InfoNu.nl > Financieel > Geld > De simpelste manier om rijk te worden

De simpelste manier om rijk te worden

De simpelste manier om rijk te worden We leven in een materialistische wereld waarin iedereen zo snel mogelijk veel geld wil verdienen om alles te kunnen kopen wat zijn hart verlangt. Rijk worden is het ideaal van de overgrote meerderheid. Maar slechts weinigen slagen erin. Er is evenwel een hele simpele manier voor doorzetters.

Hoe word ik rijk?

Dat is de vraag die velen zich stellen. Er zijn al veel antwoorden op gegeven maar weinige zijn realistisch: een schat vinden, erven van een steenrijke opa, de lotto winnen of een boek schrijven ‘Hoe word ik rijk?’ bijvoorbeeld. Je kan natuurlijk ook gebruik maken van je talenten en door hard werken je welstand opbouwen, maar niet iedereen wordt dokter of advocaat of heeft een ondernemersgeest en kan op het juiste moment inspelen op de behoeften van de mens. Bestaat er een haalbare methode?

De miljonair is een simpele burger

Inderdaad die bestaat. Deze methode kan iedereen toepassen. Hoe jonger je bent hoe beter. Je moet er wat voor over hebben en vooral veel sparen. In de jaren negentig van vorige eeuw publiceerden Thomas Stanley en William Dank een opmerkelijk boek getiteld ‘The Millionaire Next Door’ waarin de typische Amerikaanse miljonair wordt beschreven als een doordeweekse persoon die zijn welstand geleidelijk heeft opgebouwd met hard werken en sparen.

De meeste van die miljonairs leven het leven van een gemiddelde burger zonder uiterlijk vertoon. Niets wijst op hun welstand. Het zijn mensen zoals jij en ik en ze leven dan ook in geen residentiële wijk. Het enige wat hen van ons, doorsnee burgers, onderscheidt is de omvang van hun bankrekening.

De meeste onder hen bezitten een eigen zaak of onderneming, maar dan vooral een waarbij de investeringen tot een minimum beperkt zijn. Terwijl hun buren de meeste dingen op afbetaling kopen en voor duizenden euro per jaar afbetalen betalen zij hun aankopen contant en sparen (plus incasseren de interest).

De basis van alles

Om uiteindelijk rijkdom te verwerven zoals zij moet je de volgende principes toepassen:
  • geef minder uit dan je verdient: de sleutelwoorden zijn: voorzichtig en zuinig. Winkel bijvoorbeeld in Aldi of Lidl of koop geen merkkleding. Zorg ervoor dat je altijd een belangrijke som over hebt aan het einde van de maand.
  • vermijd statussymbolen te kopen of een luxueus leventje te leiden: laat je niet verleiden om het laatste luxemodel van je favoriete automerk te kopen of de recentste gsm of de nieuwste computer omdat ze weer een aantal nieuwe snufjes hebben. Dit is een straatje zonder eind want op het ogenblik dat je die super-gsm of die topcomputer hebt aangekocht is hij al verouderd en kan je weer naar de winkel.
  • neem het risico van een investering met een hoge opbrengst als de gelegenheid zich voordoet en haal je neus op voor lage interesten en flutinvesteringen.

Hoe jonger je ermee begint, hoe sneller je begint met het opbouwen van je rijkdom. In het begin kan het hard zijn, maar hoe meer je spaart hoe meer je kan investeren en winsten opstrijken.

Ze zijn écht zo

Typisch is deze anecdote: toen Stanley en Dank het boek aan het schrijven waren nodigden ze een aantal ‘low profile’-miljonairs uit om hen te laten vertellen over hun levensstijl en hoe ze hun fortuin hadden vergaard. Ze zorgden voor tafels met gratis drankjes en hapjes. De gasten konden kiezen tussen enerzijds de fijnste wijnen en duurste cocktails met kaviaar en andere dure hapjes en anderzijds bier en frisdrank en traditionele, goedkopere hapjes. Tot hun verbazing verdwenen de biertjes, frisdrank en gewone hapjes in recordtempo terwijl de fijne wijnen, dure cocktails en uitgelezen hapjes achterbleven. Het zuinige leven was een deel van de miljonairs geworden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Als miljonair leven voor beginnersEindelijk is het gelukt u bent miljonair. U bezit een vermogen van meer dan één miljoen euro. Wat kosten de speeltjes va…
Rijkdom: geld vasthouden - financiële zekerheidRijkdom: geld vasthouden - financiële zekerheidDe kunst van het rijk worden is door te leren hoe u uw geld kunt vasthouden. Hierdoor kunt u financiële zekerheid opbouw…
De beste tien stappen om miljonair te wordenDe beste tien stappen om miljonair te wordenMiljonair worden is geen kwestie van geluk. De meeste miljonairs hebben er hard voor gewerkt om financieel onafhankelijk…
Rijkdom: kenmerken/eigenschappen van rijke mensenRijkdom: kenmerken/eigenschappen van rijke mensenOm rijk c.q. miljonair te worden is het noodzakelijk veel tijd en energie in te steken. Het geld mag geen controle over…
Hoe snel bent u in 2019 miljonair?Hoe snel bent u in 2019 miljonair?Bitcoins in 2018 en 2019, andere cryptovaluta? Rente op rente krijgen, procent sommen maken, rente verdubbelen, niets ga…

Reageer op het artikel "De simpelste manier om rijk te worden"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 28-03-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financiën
Schrijf mee!