InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verdien geld met uw eigen grond, alternatief voor krediet

Verdien geld met uw eigen grond, alternatief voor krediet

Verdien geld met uw eigen grond, alternatief voor krediet Extra geld nodig maar geen lening sluiten. Sinds kort is er een nieuwe manier om een leuke som geld in handen te krijgen, verkoop de grond onder uw eigen woning en huur hem terug. Het gaat hier niet om geringe bedragen want de grond onder uw woning vertegenwoordigd 35-40% van de verkoopwaarde van uw woning. Het klinkt als een leuke constructie met ook nog wat fiscale voordelen. Wat houdt dit product in en wat zijn de mogelijke nadelen.

De grond onder uw eigen woning huren, een bestaande constructie

In eerste instantie lijkt het een vreemd verhaal, u verkoopt de grond onder uw eigen woning, ontvangt hiervoor een som geld en huurt de grond vervolgens terug. Toch bestaat een dergelijke constructie al jaren in de vorm van erfpacht waarbij de gemeente eigenaar blijft van de grond van (nieuwbouw)woningen en de eigenaar van de woning betaald een huursom aan de gemeente, een erfpachtcanon. Voordeel van het betalen van een dergelijke huursom is dat deze ook nog eens aftrekbaar is van de belasting.

Grondvermogen van Finquiddity

Inmiddels is deze constructie ook ontdekt door de markt, mede onder invloed van de kredietcrisis. Banken zijn strenger geworden met het verstrekken leningen en hypotheken, zeker indien er bijvoorbeeld sprake was van een BKR registratie, terwijl vele consumenten toch extra geld wensen of de aanschaf van een woning mogelijk willen maken.

Via deze constructie verkoopt u de grond onder uw woning tegen de marktwaarde welke wordt vastgesteld door een onafhankelijk taxateur. Tegelijkertijd krijgt u het recht de grond eeuwigdurend terug te huren tegen betaling van 4,4% erfpachtcanon, u kunt de grond gewoon blijven gebruiken alsof het uw eigendom is.

Kosten verbonden aan deze constructie

De verstrekker van dit product neemt alle kosten tot aan de levering van de grond voor haar rekening. U betaald dus geen taxatiekosten, kosten van een eventuele milieukeuring, notariskosten of overdrachtsbelasting. U betaald alleen maandelijks de huurprijs voor de grond

De procedure van Grondvermogen

Aan de hand van uw persoonsgegevens, uw woningtype en de WOZ-waarde zult u een offerte ontvangen. Na acceptatie van de offerte zal Finquiddity het vervolgtraject voor u regelen, de taxatie, milieukeuring, koopovereenkomst en akte van levering.

Voordelen

  • U heeft direct beschikking over een grote som geld. Bij een woning met een verkoopwaarde van 250.000 zal de waarde van de grond al vlug 100.000 zijn.
  • Het maandelijks te betalen huurbedrag is aftrekbaar van de belasting
  • Er is geen sprake van een lening dus ook geen BKR registratie
  • In vergelijking met een lening zijn de kosten zeer laag
  • Bij een verhoging van een hypotheek zult u zelf te maken krijgen met taxatiekosten, eventuele oversluitkosten, notariskosten. Bij Grondvermogen neemt de financier al deze kosten voor zijn rekening, u betaald dus geen kosten

Nadelen

  • Canon is geïndexeerd en zal dus jaarlijks stijgen aan de hand van het inflatiecijfers
  • Het is nog niet bekend hoe de belastingregels in de toekomst zullen zijn en of het huurbedrag ook daadwerkelijk aftrekbaar blijft.
  • Alhoewel u erg gecharmeerd kunt zijn van het idee is het nog maar de vraag of een eventuele toekomstige koper dit ook is, een dergelijke constructie zou van invloed kunnen zijn op de waarde van uw woning.
  • De waarde van de grond onder uw woning vormt een min of meer stabiele factor in de totale verkoopprijs van uw woning.
  • Ondanks het feit dat u de grond van uw woning verkoopt zal uw hypotheekschuld hetzelfde blijft tenzij u hierop een deel aflost. Toch kan uw woning minder waard worden, bijvoorbeeld al doordat er extra maandelijkse lasten zijn in verband met de huur van de grond. Dit kan een probleem vormen indien uw huidige hypotheek wilt oversluiten, er zal dan immers opnieuw getaxeerd worden.
  • De overheid is een bewezen betrouwbare partij voor wat betreft erfpacht, deze nieuwe verstrekker zal zich eerst nog moeten bewijzen.
Gerelateerde artikelen
Geen hypotheek tweede woning?Geen hypotheek tweede woning?Eigen spaargeld? Het is lastig om een tweede woning met een hypotheek te kopen. De financiering van een tweede woning al…
Overwaarde woning benuttenAls u een aantal jaren in het bezit bent van een koopwoning, is de kans groot dat uw woning overwaarde heeft. De overwaa…
Lening garagebox of garageLening garagebox of garageU wilt een garage of garagebox kopen of bouwen en misschien verhuren. Een extra lening voor een garagebox kan op meerder…
Tweede huis kopen  Waar sluit ik de hypotheek af?Tweede huis kopen Waar sluit ik de hypotheek af?Een tweede huis kopen kan een goede investering zijn, maar waar moet u de hypotheek afsluiten? Het maakt een groot versc…
Bronnen en referenties
  • http://www.lfcgroep.eu/brochure%20grondvermogen.pdf http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/hypotheken/2800469/__Geld_uit_de_grond_halen__.html http://www.ltb.nu/ http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/alsueenwoningkoopt-03.html

Reageer op het artikel "Verdien geld met uw eigen grond, alternatief voor krediet"

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 16-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!