InfoNu.nl > Financieel > Geld > Economie: mogelijke positieve gevolgen van de crisis

Economie: mogelijke positieve gevolgen van de crisis

Economie: mogelijke positieve gevolgen van de crisis Sinds de economische crisis van 2008 viel de wereldeconomie ten prooi aan allerlei negatieve gevolgen. Inflatie, werkloosheid, schulenlast, gebrek aan economische groei: het zijn maar enkele van de voorbeelden van negatieve gevolgen. Na de beurscrash van oktober 2008 zijn heel wat banken en bedrijven failliet gegaan en hebben werknemers hun job verloren. Uiteindelijk krabbelde de economie in de belangrijkste landen weer stilaan recht, ook al zit de nasleep van de crisis nog vers in het geheugen. Toch kunnen er aan een economische crisis ook positieve gevolgen verbonden zijn. Welke zijn die?

Positieve gevolgen crisis

Beurscrash, crisis, recessie, depressie: het zijn vaak gebruikte termen in tijden van economische crisis. Werknemers verliezen hun baan, bedrijven gaan failliet en de koopkracht van de consument is aan schommelingen onderhevig. Maar hoewel het allemaal kommer en kwel lijkt, toch kunnen er ook positieve gevolgen verbonden zijn aan een economische crisis. Elke crisis kan ervoor zorgen dat er lacunes of gebreken in een systeem ontdekt worden en dat er in de toekomst dezelfde fouten vermeden zullen worden. Elke crisis kan op die manier zorgen voor een vooruitgang en een soort van verbetering tegenover het verleden.

Prijsdaling

Een gevolg van de crisis is dat mensen hun vertrouwen in de economie gaan verliezen. Ze zijn geneigd om minder uit te geven, waardoor het aanbod van producten groter wordt. Maar verkopers die met een grotere voorraad komen te zitten, zullen prijskortingen doorvoeren om hun producten kwijt te geraken. Dit geldt niet alleen voor de kleine aankopen, maar ook voor de grotere, zoals wagens of buitenlandse reizen. Touroperators kunnen vroegboekkortingen aanbieden aan mensen die een hele tijd op voorhand hun reis willen reserveren. Er kan ook een lichte prijsdaling ontstaan op het vlak van te koop aangeboden appartementen en huizen. Bij een lage rente is het ook voordeliger om een lening af te sluiten om bijvoorbeeld een appartement te kopen.

Beurs

Een ander voordeel van de crisis is dat er na de beurscrash van eind 2008 een strenger toezicht is gekomen op de financiële instellingen. Het zal dus moeilijker zijn om de consument te informeren met misleidende reclame over bijvoorbeeld de gunstigheid van het kopen van aandelen. Bovendien kunnen beursaandelen die relatief laag staan aantrekkelijke koopjes vormen voor ambitieuze beleggers. Beleggers met een beetje lef en zin voor avontuur zullen zeker hun voordeel willen doen met de aankoop van goedkope aandelen. Op die manier zullen de aandeelkoersen weer stijgen, waardoor de economie zich weer kan herpakken.

Milieu

Een bijkomend voordeel van de economische crisis is dat door de lagere productie er minder CO2-uitstoot zal zijn. Op korte termijn is dit dus zeker positief. Op lange termijn is het echter wel mogelijk dat de gevolgen minder gunstig zijn. Door de lage olieprijs zal men minder geneigd zijn om te gaan investeren in bijvoorbeeld de isolatie van huizen.

Innovatie

Als de crisis ervoor zorgt dat het oude management van bedrijven moet wijken voor nieuwe managers, dan is de kans groot dat die zullen willen vernieuwen. Ze zullen oude, verstarde denkbeelden willen vervangen door nieuwe, creatieve ideeën. Om productiekosten te sparen zullen bedrijven willen innoveren, en de consument zal inventief worden in het efficiënt beheren van zijn budget. Dit kan er voor zorgen dat de consument meer gericht zal kopen, en ook tweedehands. Websites van tweedehandswinkels kregen sinds de crisis van 2008 bijvoorbeeld opvallend meer hits.

Economie opschonen

Door de crisis zullen bedrijven die het slecht doen automatisch wegvallen, terwijl de betere bedrijven zullen overblijven. Hierdoor wordt de economie opgeschoond, kunnen gezonde bedrijven nog beter worden en komt er ruimte voor nieuwe initiatieven. Dit kan op een "evolutionistische" manier zorgen voor een economische verbetering.

"Consuminderen"

In plaats van de economie te laten groeien en groeien zal de bedrijfswereld eerder geneigd zijn grenzen te stellen aan de productie. Hierdoor zal er een soort van versobering doorgevoerd worden, waardoor er bij de consument minder druk zal ontstaan om alsmaar te consumeren. Hij of zij zal eerder gaan consuminderen, waardoor het niet meer zo vanzelfsprekend wordt om op krediet te kopen. Men zal met andere woorden niet meer zo snel boven zijn stand gaan leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Economie: mogelijke positieve gevolgen van de crisis"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Crisis
Schrijf mee!