand te gebruiken om je andere hand af te schermen, zodat men niet kan zien welke cijfers je indrukt. Wantrouw mensen die je hulp aanbieden als je aan het pinnen bent, net als mensen die je vragen om hen hulp te bieden.

Pincode veranderen

Als je vermoedt dat iemand de pincode van je creditcard te weten is gekomen, speel dan op zeker en verander je pincode. Als je twijfelt of iemand je gegevens kent, ga da naar de bank of naar een geldautomaat om je pincode te wijzigen. Het is beter om geen risico's te nemen.

Creditcard bewaren

Het komt er op aan om altijd zorgvuldig met je creditcard om te springen. Als je er niet voor kiest om ze bij je te houden, bewaar ze dan op een veilige plaats, zoals een kluis. Als je op vakantie bent, bewaar ze dan in de kluis van je hotelkamer of in de kluis van de receptie. Laat je creditcard bijvoorbeeld nooit achter in je jas als je op restaurant gaat, of in je wagen als je je wagen geparkeerd hebt.

Emails en telefoontjes

Als je emails of telefoontjes krijgt van mensen die je om je bankrekeningnummer vragen, ga daar dan niet op in. Opgelet, want fraudeurs kunnen heel geloofwaardig overkomen wanneer ze zich voorstellen als "iemand van de bank". Geef geen gegevens door via telefoon of email, ook niet als je een vergoeding beloofd wordt. Fraudeurs en misdadige organisaties kunnen deze handelswijze immers gebruiken om geld wit te wassen.

Bankafschriften

Het is een goede zaak om regelmatig je bankafschriften te checken. Wacht niet maanden om de staat van je rekening na te gaan en je gedane betalingen te bekijken. Als er kredietkaartfraude in het spel is, is het goed om er snel bij te zijn. Als je ziet dat er betalingen zijn gedaan met je kredietkaart waar je niets van af weet, waarschuw dan onmiddellijk je bank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voor- en nadelen van de kredietkaartVoor- en nadelen van de kredietkaartWie een aankoop doet heeft vandaag de dag verschillende mogelijkheden om te betalen: met baar geld, met Proton (voor kle…
Creditcards: welke soorten kredietkaarten zijn er?Creditcards: welke soorten kredietkaarten zijn er?De technologische evolutie van het begin van de eenentwintigste eeuw bracht een toenemend elektronisch betaalverkeer tew…
Soorten creditcards ING Bank: bestedingslimieten en kostenSoorten creditcards ING Bank: bestedingslimieten en kostenOm overal ter wereld gemakkelijk en vlot te betalen is een kredietkaart de ideale oplossing. De ING Bank biedt drie moge…
Prepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid creditPrepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid creditDe prepaid creditcard is vooral geschikt voor mensen die geen klassieke creditcard toegekend krijgen. Vaak gaat het om m…
Creditcard opzeggen met een opzegbrief: voorbeeldbriefCreditcard opzeggen met een opzegbrief: voorbeeldbriefCreditcards zijn een tijdlang erg populair geweest maar toch zien meer en meer mensen er nu het gevaar van in. Als je ni…
Bronnen en referenties
  • http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/sparen/5-verschillende-vormen-van-kredietkaartfraude/article-normal-523441.html, bezocht op 04/11/2015.

Reageer op het artikel "Kredietkaartfraude: hoe veilig betalen met je creditcard?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Creditcards
Schrijf mee!