InfoNu.nl > Financieel > Geld > Icesave het verhaal

Icesave het verhaal

Nadat eerst Amerika werd getroffen door grote financiële problemen bij banken, volgde Fortis. Deze werd genationaliseerd door Nederland, België en Frankrijk. Nog een week hierna viel Landsbanki, met dochter Icesave om. Zij gaven aan niet meer aan hun verplichtingen te kunnen voldoen, en waarschijnlijk zelfs niet aan hun garantie van de bijna € 21.000,--.

Algemeen

Icesave met haar moeder Landsbanki is gevallen. Duizenden spaarders zijn de dupe, en de gevolgen voor de belastingbetaler op lange termijn zijn onduidelijk. De IJslandse regering is van plan een onderzoek te starten naar de hele gang van zaken. Hierbij zullen zeker 3 namen genoemd worden, in de volksmond genaamd Gud, Thor en Magnus.

De eigenaren

In 2002 werd door de IJslandse overheid 45,8% van de aandelen in Landsbanki verkocht aan Samson Holding. De eigenaars introduceerden in 2006 dochter Icesave, een internetspaarbank. De drie belangrijke personen bij Icesave (en Landsbanki) zijn:

Björgólfur Guòmundsson

Björgólfur, beter bekend als Gud, is geboren op 2 januari 1941 in Reykjavik te IJsland. Al vanaf zijn jeugd was hij voetballer bij KR, de meest succesvolle club van het land. Hij was tot in de jaren 90 van de vorige eeuw voorzitter van de club. Dat hij voetballiefhebber is gebleven blijkt wel uit het feit dat hij inmiddels eigenaar (en voorzitter) is van de Engelse voetbalclub West Ham United FC, een club die speelt in de Premier League.

Gud heeft gestudeerd aan het Iceland College of Commerce in Reykjavik en is Bachelor of Arts/Science. Hij is getrouwd met Thora Hallgrimsson (dochter uit een zeer gerespecteerde IJslandse familie, haar vader was topman bij Shell Iceland), samen hebben zij 5 kinderen.

Sinds 1979 kocht Gud de op één na grootste scheepvaartmaatschappij van IJsland, Hafskop. In 1986 werd hij gearresteerd voor boekhoudfraude bij zijn scheepvaartmaatschappij. De aanklacht telde maar liefst 450 strafbare feiten, van verduistering tot fraude. Er ontstond een nationale schandaal, en in 1991 werd Gud schuldig bevonden aan 5 van de 450 aanklachten. Hij werd veroordeelt voor 5 gevallen van boekhoudmisdrijven tot 12 maanden voorwaardelijk. Heden ten dage is hij eigenaar van een andere scheepvaartmaatschappij, namelijk Eimskip.

Volgens Forbes stond hij in 2008 op de 1.014e plaats van de rijksten der aarde en zijn vermogen wordt geschat op ongeveer $ 1.100.000.000,--. Hij is de op één na rijkste IJslander.

Björfólfur Thor Björgólfsson

Deze zoon van Gud is geboren op 19 maart 1967. Hij is bekend onder de naam Thor, die wordt uitgesproken als “Tore”. Hij studeerde af aan de University’s Leonard N. Stern School of Business in New York.

Thor is de grootste aandeelhouder in de Actavis Group hf, een international generic pharmaceuticals company. Daarnaast heeft hij een groot aandelenbelang in vier van de grootste nationale publieke bedrijven. Hij investeerde zijn geld in Europese telecommunicatie (en medicijnproductie), waaronder Bulgaarse en Tsjechische telecom bedrijven.

Forbes publiceerde Thor in 2008 op de 307e plaats van de rijksten der aarde. Hij heeft meer vermogen dan zijn vader, het wordt namelijk geschat op $ 3.500.000.000,--.

Zowel zoon als vader komen uit een rijke familie. Hun voorvader Thor Jensen, kwam op 15 jarige leeftijd in 1878 uit Denemarken. Hij zetten meer dan 5 bedrijven op, overleefde tot twee keer aan toe een faillissement. Aan het einde van zijn leven was hij één van de grootste landeigenaars van IJsland. Eén van zijn zoons werd ambassadeur en een andere zoon bracht het tot premier van het land

Magnús Thorsteinsson

Magnús is voorzitter van de Avion Group, die inmiddels de naam HF Eimskopafélag Ísland heeft. Nadat hij in 2002 zijn aandeel verkocht in de Russische bierbrouwerij (zie verder in het artikel), kocht hij 51% van de aandelen in Air Atlanta Icelandic. Daarnaast is hij ook nog voorzitter van Eimskip, waarvan Gud eigenaar is.

Landsbanki

De bovengenoemde drie heren kopen in 1993 de Russische (bier)brouwerij “Bravo International Brewery” in Sint Petersburg. In eerste instantie wordt er alleen soft drinks gebrouwen, met een Pepsi cola licentie. In 2002 verkopen zij deze brouwerij aan Heineken voor een bedrag van $ 330.000.000,--. Inmiddels is de brouwerij bekend onder de naam “Sint Petersburg Ltd.”.

Het trio keert nog datzelfde jaar met hun vermogen terug naar IJsland, waar zij de 45,8% aandelen in Landsbanki kopen, middels hun Samson Holding, voor een bedrag van $ 140.000.000,-- (toch waren zij niet de hoogste bieders). Landsbanki dateert uit 1886, is de oudste bank van het land en heeft in mei 2008 een beursgenoteerde waarde van € 2.500.000.000,- Gud wordt bestuursvoorzitter van de bank.

Icesave

De internetspaarbank “Icesave” wordt in 2006, door Landsbanki, op de Engelse markt gebracht, waar het in 2007 werd uitgeroepen door What Investment Magazine tot “Best Online Savings Account”. Vanaf 29 mei 2008 is deze bank ook operationeel in Nederland. Ondanks dat De Nederlandse Bank (DNB) nog een aantal vragen en eisen heeft uitstaan aan de Landsbanki, geven zij nog steeds een positieve waardering af. Sterker nog, Landsbanki had tot en met half 2008 een gepubliceerd positief resultaat. Zelfs met een accountantsverklaring van Price Water House. DNB is nooit naar buiten getreden over de mislukte resultaten bij Landsbanki.

Icesave geeft een rente van 5% aan haar spaarders, terwijl de Europese rente op 4,6% is bepaald door de Europese Centrale Bank. Aan deze spaarrekening zijn geen beperkende voorwaarden verbonden. Icesave verhoogt in juli 2008 zijn rente met nog eens 0,25%.

De problemen

Nog geen drie maanden na het verhogen van de rente. Op 6 oktober 2008, geeft Icesave aan niet langer aan haar verplichtingen te kunnen voldoen. Van de ene op de ander dag kunnen de rekeninghouders niet meer bij hun tegoeden en lijkt het of het kantoor in Amsterdam van de aardbodem is verdwenen. Icesave, als buitenlandse bank, staat garant voor maar € 20.887,-- per rekeninghouder.

Heel veel Nederlanders hebben meer dan genoemd bedrag uitstaan bij Icesave, tezamen zijn zij namelijk goed voor €1.600.000.000,--. De Nederlandse regering komt al vrij snel na dit bericht met de mededeling dat Nederland (Wouter Bos, minister van Financiën) garant staat tot een bedrag van maximaal € 100.000,--. Vermoedt wordt dat deze maatregel zo snel genomen is, om juridische stappen tegen DNB te voorkomen.

IJslandse overheid

Een dag na de bekendmaking van het faillissement van de bank, op 7 oktober 2008, nationaliseert de IJslandse overheid al haar banken. Hier valt dus ook Landsbanki onder, die gelijk onder curatele wordt geplaatst. De leiding (top) van Landsbanki werd op staande voet ontslagen en de overheidsmedewerkers hebben het roer over genomen.

Naar aanleiding van het dramatische faillissement van Icesave heeft de IJslandse overheid aangekondigd een onderzoek op te starten naar de gang van zaken rondom Landsbanki, waarbij niet direct duidelijk is of de 3 genoemde personen in dit onderzoek worden betrokken.

Tevens heeft de overheid op 17 november 2008 aangekondigd dat zij misschien toch de spaarders bij Icesave hun tegoeden gaan terugbetalen. Alleen blijft het onzeker of dit ook geldt voor de spaarders met tegoeden van meer dan € 100.000,--.
Gerelateerde artikelen
De financiële crisis in IJslandnieuws uitgelichtDe financiële crisis in IJslandTussen 2008 en 2012 maakte IJsland een grote financiële crisis door die ook zijn uitwerking had op andere landen. Klante…
Spaarbank & Icesave spaarrekening bood toprente van 5,25%Spaarbank & Icesave spaarrekening bood toprente van 5,25%Het wordt druk op de markt van spaarbanken. Er zijn steeds weer nieuwe toetreders. In 2008 de Icesave spaarrekening van…
IJslandse spaarbanken: Icesave, Kaupthing en GlitnirIJslandse spaarbanken: Icesave, Kaupthing en GlitnirDe actieve spaarder in ons land moet steeds weer nieuwe namen onthouden. Nu hebben de IJslandse banken Nederland ontdekt…
Nemea: hoge spaarrenteNemea: hoge spaarrenteNemea kan het antwoord zijn voor wie een hoge spaarrente zoekt. Deze Maltese online bank biedt een hogere spaarrente dan…

Reageer op het artikel "Icesave het verhaal"

Reactie

Van der Meer, 18-03-2012 21:06 #1
Kunt U mij vertellen hoe het zit met de terugbetaling Van de Perpetuals van Landsbanki?
Men hoort en lees dat er voldoende kapitaal is om vele schuldeiser terug te betalen, alleen over de Perpetuals hoor je niets. Reactie infoteur, 22-03-2012
Sorry dat weet ik helaas niet
groetjes
Storm

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 24-11-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!