InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld lenen voor een huis in Spanje

Geld lenen voor een huis in Spanje

Geld lenen voor een huis in Spanje Het is mogelijk om een lening af te sluiten als u een huis gaat kopen in Spanje. Steeds meer buitenlanders willen een huis kopen in Spanje, met name aan de Costa Brava. Spaanse banken spelen daar gretig op in. Door de komst van de euro hoeft het ook niet heel duur meer te zijn om een hypotheek af te sluiten. De rente is laag en na de Kredietcrisis zijn de huizenprijzen gekelderd, waardoor het voor een buitenlander een aantrekkelijke investering kan zijn. Wanneer u een huis in Spanje wilt kopen is het over het algemeen aan te raden om de hypotheek via een plaatselijke Spaanse bank te krijgen. De rentetarieven zijn meestal lager dan in Nederland en de procedure is minder complex. Taxaties kunnen sneller worden gemaakt, omdat het Spaanse bankwezen minder administratieve rompslomp kent dan de Nederlandse banken en omdat de Spaanse bank beter op de hoogte is van de situatie. Nederlandse banken zullen eerst meer inlichtingen willen hebben om zich een goed oordeel kunnen vormen of het wel veilig is om een hypotheek te verstrekken.

Geld lenen in Spanje

Voor de komst van euro waren Spaanse banken gewend hoge rentes te kunnen vragen op leningen en daardoor veel geld te verdienen. Dit leidde echter ook tot een forse inflatie en een waardevermindering van de Peseta. Spanje is overgestapt op de euro en haar monetaire beleid valt nu onder de Europese Centrale Bank. Deze richt zich op een stabiele koers van de euro. Daardoor kunnen de banken niet zulke hoge rentes meer vragen. Daardoor is de rente is Spanje fors gedaald.

Huis kopen aan de Costa Brava

Tegelijkertijd is de vraag van buitenlanders naar een woning aan de Costa Blanca fors toegenomen. Niet alleen Nederlanders hebben veel interesse, maar ook met name Engelsen kopen een woning. De mensen in kwestie zijn meestal welgestelde mensen. Spaanse banken hebben deze doelgroep ook ontdekt en zich daarom massaal gevestigd aan de Costa Brava. De laatste vijf jaar heeft zich daar een recordaantal nieuwe banken gevestigd. Het gaat dan niet alleen om de grote Spaanse banken, maar ook de regionale- en spaarbanken. De concurrentie zorgt ook voor een lage rentestand.

Hypotheek afsluiten in Spanje

Het overgrote deel van de Spaanse hypotheken heeft een variabele rente. Dit is gebaseerd op het rentepercentage van EUROBOR. Spaanse banken accepteren een Nederlands bewijs van inkomsten. De hypotheekacte is meestal in het Spaans, maar kan desgewenst worden vertaald in het Engels of bij sommige gevallen in het Nederlanders. Er zijn een aantal kosten die Spaanse banken bijna altijd in rekening brengen. Het is goed om daar van om de hoogte te zijn. Ten eerste is er een afsluitprovisie. Deze bedraagt meestal 1 tot 1,5 procent van het bedrag. Voor taxatie van de woning rekenen banken een bedrag tussen de 150 en 300 euro. Voor de notaris bent u ongeveer 600 euro kwijt en voor de registratiekosten bij het kadaster moet u rekening houden met een bedrag van ongeveer 500 euro. Ook stellen de meeste banken het afsluiten van een brandverzekering verplicht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld lenen voor een huis in Spanje"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!