InfoNu.nl > Financieel > Geld > Korting via klantenkaarten

Korting via klantenkaarten

Veel grote winkelbedrijven bieden korting via zogenaamde klantenkaarten. In de meeste gevallen fungeren deze ook als creditcard. Bij uw bank kunt u een creditcard aanvragen. Hiermee kunt u nu aankopen en achteraf betalen. Eigenlijk is het een lening voor over het algemeen een korte periode. Een creditcard is het beste te vergelijken met een doorlopend krediet. Zodra u een bedrag heeft opgenomen betaald u rente over de schuld. Enkele winkelbedrijven geven klantenkaarten uit die te vergelijken zijn met een creditcard.

Klantenkaarten

Volgens de winkelbedrijven zijn het uiteraard zeer handige en voordelige kaarten, maar ze kunnen verraderlijk zijn. Ze bieden inderdaad in sommige gevallen aantrekkelijke kortingen, maar zodra u de creditcard functie gebruikt gaat u een hoge rente betalen. Een voorbeeld van een klantenkaart is de BIJcard van de Bijenkorf.

BIJcard

Deze kaart biedt u korting op enkele producten, zoals 10 procent korting op vele merken cosmetica. Daarnaast kunt u BIJpunten sparen die u kunt gebruiken als betaling binnen het winkelbedrijf. Ook worden er speciale BIJcard-koopavonden georganiseerd. Dit is allemaal erg aantrekkelijk, maar pas op met de creditcard functie. De kaart is wel gratis als u de creditcard functie niet gebruikt. U kunt profiteren van kortingen en van elke besteding bij Bijenkorf krijgt u 2,5% terug in de vorm van BIJpunten.

Klantenkaart Creditcard

Zodra u een klantenkaart als creditcard gaat gebruiken gaat het u fors geld kosten. De creditcard functie in de BIJcard activeren kost 12,50 per jaar. U krijgt de mogelijkheid om bijvoorbeeld een krediet op te nemen van 2.500. De rente op het openstaande bedragen bedraagt jaarlijks 17,75%. Dit is geen willekeurig percentage, het is ongeveer het maximale percentage aan rente wat in Nederland is toegestaan. Helaas zijn deze gegevens niet terug te vinden op de website. De voordelen van de kaart treft u aan op de website, het slechte nieuws verstrekken ze pas na het aanvragen van de kaart met creditcard functie. Uw aankopen zijn wel verzekerd tegen diefstal na aankoop.

Kosten

Creditcards bij banken zijn over het algemeen goedkoper in vergelijking met winkelbedrijven. Een creditcard bij de Rabobank kost ongeveer 9,75 per jaar. De meeste klantenkaarten met creditcard functie kosten tussen de 10 en de 20 per jaar. Dit is nog niet zo vreemd want ze bieden veel korting op producten in de winkel. De kosten van het lenen op de klantenkaart is echter zeer hoog. Voor dergelijke leningen geldt in Nederland een maximale percentage van 18 procent. Met een kredietlimiet die kan oplopen tot 2500 kunt u jaarlijks tot 450 aan alleen rente betalen. Zodra u deze klantenkaarten bij meerdere winkelbedrijven afneemt kan dit grote schulden opleveren. Het blijft niet bij deze kosten, u betaald ook nog opnamekosten van ongeveer 2 procent.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Korting via klantenkaarten"

Reactie

Mart de Haan, 21-03-2009 18:48 #1
Bij het kopen van artikelen bij een verkoopactie "koop nu en betaal later" wordt de klant meestal een klantenkaart in de maag gesplitst. Zolang je maar binnen de gesteld termijn het gekochte betaald kost het je geen cent rente. Hooguit betaal je administratiekosten en een jaarlijkse bijdrage van de klantenkaart. De winkelier ontvangt zijn geld van bv LaserService waaraan jij moet betalen. Kun je niet binnen de gestelde termijn betalen dan wordt het in termijnen van je rekening afgeschreven. De rente tarieven bedragen 18 -19 %. Op mijn Excel website kun je gratis een rekenmodel downloaden waarin in je in 1 oogopslag kunt zien wat dit feestje van koop nu en betaal later je uiteindelijk kost.
ik wil geen reclame voor mijn website maken. Google maar eens op excel voorbeelden en klik op martonlien.org Reactie infoteur, 22-03-2009
De site moet waarschijnlijk zijn: http://www.martonline.org. handige site!

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-10-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!