InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zuinig bankieren: hoe kosten besparen op je betaalrekening?

Zuinig bankieren: hoe kosten besparen op je betaalrekening?

Zuinig bankieren: hoe kosten besparen op je betaalrekening? Veel mensen zijn zich er niet van bewust hoeveel kosten de bank aanrekent voor hun betaalrekening, die ook wel zichtrekening genoemd wordt. Hoewel er heelwat banken zijn waar je gratis een betaalrekening kunt afsluiten, kiezen de meeste mensen nog steeds voor een kostelijke zichtrekening. Nochtans zijn er tal van manieren om de kosten van je zichtrekening te beperken. Vooral het internetbankieren kan je een aanzienlijke kostenvermindering opleveren, net als het beperken van het aantal kredietkaarten dat aan je rekening gekoppeld is. Ook het opzeggen van een eventuele rekeningsverzekering kan je helpen om kosten te besparen.

Betaalrekening: kosten besparen

Op het internet zijn er heelwat banken die geen kosten aanrekenen voor een zichtrekening of betaalrekening. Je kan bijvoorbeeld een gratis internetzichtrekening afsluiten bij Rabobank. Maar bij de meeste andere banken moet je betalen om een zichtrekening af te sluiten. Voorbeelden in dat geval zijn de Fortis Bank en ING. Als je kiest voor een bank waarbij je moet betalen om een zichtrekening af te sluiten, dan komt het erop aan om te zien dat je niet te veel overbodige kosten maakt. Om te voorkomen dat de kosten voor je zichtrekening wat te hoog oplopen, volgen hier enkele tips.

Gebruikersprofiel zichtrekening

Ten eerste kan je voor jezelf een gebruikersprofiel opmaken. Maak een lijstje van het aantal keren dat je geld afhaalt, en het aantal keren dat je overschrijvingen doet. Zoek uit of je bepaalde opties van je betaalrekening of zichtrekening wel nodig hebt. Misschien kan je geld uitsparen door opties te laten schieten die je eigenlijk niet nodig hebt. Zoek uit welke bank de zichtrekening aanbiedt die het best bij jouw gebruikersprofiel past.

Zuinig bankieren online

Als je je bankverrichtingen op het internet uitvoert, dan maak je het jezelf om te beginnen al heelwat handiger. Ten eerste is het veel gezelliger om rustig thuis je bankzaken te regelen, dan in een bankkantoor. Sommige banken moedigen het internetbankieren zelfs aan door middel van het geven van een bonus aan de klanten die hiervoor kiezen. Bovendien kan je op deze manier de papieren bankoverschrijvingen beperken of afzeggen. Doordat de bank je afschriften niet meer hoeft af te drukken en te verzenden, hoeft ze je de kosten ervan ook niet aan te rekenen. Veel mensen zijn verrast als ze zien hoeveel de bank aanrekent voor het versturen van bankafschriften.

Kredietkaarten

Voor elke kredietkaart die aan je zichtrekening gekoppeld is, moet je kosten betalen. Zoek voor jezelf uit hoeveel kredietkaarten je eigenlijk nodig hebt die aan je zichtrekening gekoppeld zijn. Als je twee creditcards aan je zichtrekening gelinkt hebt, terwijl je er eigenlijk maar één gebruikt, schrap dan die andere. Voor het beheer van kredietkaarten rekenen banken relatief hoge kosten aan. Meestal gaat het om kleine, onopvallende bedragen die maandelijks van je rekening gaan maar die samengeteld tot een hoog bedrag per jaar kunnen komen.

Rekeningsverzekering

Het kan zijn dat er aan je zichtrekening een rekeningsverzekering is gekoppeld. Die verzekering zorgt ervoor dat je erfgenamen een saldo wordt uitbetaald als je overlijdt door een ongeval. Het uitbetaalde bedrag komt overeen met tweemaal het saldo van je zichtrekening. Meestal ligt dat saldo te laag om veel voordeel op te leveren, dus een optie is om deze verzekering op te zeggen. Deze rekeningverzekering heeft meer zin als ze gekoppeld is aan een spaarrekening, want daar zal je saldo waarschijnlijk een heel stuk hoger liggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuinig bankieren: hoe kosten besparen op je betaalrekening?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Slim bankieren
Schrijf mee!