InfoNu.nl > Financieel > Geld > Sparen bij Icesave: spaargeld terug tot 100.000 Euro

Sparen bij Icesave: spaargeld terug tot 100.000 Euro

In Nederland hadden ruim 128.000 mensen een spaarrekening bij Icesave. Dat was ook aantrekkelijk, want de bank bood een heel hoog rentepercentage van 5,25%. Hiermee heeft deze bank in korte tijd naar eigen zeggen 1,7 miljard Euro opgehaald. Nu is Icesave er niet meer door problemen in IJsland. Voor de spaarrekeninghouders is er inmiddels een akkoord getekend. Spaarders krijgen tot 100.000 Euro terug. Dit krijgen zij binnen 3 maanden uitbetaald na het indienen van een claim bij de DNB.

Icesave moeilijkheden

In IJsland is de kredietcrisis ook hard aangekomen. De IJslandse Kroon is in de afgelopen maanden flink gekelderd en is inmiddels aan de Euro gekoppeld. De banken hebben het ook zwaar. De drie grootste banken staan nu onder toezicht van de overheid, om naar eigen zeggen "faillissement van het land te voorkomen". Men is bang dat zonder deze ingreep het land failliet zou gaan. Nu denkt men dat het Internationaal Monetair Fonds (IMF) leningen moet verstrekken aan het land.

De grootste bank van IJsland, Kaupthing, staat onder volledige controle van de overheid. Een van de drie andere grote banken is de bank Landsbanki: de 'moeder' van Icesave is dus ook onder toezicht gesteld. Dit heeft in het Verenigd Koninkrijk al zijn effecten gehad: de loketten zijn daar gesloten. Wat kunnen we hiervan in Nederland merken?

Website Icesave

De website van Icesave was na de geruchten over een faillissement heel erg traag. Gelukkig was het nog wel mogelijk om erop te komen, hoewel dat dus enige tijd duurt. Nederlandse spaarders konden nog wel bij hun geld en overboekingen doen. In Engeland daarentegen lag de website van Icesave al plat en kon men dus niet meer bij het spaargeld. De rekeningen daar zijn bevroren.

De website was vermoedelijk traag, omdat de Nederlandse klanten vanwege de onzekerheid hun geld probeerden over te maken naar een andere rekening. Deze onrust is eigenlijk niet nodig, aangezien een groot deel van het spaargeld is verzekerd. Lees daarvoor verder. Helaas is nu gebleken dat ook de Nederlandse Icesave-rekeningen zijn 'bevroren'.

Inmiddels is het wel mogelijk om weer in te loggen, maar alleen om het saldo te bekijken en te gebruiken voor het indienen van een claim (zie verderop).

Bankgarantie

Doordat de IJslandse overheid nu de controle heeft over de banken, geeft zij een garantie af van de spaartegoeden. Dit houdt in dat de eerste 20.887 Euro is gegarandeerd door de IJslandse Centrale Bank. In Nederland geldt het depositogarantiestelsel en mede hierdoor is het spaarbedrag boven deze garantie tot 100.000 Euro voor 100% gegarandeerd (Wouter Bos heeft dit recent afgesproken met andere EU-lidstaten). Hebt u dus minder dan 100.000 Euro bij Icesave staan, dan valt dat dus volledig onder de spaargarantie.

Recessie in IJsland

Daarnaast is het nog maar de vraag of IJsland het tegoed tot 20.887 Euro per klant kan terugbetalen, aangezien het fonds dat hiervoor ter beschikking staat niet voldoende groot is en het land op het punt van faillissement staat. Minister Bos voelt zich niet geroepen om dit bedrag voor te schieten aan de Nederlandse spaarders, aangezien het volgens hem de druk op IJsland om te betalen verzwakt. De premier van Engeland Gordon Brown schiet zijn spaarders wel te hulp. Hiermee zet hij Bos weer onder druk. De premier van IJsland heeft een persconferentie gegeven, waarin hij hoopt dat Nederland hetzelfde gaat doen als Engeland: zelf garant staan voor de Nederlandse spaartegoeden.

Goed nieuws: spaarders van IceSave krijgen geld terug

Wouter Bos en de president van De Nederlandsche Bank (Nout Wellink) hebben donderdagavond 9 oktober op het ministerie van Financiën verzekerd dat alle Nederlandse spaarders bij Icesave tot 100.000 euro terugkrijgen! Ze hebben gezegd dat de spaarders volgende week bij De Nederlandsche Bank een formulier kunnen indienen om een claim op hun Icesave-tegoeden aan te geven. De administratie is in beslag genomen, dus ik neem aan dat de DNB weet wie rekeninghouder is en hoeveel hij of zij tegoed heeft. Wanneer het geld dan definitief toekomt aan de spaarders, is nog niet zeker. Bos heeft in ieder geval laten weten dat dit zo snel mogelijk gebeurt en geen maanden gaat duren.

Nieuwe bankgarantie

Alle gesprekken die zijn gevoerd tussen de Nederlandse en IJslandse autoriteiten hebben hun vruchten afgeworpen: er is eindelijk een akkoord. IJsland gaat de tegoeden tot 20.887 Euro per klant terugbetalen. Hiervoor verstrekt de Nederlandse regering een lening aan IJsland. Boven dat bedrag tot 100.000 Euro staat de Nederlandse overheid garant (met de nieuwe bankgarantie). De Nederlandse Bank handelt de zaken af met de spaarders van Icesave.

Website Icesave weer toegankelijk om in te loggen

Een paar gemeentes in Nederland zijn aan het licht gekomen die ook hun tegoeden hadden geparkeerd bij Icesave. Hierdoor zijn die nu miljoenen Euro's kwijtgeraakt.
Goed nieuws voor de particuliere spaarders: op maandag 13 oktober kun je weer even inloggen op je Icesave spaarrekening(en). De Nederlandse Icesave-directeur Bas Stoetzer heeft dit verzekerd. Zo kun je de online afschriften van je rekening(en) bekijken en uitprinten. Het is niet mogelijk om geld over te boeken!

Een goede afloop voor Icesave spaarders (Donderdag 16 Oktober 2008)

Eindelijk: klanten van de IJslandse bank Icesave kunnen weer inloggen op hun spaarrekening. Hun saldo is bekijkbaar evenals de bij- en afschrijvingen van de afgelopen periode. Meer is er eigenlijk niet te doen. Overschrijven is dus echt niet mogelijk. Overboekingen die zijn gedaan net voor het het uitkomen van het nieuws dat de tegoeden bevroren zouden worden, zijn weer teruggestort.

Er is wel een lichtpuntje: de rente op de rekeningen liep door tot en met 13 oktober en is inmiddels bijgeschreven. Het totaal aan saldo kunt u dus gebruiken om een claim in te dienen bij De Nederlandse Bank. Voor 22 oktober krijgt u een formulier thuisgestuurd, waarmee u het saldo kunt laten terugboeken (als dit binnen de garantie valt). Dit moet u doen binnen vijf maanden na ontvangst. Na het indienen van de claim krijgt u binnen 3 maanden uitbetaald (dit is wettelijk bepaald). Bedragen tot 100.000 Euro zijn veilig en krijgt u terug.

Nieuws in November 2008

Zoals in de vorige paragraaf is beschreven, krijg u na de claim uw tegoeden binnen drie maanden terug. De Nederlandse Bank heeft laten weten dat ze vanaf half december de tegoeden gaan uitkeren. Dus wellicht heeft u zelfs voor de kerst uw geld weer terug. Op de website en in uw mailbox heeft u als het goed is een e-mail gekregen van Icesave. In dit 'Informatiebulletin nr. 1 voor Icesave spaarders' staan veel belangrijke gegevens. Veel nieuwe informatie staat er overigens niet in.

Nieuws in Mei 2009

Het gaat de Nederlandse Staat toch meer geld kosten dan dat ze vooraf hadden berekend. De schade is opgelopen tot 106 miljoen euro, terwijl aan 92 miljoen werd gedacht.

DSB Bank (Dirk Scheringa Beheer Bank)

Na het IceSave debacle in het najaar van 2008, lijkt het een jaar later in 2009 wederom raak bij een bank. De Dirk Scheringa Beheer Bank (DSB Bank) is ook in zwaar weer gegekomen. In de eerste twee weken van oktober 2009 is er al 600 miljoen Euro weggehaald door de spaarders. Dit alles vanwege de onzekerheid over het voortbestaan van de DSB Bank. De meeste spaarders zijn echter veilig: Bedragen tot 100.000 Euro zijn veilig en krijgt u terug mocht de bank failliet gaan.
Gerelateerde artikelen
Wat is bankgarantie?Wat is bankgarantie?Wat is een bankgarantie? Een bankgarantie geeft de verkoper de zekerheid dat de bank een gedeelte van de aankoopsom beta…
Banksparen veilig bij faillissement?Banksparen veilig bij faillissement?Is ook het banksparen bij een bank in 2017 en 2018 veilige manier van sparen bij een faillissement van de bank? Als u ni…
Economie: wat is het verschil tussen recessie en depressie?Economie: wat is het verschil tussen recessie en depressie?Sinds de globale economische crisis van eind oktober 2008 zijn economische termen schering en inslag in de actualiteit.…
Depositogarantiestelsel 2018 en 2019Depositogarantiestelsel 2018 en 2019Ook met het depositogarantiestelsel is sparen niet zonder risico. Let voor uw spaargeld bij een Nederlandse of buitenlan…
DSB Bank is gevallen, wie is de volgende?In het verleden werden aandelen in banken als ING, ABN Amro en Fortis als veilig beschouwd. Na het omvallen van Icesave…
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/news/1784752/30/Website_Icesave_maandag_weer_open.html
  • http://www.finlog.nl/lees/3821/Nederlands_-_IJslands_akkoord_over_IceSave.html
  • http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/10/8/081008_icesave.html
  • http://www.nu.nl/economie/1967593/omvallen-icesave-kost-nog-meer-geld.html

Reageer op het artikel "Sparen bij Icesave: spaargeld terug tot 100.000 Euro"

Reacties

Rutger van der Meer, 12-10-2008 20:43 #3
Beste Victor en andere lezers,

Dank voor je verwijzing naar onze website. Wij proberen op korte termijn een goed beeld te krijgen van de aard en omvang van de groep die meer dan 100.000 euro spaartegoed had, zodat die groep gezamenlijk betere kansen heeft bij het behartigen van hun belangen. Daartoe kunnen dergelijke spaarders zich aanmelden via saveicesavers@gmail.com. Wel graag met vermelding van contactgegevens. Kijk voor meer informatie op onze website www.saveicesavers.nl.

Dank voor je aandacht!

Met vriendelijke groet,
Save Icesavers

Rutger van der Meer

Grietje Bruinsma, 11-10-2008 11:49 #2
Is er iets bekend over tegoeden boven de 100.000,-? Ik heb mijn huis verkocht en al het geld "tijdelijk"op Icesave gezet om daarna verantwoord te verdelen over drie banken in Nederland. Het stond er net een week! Ben ik alles kwijt boven de 100.000,-? Mijn hele leven heb ik zeer zuinig geleefd en nu was ik van plan het geld te gebruiken om voor mijn 65e te stoppen en te gebruiken voor mijn 3 studerende kinderen. Ik voel me beslist geen hebberd, maar wel ernstig gedupeerd. Reactie infoteur, 11-10-2008
Beste Grietje,
Bedankt voor uw reactie.
Dit is inderdaad voor u nu een hele vervelende situatie! U hoeft zich echt niet te verontschuldigen dat u boven die ton bij Icesave hebt gespaard. Het is zeker niet zo dat die spaarders maar moeten leven met het principe van "eigen schuld, dikke bult".
Momenteel is er echter nog geen uitsluitsel over deze kwestie, maar weet wel dat een aantal politieke partijen (bijvoorbeeld de VVD) zich inzetten voor alle (!) gedupeerden.
Ik zou u willen aanraden om de website www.saveicesavers.nl te bezoeken en u aan te melden. Er zijn daar meer mensen die meer dan een ton hebben gestort bij Icesave.
Ik hoop dat dit voor alle spaarders goed gaat aflopen!
Groet,
Victor (auteur artikel)

Martijn Jongen, 08-10-2008 08:17 #1
Transacties die 7 oktober voor 14.00 zijn uitgevoerd zouden vandaag verwerkt moeten zijn. Deze is helaas NIET uitgevoerd :( Reactie infoteur, 08-10-2008
Beste Martijn,

Ik heb op 7 oktober om 1 uur 's nachts een overboeking gedaan en deze is ook niet uitgevoerd. Het is een trieste zaak dat Icesave-spaarders zo worden getroffen.

Hartelijke groet,
Victor (auteur artikel)

Infoteur: Victorho
Laatste update: 13-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!