InfoNu.nl > Financieel > Geld > DSB Bank was zowel als bank als sponsor groot in Nederland

DSB Bank was zowel als bank als sponsor groot in Nederland

DSB Bank was zowel als bank als sponsor groot in Nederland Lenen en sparen bij de DSB Bank. De DSB bank is op vele manieren een spin in het web geweest. Financieel met lenen en sparen, maar ook als sponsor van allerlei sporten via DSB Beheer. Wie naar sport keek, kon bijna niet om de reclames van DSB heen. Met het faillissement van de DSB Bank wordt dat nu allemaal anders en heeft Dirk Scheringa een andere uitdaging gevonden: hij is in 2011 directeur DS Factoring geworden.

DSB Bank als sponsor

De sport kan tegenwoordig nauwelijks zonder een goede sponsor. Wie zich voor sport interesseert kan nauwelijks de naam DSB Bank als sponsor zijn ontgaan. DSB Beheer sponsorde vele sporten voor pak m beet 12 miljoen euro per jaar:
  • Het voetbal: DSB Beheer sponsorde de eredivisieclub AZ, AZ vrouwen, jong AZ en het jeugdteam. Bovendien was Dirk Scheringa enige tijd de voorzitter van voetbalclub AZ.
  • Het schaatsen: DSB had een eigen schaatsploeg, met daarin vele kampioenen. Ook meerdere buitenlandse kampioen hebben de DSB Bank als sponsor.
  • Het wielrennen: het dames wielrenteam DSB Cycling was zeer succesvol.
  • Het turnen: DSB sponsorde de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie.
  • Het Korfbal: DSB als hoofdsponsor van de Korfbalvereniging Dalto.
  • Het judo: DSB als persoonlijk sponsor van judoka Henk Grol.

DSB Bank als bank en verzekeraar

Ook wie de reclamespots langs zag komen, besefte dat DSB Beheer een grote financiële dienstverlener was met allerlei hypothecaire en consumptieve leen-, spaar- en verzekeringsproducten. Het marktaandeel aan consumptief krediet van de DSB Bank werd geschat circa 17%. Verder was de bank sinds 2001 op wat bescheidener schaal actief in België en Duitsland.

Lenen bij DSB Bank

Lenen kon u bij de DSB bank, maar ook allerlei dochters van DSB Beheer, zoals Frisia Financieringen, Lenen.nl, Postkrediet en Becam. Drie leningen trokken daarbij de aandacht:

1. De DSB Bank Excellent Lening

De DSB Bank garandeerde een vaste lage rente gedurende de looptijd van de lening met als extra faciliteit dat u boetevrije mocht aflossen. Voorwaarden waren, dat u 25 jaar of ouder moest zijn en geen negatieve registratie mocht hebben bij het BKR. Bovendien was een arbeidsverleden van minimaal twee jaar vereist.

2. De persoonlijke lening

De persoonlijke lening wordt in één keer opgenomen. Rentepercentage, de rentevergoeding, looptijd en het termijnbedrag staan vooraf vast. Het is niet mogelijk om tussentijds geld op te nemen, dat inmiddels is afgelost. Daarvoor moet u een nieuwe lening afsluiten.

3. Doorlopend krediet

Een doorlopend krediet is wel een continu opneembaar krediet. U kunt boetevrij geld opnemen en aflossen tot het afgesproken leenbedrag.

4. Hypotheken

DSB Bank bood meerdere hypotheken aan. Zowel als eerste als tweede hypotheek, en met meerdere looptijden. Ook bood de DSB bank een spaarhypotheek aan. Bekende voorbeelden zijn de Voordeelhypotheek van DSB bank en de Flexhypotheek.

Sparen bij DSB

Lenen was altijd al het speerpunt van DSB, maar met de introductie in 2000 van de DSB Bank is daar het sparen bijgekomen. Eind 2005 kreeg DSB Bank een bankvergunning van De Nederlandsche Bank, waardoor ook bij de DSB Bank het spaargeld per persoon tot 100.000 euro door DNB was gegarandeerd. Dit gold voor alle spaartegoeden bij DSB Bank behalve geld, dat door u wordt geplaatst op een achtergesteld deposito. Dit deposito geeft een hoge rente oplopend tot 8%, maar valt niet onder de garantie van DNB. Het sparen was inmiddels een belangrijke manier van financieren voor DSB geworden. U kon uit vele modaliteiten kiezen, en vele Nederlanders bleken dat ook te doen. Alleen nu is de DSB Bank failliet.

Slot

U moet dus op zoek naar een andere bank en bent vast op zoek naar hoogste rente op sparen bij Nederlandse banken, maar dan elders. Als u wilt lenen, doet u er natuurlijk verstandig aan om enkele offertes aan te vragen, voordat u beslist.
Gerelateerde artikelen
Dirk Scheringa naar DS Factoring van facturenDirk Scheringa naar DS Factoring van facturenDe DSB Bank was alleen al door zijn grootaandeelhouder en bestuursvoorzitter Dirk Scheringa een fascinerend bedrijf. Hij…

Reageer op het artikel "DSB Bank was zowel als bank als sponsor groot in Nederland"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!