InfoNu.nl > Financieel > Geld > Pensioensystemen in Nederland

Pensioensystemen in Nederland

Pensioensystemen in Nederland Nederland heeft een tweetal belangrijke hoofdsystemen voor het vaststellen van het pensioen. Het eerste systeem is het hoofdsysteem. U krijgt dan een pensioen op basis van uw laatstverdiende loon. Met het middelloonsysteem ontvangt u een pensioen over het loon dat u gemiddeld over de jaren hebt verdiend. Lees er alles over in dit artikel Al aan het sparen voor het pensioen? Misschien vindt u het dan wel fijn om te weten hoeveel u opbouwt. De hoogte van het pensioen hangt af van een aantal factoren. Het wordt mede bepaald door het opbouwpercentage per dienstjaar, het aantal dienstjaren en de AOW-franchise. Met de AOW-franchise wordt de situatie bedoeld waarin u zich bevind.. Als u bijvoorbeeld getrouwd bent en uw vrouw werkt nog, of juist andersom, u werkt en uw vrouw is met pensioen, dan valt u in een andere categorie en zult u dus ook anders beoordeeld worden.

Hoofdsysteem voor pensioen

In Nederland zijn er grofweg twee hoofdsystemen op basis waarvan het pensioen wordt vastgesteld. Het eerste hoofdsysteem is via uw eindloon. Dat beslaat uw pensioen een percentage van uw laatst verdiende loon. Dat is meestal ook het hoogste loon dat u heeft verdiend. In de meeste gevallen gaat het om zeventig procent van uw laatstverdiende loon. Er wordt dan vanuit gegaan dat u 35 jaar hebt gewerkt en elk jaar 2 procent aan pensioen hebt opgebouwd. Verhogingen van het salaris worden binnen deze regeling verrekent door de werkgever. De werkgever zal het salaris met terugwerkende kracht aanvullen. Hij is hier wettelijk toe verplicht. Het hoofdsysteem is vooral geschikt voor mensen die pas op latere leeftijd veel gaan verdienen.

Middelloonsysteem voor pensioen

Het tweede hoofdsysteem is het middelloonsysteem. Dit is een pensioenregeling waarbij de hoogte van het pensioen afhankelijk is van wat u gemiddeld tijdens uw carrière heeft verdient. Als de franchise gelijk blijft en ook het opbouwpercentage, dan zult u met dit systeem een minder hoog pensioen krijgen als bij het hoofdsysteem. Dit systeem werkt het meest nadelig als u pas laat carrière maakt en veel geld gaat verdienen. Mensen die evenredig carrière maken en trapsgewijs steeds meer gaan verdienen hebben wel veel aan dit systeem. Voor hen is het dan ook het meest geschikt.

Pensioenfondsen

De pensioenfondsen hebben over het algemeen een voorkeur voor de middelloonregeling. Het grote voordeel daarvan is dat het beter bestuurbaar is. Ze kunnen veel beter de gevolgen op de lange-termijn overzien en zich daar dus ook op instellen, bijvoorbeeld bij hun beleggingen. Bij het hoofdsysteem zou in het geval van een looninflatie over een aantal jaren de effecten veel verstrekkender zijn, omdat pensioenfondsen dan binnen een paar jaar opeens veel meer moeten gaan uitkeren dan waarop ze zich hadden ingesteld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pensioensystemen in Nederland"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!