Shutterstock, verdien geld met je foto’s

Shutterstock, verdien geld met je foto’s Nadat ik me had aangemeld bij InfoNu en mijn eerste artikel ingeleverd had, was ik op internet aan het zoeken naar nog meer mogelijkheden om geld te verdienen via internet. Zo kwam ik uit op shutterstock, een site met een zelfde soort principe als InfoNu maar dan met foto’s in plaats van artikelen. De inkomsten komen niet van adsense maar van particulieren die de foto’s kopen op abonnements basis. Op dit moment telt de site ruim 3 miljoen foto’s, gemaakt door 150.000 fotografen.

Aanmelden

Het aanmelden gebeurt door het invullen van je adresgegevens en de gewenste inlognaam met wachtwoord. Hierna wordt er gevraagd naar een kopie van een geldig identiteitsbewijs in jpeg, tiff of pdf vorm. Je kunt pas gebruik maken van je account wanneer het kopie van je identiteitsbewijs goedgekeurd is. Nadat je inlogt kom je op je persoonlijke overzichtspagina. Hier kun je foto’s laten goedkeuren, reeds gekeurde foto’s bekijken, download statistieken inzien etc.

Foto’s publiceren

Allereerst zul je een foto moeten uploaden. Dit kun je doen in het menu Make Money bij Submit Photo. Hier kun je een photo uploaden via FTP, ActiveX of een HTML Upload. Wanneer je de eerste keer foto’s upload, moeten dit er precies 10 zijn en hiervan mogen er maar 3 afgekeurd worden. Pas hierna kun je foto’s afzonderlijk publiceren. Zijn er minder dan 7 goedgekeurd, dan zul je minimaal een maand moeten wachten voordat je weer 10 foto’s mag insturen.

Foto’s die je upload moeten aan een aantal eisen voldoen. Zo moeten ze minimaal 4 megapixel groot zijn, mogen niet meer dan 5% vergroot zijn, mag je alleen eigen werk publiceren en de foto’s moeten het formaat JPG/JPEG of Tiff zijn. Vervolgens kun je zoektermen bijvoegen. De foto’s zullen dan onder deze woorden gezocht worden.
Het goedkeuren van een gepubliceerde foto zal volgens de site niet langer dan 48 uur duren, maar in drukke perioden kan het wat langer duren.

De Keuring

De foto wordt vervolgens grondig gekeurd. Het is niet echt makkelijk voor een leek om een foto goedgekeurd te krijgen. De foto moet technisch en qua compositie helemaal in orde zijn. Ook moet de foto een commerciële waarde hebben. Je zult dus wel een beetje foto kennis moeten hebben, om geld te verdienen aan je foto’s via Shutterstock.

De meeste redenen waarom een foto's rejected worden zijn:

  • Out of focus
  • To dark
  • Distracting background
  • Unsharp
  • Underexposed
  • To much noise
  • Unbalanced colours
  • No commercial value
  • Copyrighted

Tip
Wanneer je niet met zekerheid weet of je foto mooi is, zou je in het forum bij het onderwerp critique kunnen kijken. Hier worden door leden foto’s geplaatst, waarnaar ze door andere leden bekritiseerd worden. Zo kun je perfect zien wat de minpunten van de foto’s zijn, en waarop ze afgekeurd zouden worden.

Waarschuwing

Je krijgt een warning wanneer een groot aantal van je foto’s ‘fouten’ bevat. Als je voor de 5de keer een warning krijgt wordt je account op review mode geplaatst en zul je weer 10 foto’s moeten insturen waarvan er 7 goedgekeurd moeten worden.

Een warning kun je krijgen om de volgende redenen:

  • Een reeks foto’s van dezelfde soort
  • Steeds dezelfde keywoorden gebruikt worden bij verschillende soorten foto’s
  • Foto’s bij de verkeerde categorie geplaatst worden
  • Groot aantal foto’s out of focus of met veel ruis in dezelfde batch zijn
  • Een foto die al eens rejected is publiceren zonder een berichtje publiceren
  • Foto’s die meer dan 5 % vergroot is

Uitbetaling

Je krijgt pas uitbetaald wanneer je de grens van 75 dollar gepasseerd bent. Uitbetalen kan via Paypal of Moneybookers. Wanneer je niet de 75 dollar in een maand haalt, wordt deze meegenomen naar de volgende maand. Hoeveel je per download betaald krijgt hangt af van welk abonnement de koper heeft en hoeveel je in het verleden bijelkaar gesprokkeld hebt.

Een voorbeeld: Iemand download een foto van jou met een 25 a Day abonnement. Wanneer je nog geen 500 dollar met Shutterstock verdient hebt, krijg je 0,25 dollar per download. Ben je de 500 dollar grens gepasseerd dan krijg je 0.33 dollar betaald per download. Zo heb je nog een 3000 en 10000 dollar grens.

Een overzicht:

AbonnementVerdiensten per downloadTotaal aan verdiensten
25 a Day $0.25minder dan $500
$0.33$500 tot $3000
$0.36$3000 tot $10000
$0.38meer dan $10000

On Demand $0.81minder dan $500
Small/Med$1.07$500 tot $3000
$1.17$3000 tot $10000
$1.24meer dan $10000

On Demand $1.88minder dan $500
' Any Size '$2.48$500 tot $3000
$2.70$3000 tot $10000
$2.85meer dan $10000
© 2009 - 2020 Timesto, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Shutterstock, verdien geld met je foto’s"

Infoteur: Timesto
Laatste update: Maart 2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!