InfoNu.nl > Financieel > Geld > Energiebelasting 2018 en 2019 omhoog, overstappen dus?

Energiebelasting 2018 en 2019 omhoog, overstappen dus?

Energiebelasting 2018 en 2019 omhoog, overstappen dus? De energiebelasting wordt onder Rutte 3 fors duurder in 2018 en 2019. Hoeveel energietaks gaat u meer betalen? De enige manier om iets aan uw energierekening te doen is overstappen naar een andere energieaanbieder. Dat scheelt niet in de energiebelasting, maar wel in de stookkosten. Neem een goedkoper energie-contract voor gas en elektra en bespaar zo op uw maandelijkse energierekening. Stap over naar een andere energieleverancier, want dat is tegenwoordig erg eenvoudig. Denk aan aanbieders als Energiedirect of de Nederlandse Energie Maatschappij. Energie in huis kan goedkoper. Toch nog lagere stookkosten? Overstappen dus en pak dat voordeel.

Energietaks 2018 duurder

De energiebelasting gaat fors omhoog in 2018-2021

Het kabinet Rutte 3 heeft met het regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst een ambitieus klimaatplan geformuleerd dat de co2-uitstoot moet beperken. Dit plan borduurt voort op het energieakkoord. Om de klimaatdoelstellingen te halen worden veel maatregelen genomen die geld kosten waaronder de Opslag Duurzame Energie (ODE). Tarieven gaan omhoog in 2018 en 2019 en bovendien wordt in 2019 de korting die u krijgt op uw kosten van energie verlaagd van 373 euro naar 311 euro per jaar. Voor een gemiddelde huishouding betekent dit het volgende:

Hogere energiebelasting 2018-2021 ten opzichte van 2017 voor een gemiddeld verbruik:

20172018201920202021
Aardgasverbruik gemiddeld huishouden in m31.2411.2051.1701.1341.134
Elektriciteitsverbruik gemiddeld huishouden in kWh2.7682.6752.5812.4882.488
Resulterende bruto bijdrage huishoudens incl. 21% BTW () 767802846846844
Belastingvermindering per aansluiting incl. 21% btw () 373,33373,33 311,62311,62311,62
Gemiddeld verschuldigde netto bijdrage huishoudens () 394429534534532

Zoals u ziet manifesteert de hogere energiebelasting zich vooral in 2018 en 2019 om daarna vrijwel gelijk te blijven. Maar let op, het gaat hier om de gemiddelde gebruiker. Een gemiddelde particuliere gebruiker gebruikt per jaar 1100 tot 1200 m3 aardgas en circa 2.600 kWh aan elektriciteit. Gebruikt u meer, dan zal het effect nog groter zijn.

Waarom overstappen naar andere energiemaatschappij?

Wat nu zult u denken. Overstappen naar een andere energieleverancier zal niet uw verbruik verlagen maar wel uw kosten van energie. Wellicht kunt u daar nog uw voordeel halen. Overstappen kan lonend zijn doordat:
  • De voorwaarden voor gas en elektra elders beter zijn.
  • De prijs lager is en er extra kortingen op een vast contract worden gegeven
  • Er geen opzegtermijn is of maximaal 30 dagen.
  • De klantenservice beter is.

Vast contract voor energie afsluiten

Wie tijdig voor een vast contract heeft gekozen, profiteert nog van de lagere energieprijzen. De prijs van energie is dan namelijk voor de duur van het energiecontract gegarandeerd. U hebt daarmee zekerheid, maar zit ook een tijdje aan een contract vast. U kunt voor maximaal 5 jaar een dergelijk vast contract afsluiten.

Opzegvergoeding als u het contract verbreekt

Wie een contract voor 1 of meerdere jaren heeft, kan van het contract af als hij een opzegvergoeding betaalt. Juist voor deze mensen kan het, nu de energieprijzen lager zijn, verstandig zijn, om over te stappen. Ook als ze de opstapvergoeding betalen, kunnen ze namelijk goedkoper uit zijn bij een andere leverancier van energie.

Variabel energiecontract afsluiten voor lagere stookkosten

Met een variabel contract is het net zoals bij een variabele hypotheekrente: op de lange duur bent u goedkoper af, maar de timing daarbij is heel belangrijk. En de juiste timing is niet eenvoudig. Niet op de beurs bij het beleggen, niet bij het prikken van de hypotheekrente, en niet bij de energieprijs. Er gaat geen belletje af, om aan te geven dat de bodem bereikt is. En toch is dat bij de energieprijs iets eenvoudiger.

Slot besparen op uw energiekosten en stookkosten thuis in 2018 en 2019

U hoeft niet te wachten tot 2018 of 2019 met overstappen. Wie een ander contract wil, kiest eenvoudig een andere leverancier van energie. Weinig Nederlanders doen dat echter. Dat betekent ook dat u er goed aan doet om nog geen vast contract te nemen, maar te wachten tot de daling daar is. Sommige aanbieders geven wel een behoorlijk bedrag terug aan de verbruikers, wanneer ze een vast contract kiezen. In dat geval hangt het van het verbruik af of u daarmee beter af bent. Maar let wel op de aanbiedingen van de energie bedrijven: die kunnen zeker interessant zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overstappen van energiemaatschappijOverstappen van energiemaatschappijOverstappen van energiemaatschappij is eenvoudig in 2018 en kan tot een besparing van 10 tot 25% leiden. Met overstappen…
Overstappen zorgverzekering in 2018Overstappen zorgverzekering in 2018Als de premie zorgverzekering 2018 omlaag gaat door het overstappen naar een andere verzekering, zult u dan ook overstap…
Besparen binnen het huishoudenBesparen binnen het huishoudenEr zijn verschillende manieren om te besparen op producten of diensten zonder direct van aanbieder te veranderen.
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Overstappen zorgverzekering 2012Overstappen zorgverzekering 2012De premieverschillen bij zorgverzekeraars zijn aanzienlijk. Tussen de hoogste en de laagste premie voor de zorgverzekeri…

Reageer op het artikel "Energiebelasting 2018 en 2019 omhoog, overstappen dus?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Belasting 2018
Schrijf mee!