Algemene Ouderdoms Wet (AOW)

Algemene Ouderdoms Wet (AOW) Op een gegeven moment bereik je in je leven een punt waarop je kan stoppen met werken terwijl je nog wel verzekerd bent van een vast, maandelijks inkomen. Dit is vanaf je 65e verjaardag. Iedere legale inwoner van Nederland heeft na jarenlang werken recht op een oudersdomspensioen, dit is geregeld in de Algemene Oudersdoms Wet, de AOW.

Geschiedenis van de AOW

In Duitsland had men in 1881 een soort van wettelijk ouderdomspensioen. In Nederland onstond een uitkering voor oudere mensen pas in 1919, waarin een beperkte oudersdomsrente voor werknemers in opgenomen was. Pas in 1957 begon de AOW de vorm te krijgen die het nu heeft. Deze AOW was voor vele burgers een enorme vooruitgang daar zij nu een vorm van zekerheid hadden over hun leven na het werk. Men was niet langer afhankelijk van de kinderen en men kon stoppen met werken wanneer men de leeftijd van 65 bereikt had.

De Algemene Ouderdomswet

De AOW is een basisvoorziening en geen enorme vetpot. Tegenwoordig kan men steeds meer terugvallen op diverse particuliere aanvullende pensioenfondsen.

Het recht op AOW-pensioen gaat in op de eerste dag van de maand dat men de leeftijd van 65 jaar bereikt en loopt door tot en met het overlijden. De hoogte van de AOW uitkering is van diverse factoren afhankelijk:
  • Een alleenstaande krijgt 70% van het netto minimumloon
  • Een alleenstaande met kinderen onder de 18 jaar krijgt 90% van het netto minimumloon
  • Gehuwden en samenwonenden krijgen 50% van het netto minimumloon (de uitkering kan aangevuld worden met een toeslag wanneer de echtgenoot of partner over onvoldoende eigen inkomen beschikt)

Voorwaarden AOW-uitkering

Ook aan de uitkering van de Algemene Ouderdomswet kleven een aantal voorwaarden en regels:
  • Men is in de periode voor het 65e jaar verzekerd geweest en heeft de premie hiervoor betaald
  • Men heeft recht op het volledige pensioen wanneer men 50 jaar lang verzekerd is
  • Voor elk jaar dat men niet verzekerd was (of de premie niet tijdig betaald heeft) wordt 2% van de uitkering afgetrokken

Ieder jaar bouw je 2% AOW-recht op. Wanneer je naar het buitenland gaat, gaat dit echter niet door. Houdt hier dus rekening mee wanneer je voor kortere of langere tijd naar het buitenland vertrekt. Wanneer je na je 65e naar het buitenland vertrekt is er geen probleem en wordt je uitkering gewoon doorbetaald.

Samenwonen, trouwen en de AOW

Er wordt soms gesteld dat je beter niet kan trouwen met een andere AOW-gerechtigde omdat jullie dan gekort worden op de uitkering. Alleenstaanden krijgen 70% van het netto minimumloon uitgekeerd en samen dus 140%. Wanneer men echter trouwt, krijgt men ieder nog 50% van het netto minimumloon. Maar let op, hiervoor hoef je niet persé te trouwen. Met een geregistreerd partnerschap of samenwonen krijgt men ook slechts 50% van het netto minimumloon, samen dus totaal 100% van het netto minimumloon.

De AOW-toeslag

Wanneer je een duurzaam huishouden voert met iemand die nog niet pensioen-gerechtigd is krijg je omdat je niet langer alleenstaand bent slechts 50% van het netto minimumloon als uitkering. Deze uitkering kan echter aangevuld worden met een AOW-toeslag wanneer jullie gezamelijke inkomen onder de 100% van het minimumloon uitkomt. Let echter goed op: AOW-gerechtigden die na 1 januari 2015 65 jaar worden hebben geen recht meer op deze toeslag, omdat de overheid vrouwen wil stimuleren economisch zelfstandig te worden of blijven.

AOW aanvragen

Het AOW moet bij de Sociale Verzekeringsbank aangevraagd worden. Iedereen die ingeschreven staat bij de gemeentelijke basisadministratie krijgt ruim voor het bereiken van de leeftijd van 65 jaar een aanvraagformulier toegestuurd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Volksverzekeringen: Algemene OuderdomsWet (AOW)Volksverzekeringen: Algemene OuderdomsWet (AOW)De Algemene OuderdomsWet, in de volksmond beter bekend als de AOW, is een van Nederlands meest gerenomeerde Volksverzeke…
Vormen van bijstandVormen van bijstandBijstand of de algemene bijstand is een inkomensondersteuning die door de overheid aan haar inwoners wordt uitgekeerd. E…
Wat is loonheffing?De werkgever houdt op het bruto inkomen bepaalde heffingen in die afgedragen moeten worden. Hetgeen resteert is het nett…

Soorten rente: welke rente u betaalt of ontvangt (Libor)Soorten rente: welke rente u betaalt of ontvangt (Libor)Er zijn vele soorten rente. Rente op rente, hypotheekrente, de Euribor, de Libor rente, Basel 3, een spaarrente, een lee…
Omrekenen van euro naar guldensmijn kijk opOmrekenen van euro naar guldensPer 1 januari 2002 hebben wij de euro gekregen in plaats van de gulden. De eerste jaren daarna gingen wij Nederlanders a…

Reageer op het artikel "Algemene Ouderdoms Wet (AOW)"

Reacties

Mirjan Andriesse, 03-03-2012 10:24 #3
Ik woon al 10 jaar in Belgie, ik mis die AOW opbouw dus. Nu is mijn vraag hoeveel uur per week moet je in Nederland werken zodat de AOW opbouw weer verder gaat?

Anna Maria de Kok, 02-07-2010 12:35 #2
Tot 1993 in Nederland gewerkt. Vanaf 1993 woon en werk ik in Spanje. Ben sinds 4 jaar getrouwd met een persoon die ouder is dan 65 met spaanse nationaliteit en geen recht heeft op een pensioen in Spanje. Ik ben geboren in 1951 en word 65 jaar in jan. 2016. In totaal tellen dus 27 jaar voor de AOW in Nederland. Mijn vraag is wat is de hoogte van mijn AOW en ontvang ik en/of mijn partner ook een bedrag als AOW daar er geen pensioen is in Spanje voor mijn partner aangezien men hier min. 15 jaar moet hebben betaald aan de Soc. verzekeringspremie. Mijn partner komt bijna aan 11 jaar en krijgt hier niets.

Euphemia Bakker, 02-10-2009 17:11 #1
Ik heb tot mijn 20 jaar in nederland gewoont en zou graag informatie hebben over mijn a o w ik heb daar ook noch gewerkt ik woon nu al 44 jaar in belgie kan u mij helpen

Infoteur: Melod
Laatste update: 06-01-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!