InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat gaat de koers van de dollar en euro doen

Wat gaat de koers van de dollar en euro doen

Wat gaat de koers van de dollar en euro doen Wanneer iemand over de dollar spreekt, denk u waarschijnlijk meteen aan de Amerikaanse dollar. Maar veel meer landen hebben een eigen dollar als valuta. Zo is de Australische dollar na de Amerikaanse dollar de meest verhandelde dollar ter wereld. Het maakt bovendien nogal wat uit welke dollar je in handen krijgt. Ter illustratie volgen onderstaand wat voorbeelden. Maar wat gaat de Amerikaanse dollar doen en wat de euro? Ligt een crash van de euro in het verschiet of zal de euro zich handhaven? Een Grexit en Brexit, de gevolgen voor de euro?

Inhoud

Wat gaat de koers van de dollar doen

De wereldmunt bij uitstek sinds de Tweede Wereldoorlog is nog steeds de Amerikaanse dollar. Ook al wordt aan de houdbaarheid hiervan getwijfeld door de grote tekorten in Amerika, de opkomst van opkomende markten en een afkeer van de Amerikaanse buitenlandse politiek. Het is een munt die, sinds de komst van de euro in 2002 in waarde toenam naar circa 1,1 euro om te dalen naar een dieptepunt van circa 0,62 euro in 2007 en nu in 2008 weer flink te stijgen. De Europeanen die flink konden profiteren van de lage dollar, moeten nu weer wat dieper in de buidel tasten: in september 2008 heeft de dollar een waarde rond de 0,72 euro. Een waarde die aardig overeenkomt met de waarde op basis van de Big Mac index, maar historisch gezien laag is. Valuta watchers verwachten overigens dat de dollar de komende tijd weer verder in waarde zal dalen. In september 2009 was al weer het laagste punt in twaalf maanden bereikt. Maar de dollar is nog altijd sterker dan de euro. Niet door de kracht van de dollar, maar de zwakte van de euro. Kredietcrisis, euro crisis, EU landen die steun nodig hebben: het komt de koers van de euro niet ten goede. In 2015 zagen we euro verder dalen, goed voor de export maar slecht voor d eimport.

Canada en de dollar

Canada heeft zijn eigen dollar, niet te verwarren met de Amerikaanse. Al in 1858 werd de Canadese dollar, C$ of CAD, ingevoerd. De provincie Nova Scotia en voormalige kolonie New Foundland gingen pas veel later over stag: New Foundland wachtte tot 1947. Vanaf 1970 werd de koers van de Canadese dollar los gekoppeld van de Amerikaanse dollar. Vooral vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw verloor de Canadese dollar in waarde ten opzichte van de Amerikaanse dollar tot een waarde van circa 0,62 $. In mei 2008 was de waarde circa 0,99$, in september 2008 is dat nog circa 0,93$. Zoals aangegeven is de $ in korte tijd fors opgelopen.

Australië en de dollar

Zoals de Amerikaanse dollar in vele landen wordt geaccepteerd als wettig betaalmiddel, geldt dat ook voor de Australische dollar in de Pacific: u kunt er mee betalen op de Kerseilanden, de Keeling-eilanden, de Norfolk-eilanden, Tuvalu, Kiribati en Nauru. Niet voor niets is de Australische dollar, AUD of A$, een veelvuldig verhandelde munt. Opvallend zijn ook de hoge rentetarieven in Australië. De Australische dollar is een relatief nieuwe munteenheid. Pas in 1966 verving in Australië de Australische dollar het Britse Pond. In 2008 heeft de Australische dollar tot dusverre de opmars van de $ niet kunnen volgen: begin 2008 was 1AUD=093$, medio september 2008 is dat circa 0,80$.

Nieuw Zeeland en de dollar

Ook in Nieuw-Zeeland heeft de dollar als wettig betaalmiddel, de NZ$. Ook dit is een relatief nieuwe betaaleenheid, ingevoerd in 1967. U kunt met deze kiwi dollar, zoals hij ook genoemd wordt, ook betalen op de Cook Islands, Niue, Tokelau eilanden, en Pitcairnei eilanden. De koers van de Nieuw-Zeelandse dollar werd losgelaten in 1985 en bedraagt medio september 2008 circa 0,46, ofwel 0,65$. Ter vergelijking: in juli 2007 gold nog 1NZ$=0,55.

Singapore en de dollar

Met de onafhankelijkheid in 1967 werd de Singapore dollar, SGD ofwel S$, ingevoerd. Sinds de Aziatische crisis eind vorig eeuw is er sprake van een bestendige economische groei en relatief sterke munt. Zo bedraagt 1SGD nu ongeveer 0,70$ en 0,48.

Einde dollar als reservemunt

De dollar heeft nogal wat opmerkelijke bewegingen gemaakt. De economische crisis en de afwaardering van de Verenigde Staten drukken de koers van de dollar naar beneden. Denk ook aan uitlatingen van olie exporterende landen dat het zwarte goud maar eens in euro's moet worden betaald in plaats van dollars. Dit doet de koers van de Amerikaanse dollar natuurlijk ook geen goed. Een lage dollarkoers komt de Amerikanen niet slecht uit, want een goedkopere munt maakt de export van goederen eenvoudiger. Daar de afwaardering van de VS is het de vraag hoe lang de dollar nog de status van reservemunt zal kunnen behouden. Maar is er wel een alternatief? China zou wel willen, maar kan nog niet. Bovendien heeft ook China grote reserves in dollars en heeft daarom geen baat bij een lage koers. Over een paar jaar misschien, maar nu nog niet. Misschien trekt de koers wel op eigen kracht weer aan als ook de wereldeconomie aantrekt.

Liever de dollar dan de euro

De euro dan? Neen, er is ook hier sprake van een ommekeer nu blijkt dat niet alle landen in Europa even solvabel zijn. Denk aan Griekenland met zijn enorme tekorten. Zal Griekenland zijn uitstaande leningen wel kunnen terug betalen en hoe vaak moeten andere landen in Europa nog voor elkaar in de bres springen. De dollar is bezig met een revival, want de euro blijkt ook lang niet zo zeker te zijn als we vaak denken. De klim van de dollar is dan ook meer het gevolg van de zwakte van de euro dan van de kracht van de green back. Sommigen spreken nu al van het einde van de euro. Bescherm uw vermogen dus tijdig.

Wat gaat de euro doen, een Gexit loert?

De kracht van de euro is sterk afhankelijk van de kracht van de EU en de beteugeling van de euro crisis. De euro stond twee jaar geleden op tweeënhalf de waarde van de dollar. Eind 2013 was dat 1,33 maal de dollar en op 29 juni 2015 nog maar 1,1. Dat betekent ook dat alle import naar de EU uit landen die de dollar hanteren duurder wordt in euro's. De export wordt voor ons goedkoper. Dit beeld is grondig veranderd door Draghi (president ECB). Het opkopen van obligaties en de onrust in Griekenland heeft de euro flink in waarde gedaald. Zodra Draghi ophoudt met opkopen en zodra de rust in Europa weer terugkeert, zal ook de euro weer sterker worden. In 2015 stond de koers al eerder op slechts 1,10 dollar, een dagkoers want elke dag zien we weer een andere waarde. Verwacht wordt dat de euro in de loop van 2015 verder zal dalen door een dreigend Grexit en het opkopen van obligaties door de ECB.

Hoogste spaarrente

Een lage dollar doet automatisch de goudprijs stijgen. In dollars, maar ook in euro's. Dat is nieuw want de koers was in euro's lange tijd vrij stabiel. Maar wat dan met uw geld? U kunt kiezen voor de hoogste rente op sparen bij Nederlandse banken. Veilig en nog steeds zeer interessant voor wie een goed rendement op zijn spaargeld wil. Ook de woningmarkt trekt in 2015 aan wat handelen in vastgoed ook aantrekkelijk maakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in goud heeft toekomstBeleggen in goud heeft toekomstDe euro wankelt door landen als Griekenland, Portugal, Ierland en misschien ook Italië. De dollar zit in de gevarenzone…
Dollar, de alsmaar dalende dollarDollar, de alsmaar dalende dollarDe dollar is sterk gedaald ten opzichte van de euro en zal dat ondanks de huidige euro crisis waarschijnlijk blijven doe…
Goud kopen: de evolutie van de prijs van goudGoud kopen: de evolutie van de prijs van goudGoud is een edelmetaal dat al eeuwen tot de verbeelding spreekt. Particulieren, beleggers, economen: iedereen lijkt in b…
Inkomen van beroemdhedenInkomen van beroemdhedenDe jaarlijkse inkomens van topfunctionarissen uit het bedrijfsleven lopen in de miljoenen per jaar. Vergeleken met de in…
Dollar, profiteren van de lage of hoge dollarkoersDollar, profiteren van de lage of hoge dollarkoersAls de dollar laag staat is het zeker interessant om te kijken hoe wij Europeanen daar ons voordeel mee kunnen doen, maa…

Reageer op het artikel "Wat gaat de koers van de dollar en euro doen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Spaarrente verwachting 2019
Schrijf mee!