InfoNu.nl > Financieel > Geld > IJslandse spaarbanken: Icesave, Kaupthing en Glitnir

IJslandse spaarbanken: Icesave, Kaupthing en Glitnir

IJslandse spaarbanken: Icesave, Kaupthing en Glitnir De actieve spaarder in ons land moet steeds weer nieuwe namen onthouden. Nu hebben de IJslandse banken Nederland ontdekt. De bekendste op het moment is Icesave, maar er zijn er meer. Kaupthing en Glitnir klopten in 2008 ook aan de deur en boden eveneens een hoge spaarrente voor iedereen die er een spaarrekening wilde openen.

Actieve spaarder

Met de huidige inflatie ontkomt niemand er aan om, wanneer het even kan, een passende spaarrekening te kiezen met een hoge rente. Spaarders zijn steeds meer wakker geschud, sinds de hoge rente die de IJslandse bank Icesave biedt.

Actieve spaarbank

Ook de spaarbanken lijken wakker geschud. Ze moeten wel, want ze hebben het spaargeld hard nodig, om hun activiteiten met relatief goedkoop geld te funden. De kredietmarkt zit behoorlijk op slot.

IJslandse spaarbanken

De IJslandse banken hebben nog meer reden om actief te zijn: de economie in IJsland loopt momenteel van geen meter. Geld ophalen in IJsland is voor hen moeilijk. Daarom kijken ze verder Europa in en Nederland is daarbij een zeer gewilde markt. Dat dit voor de spaarder niet zonder risico is blijkt wel uit het gebeuren bij Icesave.

Nederlanders zijn spaarders

In de wereld is namelijk ruimschoots bekend dat Nederlanders echte spaarders zijn. Eind 2007 stond er in Nederland grofweg 258 miljard euro op spaarrekeningen. Bekend is ook dat vele Nederlanders wat luie spaarders zijn, en liever bij hun geëigende bank blijven. Lange tijd was de rente op spaarrekeningen dan ook nauwelijks een issue. Grootbanken leken onaantastbaar op de spaarmarkt, en boden lange tijd een lage rente.

Geldnood en inflatie

De geldnood bij de banken maakt dat steeds meer banken bereid zijn, om een mooie rente te bieden. En wie zich wil positioneren, moet met een uitzonderlijke rente komen. En dat deed de IJslandse bank Icesave dan ook op zijn online rekening met een rente van 5,25%. De toestroom van nieuwe spaarders was enorm.

Kaupthing

De IJslandse bank Kaupthing is al in vele landen actief: Zweden, Noorwegen, Groot-Brittanië, Duitsland, België, Finland, Luxemburg en Isle of Man. En deze bank wil nu snel naar Nederland komen. De vergunning van de Nederlandse bank is er sinds 7 april 2008. Ze komen er aan, en ongetwijfeld met een hoge rente.

Glitnir

De derde IJslandse bank is Glitnir. Deze bank heeft een vergunning sinds 22 februari 2008, en het is een kwestie van tijd, of we kunnen er een rekening openen. De overheid van IJsland heeft met een aandeel van 600 miljoen euro 75% van de aandelen van Glitnir in handen.

Garantiestelling

Hoe de garantiestellingen precies er uit gaan zien is nog niet precies aan te geven. Van Icesave weten dat grosso modo de eerste 20.000 euro gegarandeerd is via de IJslandse centrale bank en de rest via De Nederlandsche Bank. Wellicht kiezen ook Kaupthing en Glitnir voor dit model. Dat betekent dus een extra risico.

Hoe safe is save

Dat het niet goed gaat met de IJslandse economie is bekend. Ook is bekend, dat Icesave als onderdeel van Landsbanki op zich een solide bank was, met credit rating A2. Maar de IJslandse regering heeft per 6 oktober 2008 wel besloten, om de bank te nationaliseren, en dat benadrukt hoe precair één en ander ligt. Hoe save is dan save? Wie onder de gegarandeerde bedragen blijft als spaarder, heeft immers op zich niet zo veel te vrezen, of het moet de grote waardedaling van de IJslandse kroon zijn. Immers de spaarrekeningen in euro’s zullen in euro’s moeten worden terugbetaald, en dat kan bij toekomstig teruglopende spaarrekeningen nog wel eens tegenvallen. Niet voor niets onderzoekt Icesave de mogelijkheid, om met deposito's voor de wat langere termijn te komen, zodat het dagelijks opnemen van geld niet meer mogelijk is. Daarbij komt dat per 7 oktober 2008 de IJslandse kroon is gekoppeld aan de euro. Dit moet een verdere waardedaling van de kroon voorkomen, en is dus goed nieuws. Wie zich er ongemakkelijk bij voelt, onderneemt actie.

IJslandse economie

In oktober 2008 verslechterde de IJslandse economie merkbaar verder, en geldt voor de banken:
  • de Glitnir Bank: genationaliseerd,
  • de Landsbanki met Icesave: genationaliseerd, en Icesave (bijna) failliet, en
  • Kaupthing: genationaliseerd.

Hoogte rente

Ook zonder de toestroom van IJslandse banken is de concurrentie op de spaarmarkt in Nederland groot. Ook de andere banken zitten niet stil: ook ING bank en Ohra hebben onlangs hun rente fors verhoogd. Wie veilig zijn geld wil plaatsen, heeft in Nederland dus volop keuzemogelijkheden.
Gerelateerde artikelen
Spaarbank & Icesave spaarrekening bood toprente van 5,25%Spaarbank & Icesave spaarrekening bood toprente van 5,25%Het wordt druk op de markt van spaarbanken. Er zijn steeds weer nieuwe toetreders. In 2008 de Icesave spaarrekening van…
Nemea: hoge spaarrenteNemea: hoge spaarrenteNemea kan het antwoord zijn voor wie een hoge spaarrente zoekt. Deze Maltese online bank biedt een hogere spaarrente dan…
De drie beste spaartipsDe drie beste spaartipsIedereen lijkt op zoek te zijn naar een zo hoog mogelijke spaarrente. Sinds het omvallen van Icesave letten spaarders oo…
Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandSpaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandWie de spaarrente bij de Nederlandse banken te laag vindt kan overwegen om zijn spaargeld bij een buitenlandse bank te p…
Sparen: is je spaargeld wel veilig bij je spaarbank?Sparen: is je spaargeld wel veilig bij je spaarbank?Banken die failliet dreigen te gaan en door de overheid gered moeten worden: in de nasleep van de economische crisis van…

Reageer op het artikel "IJslandse spaarbanken: Icesave, Kaupthing en Glitnir"

Reacties

Leon, 01-09-2008 09:45 #2
De rekening luidt in euro's dus de uitkering zal ook in euro's zijn.
Het wisselkoersrisico is voor Landsbanki c.q. de IJslandse centrale bank. Reactie infoteur, 01-09-2008
Klopt, maar dat betekent dus een extra (winst)risico bij deze bank.

Sq, 27-08-2008 19:11 #1
Euh, leuke woordgrap, dat met 'save', maar grammaticaal moet het 'Hoe safe is save' zijn. Verder een informatief artikel, al vraag ik me nog steeds af of het eventueel in euro's of ijslandse kronen wordt uitgekeerd. Reactie infoteur, 27-08-2008
Het zullen wel euro's worden, maar die zijn in IJsland momenteel wel duur.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!