InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kredietcrisis en uw pensioen

Kredietcrisis en uw pensioen

Kredietcrisis en uw pensioen Door de kredietcrisis, lage rente en bankencrisis durven veel mensen in 2018 en 2019 nauwelijks meer te kijken naar hun pensioenopbouw en pensioenoverzicht. Hoe groot de schade voor uw collectieve pensioen is, uw ABP pensioen of anders, hangt af van de manier waarop u uw pensioen opbouwt, de dekkingsgraad van het pensioenfonds en bij wie u spaart. Het wordt tijd dat u gaat sparen voor een extra pensioen. Neem het heft in eigen hand.

Kredietcrisis en uw pensioen

Wie naast de AOW een aanvullend pensioen ontvangt, zal de gevolgen van de krediet crisis waarschijnlijk vooral merken, doordat de pensioenen tijdelijk niet of gedeeltelijk geïndexeerd zullen zijn. Ten tijde van inflatie een vervelende zaak, omdat u met uw pensioen steeds minder kunt kopen. Even leek er sprake van deflatie maar dat is voorlopig ook weer van de baan. Deflatie is voor de economie vaak een slechte zaak, omdat mensen eerder geneigd zullen zijn om grote aankopen uit te stellen. Bij deflatie worden zaken namelijk goedkoper. Wie een pensioen heeft, heeft wel baat bij deflatie, want deflatie is goed voor iemands koopkracht. Deflatie is daarentegen slecht voor mensen, die veel schulden hebben, want bij deflatie nemen de schulden toe.

Opbouw van het pensioen

Niet iedereen, die nog pensioen opbouwt, zal even zwaar door de krediet crisis zijn getroffen. Bepalend daarbij is niet alleen bij wie u uw pensioengeld opbouwt, maar ook de wijze waarop. Ik loop een aantal mogelijkheden voor u na.

Via het pensioenfonds sparen, wat is de dekkingsgraad?

De opbouw van een aanvullend pensioen via een pensioenfonds is in Nederland het populairst. Vaak hebt u via uw werkgever ook geen keuze: negentig procent van de Nederlanders bouwt zijn pensioen op via een pensioenfonds bij circa 600 zelfstandige pensioenfondsen. De grootste zijn het ABP en PGGM. De rode draad bij de pensioenfondsen is momenteel, dat hun dekkingsgraad flink is gedaald. Dat wil niet zeggen, dat men niet in staat is de pensioenen te betalen, maar dat de verhouding tussen wat naar verwachting ooit zal moeten worden uitbetaald en wat er aan vermogen is en zal zijn, is verslechterd. Twee maatregelen kunnen de ontvangers van een pensioen treffen: geen volledige indexatie van het pensioen, of misschien zelfs een lager pensioen. Voor een lager pensioen zal men niet snel kiezen. Voor degenen, die nog premie betalen, zal naar verwachting de premie tijdelijk worden verhoogd. Bij een geringere inflatieverwachting of zelfs deflatie kan dit alles nog meevallen, tenzij dit gepaard gaat met een lagere rente en een slappe beursindex. Wettelijk is een dekkingsraad vereist van minimaal 105%.

Via een verzekeraar

Er zijn vele verzekeringsproducten op de markt, om voor een aanvullend pensioen te zorgen. Uitzonderingen zijn de spaarproducten, die zijn gebaseerd op een spaarrekening of obligaties. Soms ook kennen deze producten een gegarandeerd eind rendement. Bekijkt u uw polis van een lijfrente hierop voor meer informatie in uw geval.

Opbouw pensioen in eigen beheer

Wie kiest voor banksparen heeft niet zoveel te vrezen. Er zijn inmiddels meerdere banken, die u een goed aanbod kunnen doen. Voor wie een pensioentekort heeft, is banksparen bovendien fiscaal gunstig. Wie zijn pensioenopbouw heeft belegd, heeft waarschijnlijk zware klappen opgelopen. Anderzijds geldt dat er, als uw pensioendatum nog ver weg ligt, de komende jaren nog een goed rendement kan worden gemaakt. Bovendien wordt op het moment van het pensioen niet het totale vermogen aangesproken.

Slot

In paniek alles verkopen is natuurlijk een slechte raadgever. Beter kunt u nog eens bezien of er voldoende evenwicht in uw portefeuille zit: niet alleen aandelen, maar ook sparen, vastgoed en obligaties. En vooral: kies voor voldoende spreiding en laat u zo nodig goed adviseren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Kredietcrisis en uw pensioen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!