Geschiedenis van de Afghaanse Afghani

Geschiedenis van de Afghaanse Afghani De Afghaanse Afhani is de munteenheid van Afghanistan. De munt geldt als wettig betaalmiddel in het Aziatische land. Dit artikel vertelt alles over de geschiedenis, de koers en de koersontwikkeling van de munt. De Afghani is de munteenheid van Afghanistan. De munt is onder te verdelen in honderd pul. Dit is het equivalent van de cent zoals wij deze kennen van aanvankelijk de gulden en momenteel de euro. De internationale afkorting van de munt is AFA. Er zijn verschillende soorten van de munt in omloop geweest, maar sinds 2002 is er weer een eigen munt. De munt is ontstaan in 1925. Deze verving toen de Afghaanse roepie. In het begin zat er drie gram zilver in de meeste munten verwerkt. Inmiddels is dat niet meer het geval.

Koers

Vanaf 1940 was de koers van de Afghani aan die van de dollar gelinkt. Met tussenpozen werd af en toe de koers herzien. Tot 1956 was dat altijd minimaal dertien en maximaal twintig afghani ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Vanaf de jaren zestig steeg de koers echter dramatisch en als gevolg van de oorlog met de Sovjet-Unie steeg de koers nog meer. In de jaren daarna kon er nauwelijks van een stabiele munt gesproken worden. Dit kwam omdat politieke partijen, stamhoofden en buitenlandse naties allemaal hun eigen afghani's drukten. De directeur van de Centrale Bank van de Taliban verklaarde in 1996 dat de meeste biljetten die in omloop waren waardeloos waren.

Munt

Na de verovering van de NAVO werd er een nieuwe Afghani geïntroduceerd. Eén nieuwe Afghani was duizend van de oude soort waard. Ten opzichte van de dollar was de koers dat 43 Afghani één dollar waard was. Vamaf 2004 begon de munt gemiddeld jaarlijks acht procent van zijn waarde te verliezen. Na een periode van stijging is de situatie weer stabiel geworden.

Er zijn drie soorten munten geslagen. Dat zijn de munten van één, twee en vijf afghani. Inmiddels zijn die alweer vervangen voor biljetten omdat dat rendabeler blijkt te zijn. Er zijn ook een groot aantal biljetten. Dit zijn biljetten van 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200, 500 en 1000 Afghani. Alle biljetten worden uitgegeven door de Centrale Bank van Afghanistan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Afghaanse Afghani"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 25-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!