InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen: Vrekje vertelt

Geld besparen: Vrekje vertelt

Geld besparen: Vrekje vertelt Meer geld hebben, dat willen we allemaal. Maar als dat niet lukt, kun je ook meer doen met het geld dat je hebt. Want de keuzes die je maakt bepalen wat je met je geld kunt doen. Vrekje doet heel veel met haar geld en geeft je een aantal waardevolle tips. Allereerst: het zou wel eens zo kunnen zijn dat je recht hebt op geld maar dat je het niet krijgt omdat je er geen aanspraak op maakt.

Recht op geld

Zeventig procent van de mensen die er recht op hebben, maakt geen gebruik van allerlei regelingen. Misschien hoor jij bij die zeventig procent. Dit kun uitzoeken door een paar eenvoudige vragen te beantwoorden op www.rechtopgeld.nl. Neem daar even de tijd voor, want die tijd is goed besteed.

Prioriteiten

Besparen hoeft niet te betekenen dat je geen geld uitgeeft, het betekent dat je zelf kiest waar je je geld aan wilt uitgeven. Maak daarom een lijst. Zet bovenaan de zaken die je echt belangrijk vindt. Onderaan staan de zaken die je minder belangrijk vindt. Juist die zaken komen in aanmerking om op te besparen zonder dat je er pijn van hebt.

Auto en roken

De volgende bespaartip levert heel veel geld op: doe je auto weg en stop met roken.

Vragen

Een fantastische bespaartip van Vrekje is vragen. Als je iets wilt hebben, vertel dat dan aan iedereen en wacht daarna af. Waarschijnlijk krijg je het vanzelf van iemand die het over heeft.

Gratis af te halen

Op Facebook zijn verschillende groepen met de naam "Gratis af te halen in ...". Ga eens kijken of er een dergelijke groep in jouw omgeving is en als dat zo is, wordt dan lid. Mensen bieden er vaak zaken aan waar helemaal niets mis mee is, maar die in hun leven overtollig geworden zijn en die daarom in de weg staan. Pak je kans!

Kringloopwinkel

Als je het geduld niet kunt opbrengen om te wachten tot iemand je geeft wat je hebben wilt, dan kun gaan kijken in kringloopwinkels. Je kunt in kringloopwinkels alles vinden wat je nodig hebt. Om je huis prachtig in te richten met kringloopspullen heb je tijd en geduld nodig. Ga er regelmatig kijken en wacht tot ze hebben waar je naar op zoek bent.

Eten

Zelf schoonmaken

In de supermarkt kun je tegenwoordig alles kant-en-klaar krijgen. Van complete maaltijden die je alleen even in de magnetron moet zetten tot sla en spinazie die al gewassen is. Vrekje loopt met een grote boog om deze producten heen, want kant-en-klare producten zijn vier tot veertig maal zo duur dan zelf klaargemaakte producten.

Onderste schap

En denk ook aan het onderste schap: daar staan de goedkope merken. Probeer ze eens een keer en kijk of je het verschil met de dure A-merken kunt proeven.

Langzaam garen

Ook bij het koken kun je besparen, want koken kost brandstof. Hoe minder brandstof je gebruikt bij het koken, hoe meer je bespaart. Producten die lang moeten garen hoeven gedurende dat proces meestal niet op het kookpunt gehouden te worden. Je kunt ze in dat geval garen in een hooikist. Breng het product aan de kook, laat het even flink doorkoken en knoop dan een theedoek om de pan zodat het deksel goed stevig blijft zitten. Zet de pan in de hooikist en laat 'm daar een paar uur staan.

Hooikist maken

Waarschijnlijk heb je geen hooikist, maar je kunt er heel gemakkelijk zelf eentje maken. Hiervoor kun je een koelbox nemen. Hier leg je een slaapzak of een deken in en klaar is je hooikist. Heb je geen koelbox? Bij kringloopwinkels kun je ze voor een habbekrats kopen.

Kleding

Zelf maken

Als je je kleding zelf leert maken, kun je kleding van goede kwaliteit hebben voor een lage prijs. Als je modellen kiest die niet al te sterk aan de mode onderhevig zijn en je je kleding van effen stoffen maakt, dan heb je tijdloze kleding. Stoffen kun je op de markt kopen. Die kleding kun je jaarlijks 'opleuken' met goedkope modesieraden.

Repareren

Kleding kan gerepareerd worden. Soms is dat niet eenvoudig, denk hierbij bijvoorbeeld aan het inzetten van een rits in een jack. Maar je kunt een dergelijk kledingstuk ook laten repareren en ook dan ben je vaak goedkoper uit dan wanneer je nieuw koopt.

Vermaken

Kleding kun je ook vermaken of laten vermaken, bijvoorbeeld als het kledingstuk niet goed meer past.

Mode

Ook als je het geen aantrekkelijk idee vindt om je kleding zelf te maken kun je besparen door je vóór de aankoop af te vragen of het een mode-artikel is. Modellen, kleuren en prints die dit seizoen in de mode zijn, zijn volgend jaar gedateerd. Dat zijn dus geen duurzame aankopen waar je jaren plezier van zult hebben.

Hobby

Ga eens na wat je hobby je kost en of je dat er wel voor over hebt. Een hobby kan verschrikkelijk veel geld vragen. Als je dat geld hebt is dat geen probleem, maar als je het geld eigenlijk niet hebt kun je overwegen of je dure hobby het geld wel waard is. Er zijn vast ook goedkopere hobby's te vinden waar je plezier aan kunt beleven.
Gerelateerde artikelen
Sparen is een middel, geen doelGeld opzij zetten is belangrijk voor de toekomst, maar het leven op dit moment moet ook door gaan. Veel mensen beperken…
Zuinig zijn is een manier van levenZuinig omgaan met geld voorkomt financiële zorgen. Zuinig leven is altijd goed nadenken voordat u geld gaat uitgeven. De…
Geld besparen: bezuinigen en investerenGeld besparen: bezuinigen en investerenVoor veel mensen staat geld besparen gelijk aan de broekriem aantrekken. Dit hoeft echter niet waar te zijn, wat niet wi…
Test - Ben je zuinig of royaal en moet geld rollenTest - Ben je zuinig of royaal en moet geld rollenBen jij iemand die makkelijk veel of misschien wel te veel geld uitgeeft, of ben je iemand die de hand op de knip houdt,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • www.rechtopgeld.nl

Reageer op het artikel "Geld besparen: Vrekje vertelt"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!