InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geschiedenis van de Bangladesh taka

Geschiedenis van de Bangladesh taka

Geschiedenis van de Bangladesh taka De taka is de munteenheid van Banglasesh. De munt geldt als wettig betaalmiddel in het Aziatische land. Dit artikel vertelt alles over de geschiedenis, de koers en de koersontwikkeling van de taka. De taka is de munteenheid van Banglasesh. De munt is onderverdeeld in honderd poisha. Dit is het equivalent van de cent zoals wij deze in Nederland kennen van de gulden en vroeger de euro. De internationale code van de munt is BDT. Het internationale afkorting van de munt is ৳, ৲ en in het Engels tk.

Banglaseh

In 1971 werd Bangladesh dat toen nog de naam Oost-Pakistan had afhankelijk van Pakistan. Tot dan toe was de Pakistaanse roepie nog de nationale munt. Dit bleef zo tot in 1972. Toen verscheen de taka op het toneel. De naam 'taka' komt uit het Sanskriet en verwijst naar een oude zilveren munt. De term taka werd tot dan toe wel in verschillende delen van India gebruikt, maar er was geen centrale betekenis. In elk deel van India werd de term op een andere manier gebruikt. In Noord-India ging het om een zilveren munt en in het zuiden was het andere beschrijving voor de roepie.

Taka

De huidige munt wordt uitgegeven door de Centrale Bank van Banglasesh. Op de biljetten staat ook de handtekening van de gouverneur - de baas - van deze bank. De enige uitzondering op de regel is het biljet van één taka. Hierop staat de handtekening van de minister van Financieën. Dit is om aan te geven dat de centrale overheid ook verantwoordelijkhed draagt voor het financiële stelsel en de uitgifte van de munt.

Koers van de taka

Toen Bangladesh onafhankelijk werd stond de taka op een koers van acht take ten opzichte van één Amerikaanse dollar. De munt begon echter al snel aan waarde te verliezen. Daardoor moest het Internationale Monetaire Fonds (IMF) al snel ter hulp schieten. De toenmalige regering wilde echter niet tegemoet komen waardoor de munt meer dan de helft van haar waarde had verloren in 1975. De jaren daarna zette die trend door en halverwege 1987 was de koers 31 taka ten opzichte van één Amerikaanse dollar. Ook in de jaren daarna heeft de devaluatie doortgezet, zij het in minder heftige mate.

Munt

Er zijn verschillende munten uitgegeven van de taka. Ten eerste zijn er munten van 1, 5, 10, 25 en 50 poisha. Ook zijn er munten van 1, 2, en 5 taka. Er zijn welliswaar wat andere munten geweest, maar deze worden nauwelijks meer gebruikt. De munten zijn gemaakt van cupro-nikkel, staal of aliminium.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de Boliviaanse BolivianoGeschiedenis van de Boliviaanse BolivianoDe Boliviano is de munteenheid van Boliva. De munt geldt als wettig betaalmiddel in het Zuid-Amerikaanse land. Lees in d…

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Bangladesh taka"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 25-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!