Algemene Nabestaandenwet en nabestaandenuitkering

Algemene Nabestaandenwet en nabestaandenuitkering In de Algemene nabestaandenwet (ANW) is geregeld dat alle inwoners van Nederland die na het overlijden van de partner (onvoldoende) rond kunnen komen met de financiele middelen die zij tot hun beschikking hebben recht hebben op de nabestaandenuitkering. Er zitten bepaalde voorwaarden verbonden aan het uitkering van de nabestaanden uitkering.

De Algemene nabestaandenwet

De Algemene nabestaandenwet is een sociale verzekering voor:
  • De nabestaanden: hiermee worden de echtgenoten of samenwoningspartners van de overleden verzekerde bedoeld
  • Wezen: hiermee worden de kinderen die ouderloos zijn geworden door het overlijden van de verzekerde bedoeld
  • Halfwezen: hiermee worden de kinderen van wie één van beide ouders overleden is bedoeld

Voorwaarden nabestaandenuitkering

Je hebt echter niet zomaar recht op een nabestaandenuitkering, hiervoor moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen:
  • Je hebt een kind dat jonger is dan 18 jaar en tot jouw huishouden behoort
  • Je bent voor minstens 45% arbeidsongeschikt
  • Je bent geboren voor 1950

Je hoeft niet aan alle voorwaarden te voldoen om recht te hebben op de nabestaandenuitkering, één voorwaarde is voldoende.

Deze voorwaarden zijn er niet voor niets. In principe wordt er van uit gegaan dat een weduwe of weduwnaar voor zichzelf kan zorgen in financieel opzicht. Er is echter gekozen voor bepaalde uitzonderingen zoals degene die hierboven beschreven zijn. De reden waarom weduwnaars en weduwes die geboren zijn voor 1950 recht hebben op een nabestaandenuitkering is omdat in de oudere generaties de man meestal de kostwinner was en de vrouw geen eigen inkomen had en ook geen pensioen of iets dergelijks opgebouwd heeft.

Hoogte nabestaandenuitkering

De nabestaandenuitkering is 70% van het netto minimumloon, geen vetpot dus. Je hebt geen recht meer op de nabestaandenuitkering wanneer je niet meer aan de voorwaarden voldoet, of wanneer je 65 jaar wordt, trouwt of gaat samenwonen. Daarnaast hebben jouw inkomsten naast de nabestaandenuitkering invloed op de hoogte van de nabestaandenuitkering.

Aanvragen van de nabestaandenuitkering

De nabestaandenuitkering moet je aanvragen bij de Sociale Verzekeringsbank. Over het algemeen krijg je hier een formulier van mee wanneer je bij het gemeentehuis het overlijden van je partner aan gaat geven.

Scheiding en nabestaandenuitkering

Wanneer je ex-partner overlijdt heb je in sommige gevallen recht op de nabestaandenuitkering. Hiervoor moet je niet alleen voldoen aan één van de gestelde voorwaarden, maar moet het ook het geval zijn dat je partner je tijdens het leven partneralimentatie moest betalen. Wanneer je opnieuw gaat trouwen of samenwonen vervalt je recht op de nabestaandenuitkering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Algemene Nabestaandenwet en nabestaandenuitkering"

Infoteur: Melod
Laatste update: Januari 2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!