InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat gebeurt er als Fortis omvalt

Wat gebeurt er als Fortis omvalt

Wat gebeurt er als Fortis omvalt Fortis werd in 2008 een speelbal van de beurs. Door ongelukkige uitspraken van de top, verkeerde overnames en door speculatie. Maar wat als Fortis omvalt en dus failliet gaat, wat gebeurt er dan met uw geld en hoe kunt u zelf schade voorkomen? Sinds mei 2009 is de Fortis Bank officieel onderdeel van BNP Paribas met in 2015 meer dan 3,6 miljoen klanten.

Top Fortis

De top van Fortis wisselt inmiddels zo snel, als u en ik van zakdoek. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Votron weg, kort opgevolgd door Verwilst, nu opgevolgd door Filip Dierckx. Om het vertrouwen te herstellen bij de belegger, heet het. Maar of dat gaat lukken.

Faillissement

Voormalig topman Verwilst liet ons weten dat er van een faillissement geen sprake is. Maar zoals een bewindspersoon vertrouwen heeft, zolang er niet over gesproken wordt is zeggen dat iemand voor 200% je vertrouwen heeft risicovol. Zo ook het ontkennen van een faillissement. Want natuurlijk is Fortis nog niet failliet, maar wel in zwaar weer.

Fortis en het tafelzilver

Fortis is een grote bank, en daar is ABN AMRO nog bij gekomen. Wie zijn vermogen wil versterken, kan kiezen voor een aandelenemissie of verkopen van assets en onderdelen. Een aandelenemissie, al of niet via een claimemissie, ligt niet zo voor de hand: de koers is al laag, en extra aandelen zullen zeker leiden tot verwatering. Dan de verkoop van onderdelen. Denk dan aan de Turkse Disbank, Fortis Polska, de diamanthandel, het trust bedrijf of ABN AMRO Nederland. Dat zou zomaar hebben gekund.

ABN AMRO

ABN AMRO Nederland zult u zeggen. Ja, dat zou kunnen, omdat dit onderdeel van ABN AMRO nog niet is geïntegreerd binnen Fortis. ABN AMRO heeft nog steeds zijn eigen bankvergunning, en valt dus apart van Fortis onder de garantieregeling van de Nederlandsche Bank. Dat betekent dat spaarders bij ABN AMRO zich niet echt zorgen hoeven te maken, omdat 20.000 euro volledig is gegarandeerd en de volgende 20.000 euro voor 90%. Minister Bos heeft gezegd de garantie per direct te verhogen naar 100.000 euro. Zie bijvoorbeeld het artikel hoe veilig is sparen bij de bank.

Spaarbank

ABN AMRO heeft interessante spaarrekeningen en een lange staat van dienst. Vooral de groep, die onder preferred bankieren, valt is een lekker hapje voor bijvoorbeeld ING of de Rabobank. Bovendien is er een nieuwe loot om te sparen via MoneYou België met een hoge spaarrente. Een hogere rente dan het moederbedrijf van ABN AMRO op eigen spaarrekeningen zonder voorwaarden placht te geven.

Spaarbank Fortis

Dan de spaarders bij Fortis. Wie bij Fortis Nederland spaart, valt onder het Nederlandse garantiestelsel. Wie in België bij Fortis spaart, krijgt te maken met Beschermingsfonds. Uit verklaringen vernemen we dat de problemen vooral bij Fortis België blijken te zitten. Door grote opnames van geld en door wankele kredieten.

Overheden redden Fortis in een weekend

Of de overheden Fortis nu echt hadden gered met de injectie van 10,5 miljard euro was nog maar de vraag. Er waren nog vele onzekerheden. Zo zouden de aandelen bij Fortis verder verwateren. Bovendien was er eerst weinig aan de hand, en bleek plotseling deze mega injectie onvermijdelijk. Verder gingen er vele geruchten de ronde, die nog niet afdoende ontzenuwd zijn. Zo zou BNP Paribas maar 1,60 hebben willen bieden voor een aandeel Fortis, terwijl de koers rond de 5 schommelde. Bovendien bezaten de overheden nu 49% van Fortis, wat zou betekenen, dat nog slechts de helft van het dividend en dergelijke beschikbaar zou zijn voor andere beleggers. Er kon dus nog veel van de koers af.

Overname door de Nederlandse Staat op 3 oktober 2008

De overname door de Nederlandse Staat van Fortis Nederland, de Nederlandse verzekeringsactiviteiten en ABN AMRO, betekent dat deze onderdelen nu betrekkelijk veilig zijn. Sommigen zullen zelfs zeggen: veiliger kan niet. De samenvoeging leidt tot een kolos van 45.000 werknemers. Ter vergelijking: bij de ING werken grofweg 30.000 medewerkers. Daarmee wordt ABN AMRO ook weer de Bank in Nederland. Ik verwacht, dat de aandacht van de spaarder voor ABN AMRO ook weer zal toenemen. ABN AMRO is ook niet voor niets met een nieuwe spaarrekening gekomen: ABN AMRO Direct Sparen genaamd. Misschien iets voor u.

5 oktober 2008

Dit weekend zijn de Belgische activiteiten van Fortis en Fortis Bank Luxemburg overgenomen door de Franse groep BNP Paribas. De Belgische Staat houdt 25 procent in Fortis Bank België. Het Groothertogdom Luxemburg houdt 33 procent in de lokale Fortis-dochter. De overname verloopt in twee stappen:
  • fase 1: de Belgische overheid neemt 51 procent van Fortis Holding in Fortis Bank over, wat een volledige nationalisatie inhoudt.
  • fase 2: de Belgische overheid verkoopt 75 procent in Fortis Bank België aan de Franse groep voor 8,25 miljard euro. Dit is inclusief de bankactiviteiten in Turkije en Polen, en inclusief de Belgische verzekeringsactiviteiten.

Opvallend is dat de Belgische toezichthouder CBFA de handel in het aandeel-Fortis opschort totdat de markt de nodige tijd heeft gekregen om de transactie met BNP Paribas te verwerken. Dit is it weekend door de CBFA bekendgemaakt. De handel in Fortis is op dinsdag 14 oktober 2008 hervat met een koersdaling van 62%. Op een dag dat de koersen weer flink lijken op te veren.

Hoger beroep België

Op 12 december 2008 deed de rechtbank in hoger beroep uitspraak over de opdeling van Fortis. De opdeling is voor twee maanden opgeschort. Het is nog onduidelijk wat dit betekent voor de verkoop aan Nederland, omdat daar de aandelenoverdracht al heeft plaatsgevonden. Volgens het Ministerie van Financiën volledig naar Nederlands recht, maar de verkoop aan BNP Paribas van de Belgische delen lijken vooralsnog op losse schroeven te staan.

Slot

Hoe het ook zij, wie zich zorgen maakt over zijn spaargeld, spreidt zijn geld over meerdere banken. Hij neemt zelf actie. Er is immers volop keuze uit andere banken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Belgisch beschermingsfonds voor deposito'sSinds de bankencrisis in 2008 kwam de depositobescherming steeds meer op de voorgrond. Maar wat houdt dit nu juist in? E…
Uw geld is deels beschermd via het BeschermingsfondsUw geld is deels beschermd via het BeschermingsfondsEen financiële instelling kan in 2017 ook in België nog failliet gaan. In 1997 was het voor de uit de diamantbuurt van A…
Beleggen volgens je eigen ritme: het beleggingsplan op maatBeleggen volgens je eigen ritme: het beleggingsplan op maatNet zoals je iedere maand een klein bedrag kan opzij zetten om te sparen, kan je ook beleggen op een periodieke manier.…
Geld sparen voor je kind: Junior Invest Plan van BNP ParibasGeld sparen voor je kind: Junior Invest Plan van BNP ParibasEen jongvolwassene heeft af te rekenen met een hele hoop kosten: studeren, op kamers gaan, een eerste wagen kopen, enz.…
BNP Paribas - bankBNP Paribas is één van de grootste financiële instellingen ter wereld. De oorsprong van dit bedrijf ligt deels in Nederl…

Reageer op het artikel "Wat gebeurt er als Fortis omvalt"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld beschermen
Schrijf mee!