InfoNu.nl > Financieel > Geld > Omrekenen van euro naar guldens
mijn kijk op

Omrekenen van euro naar guldens

Omrekenen van euro naar guldens Per 1 januari 2002 hebben wij de euro gekregen in plaats van de gulden. De eerste jaren daarna gingen wij Nederlanders alles omrekenen naar guldens. De meeste Nederlanders weten nog steeds de omrekenformule uit het hoofd. Eén euro was bij de introductie fl. 2,20371 waard. Wij gingen de euro eerst vermenigvuldigen met twee en vervolgens verhogen met tien procent om na te gaan wat een aankoop in guldens zou kosten. Twee jaar na de introductie van de euro rekenden bijna zeventig procent van de Nederlanders nog om naar guldens. Veel (gulden) miljonairs hebben hun status moeten inleveren vanaf 2002.

Geschiedenis van de gulden

Vanaf 1378 tot 2002 betaalden wij in Nederland met de gulden. In eerste instantie was de tenaamstelling Florijn. Op deze munt stond een Florentijnse lelie vandaar de tenaamstelling en de gebruikte afkorting (fl.). Later werden de munten bedrukt met vorsten en edellieden. De waarde van de munten was in eerste instantie afhankelijk van het materiaal waar het van gemaakt was. Een zilveren munt vertegenwoordigde een hogere waarden dan een koperen variant (=intrinsieke waarde).

De introductie

De invoering van de euro is tegen veel weerstand opgelopen. De meeste consumenten voorzagen stijgende prijzen en hadden weinig vertrouwen in de nieuwe euro. Ter introductie kregen de Nederlanders een setje gratis met daarin alle euromunten. In het begin was het erg wennen en werden de prijzen in de winkel nog dubbel vermeld. Met name in de horeca kregen wij te maken met sterk gestegen prijzen. In de supermarkten lagen de prijzen in de jaren daarna gemiddeld lager door een supermarktoorlog. Het grootste probleem was het wennen aan het idee. Achteraf blijken de gemiddelde prijzen namelijk niet buiten proporties te zijn gestegen.

Gewend aan de euro

Slechts een kwart van de Nederlander rekent nog om van de euro naar de gulden. Meestal gaat het dan om duurdere aankopen. Feitelijk is het omrekenen ook niet meer reëel. Zouden wij de gulden nog hebben in plaats van de euro, dan was de waarde hiervan niet meer te vergelijken met de gulden van vóór 2002. Door de werking van inflatie zou u nu minder voor uw gulden kunnen kopen na verloop van de jaren. Het grootste voordeel van de euro is dat de inflatie lager is dan dat het geval was met de gulden. Wij hebben nu een sterkere munt ten opzichte van de dollar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Omrekenen van euro naar guldens"

Reactie

Marcel, 29-06-2011 18:20 #1
De invoering van de euro is niet omdat het makkelijker was. De invoering van de euro is niets meer dan een vorm van discriminatie ten aanzien van de mensen met de lage inkomens, uitkeringen, aow, pensioen, wao enz enz. 100,00 per maand om van te leven. Er is geen armoede in nederland zegt men, oh nee geen armoede waarom hebben we voedselbanken nodig dan die nu al de vraag niet meer aan kunnen.
Hoera voor de euro hoe maak je een land kapot

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!