InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geschiedenis van de Braziliaanse real

Geschiedenis van de Braziliaanse real

Geschiedenis van de Braziliaanse real De Braziliaanse Real is de munteenheid van Brazilië. De munt geldt als wettig betaalmiddel in het grootste land van Zuid-Amerika. De Braziliaanse economie kende in het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw een sterke economische groei. De koers van de real steeg in deze periode daarom fors. In de de jaren daarna maakte de economie echter een terugval door vanwege een groot corruptieschandaal en de wereldwijde daling van grondstofprijzen. De real nam daardoor ook fors in waarde af. De munt in het Portugees wordt xe'aw genoemd. De Engelse - en Nederlandse naam - de real is afgeleid van het Engelse woord Royal dat koninklijk betekent. Het internationale symbool van de munt is R$ en de afkorting is BRL. De Braziliaanse Real is sinds 1690 de munt van het Zuid-Amerikaanse land. De allereerste munt was de Nederlandse gulden. Brazilië was op dat moment een kolonie van Nederland. Die heerschappij duurde tot 1690. Toen werd de Real de officiële munt. In de meeste landen is de nationale munt onderverdeeld in centen. Dit is niet het geval met de real. Door een hyperinflatie zakte de waarde van de munt heel veel en waren er heel veel real nodig om enig gewicht in de schaal te leggen. Op een gegeven moment was er zelf een speciale aanduiding om een miljoen real aan te duiden.

Munten

De eerste Real kende tal van verschillende munten en bankbiljetten. De eerste bankbiljetten werden al in 1772 uitgegeven. Tijdens het presidentschap van Franco in 1994 werd er een nieuwe real gemaakt. Cardosso, de minister van Financiën, was de grootste drijfkracht achter de munt. De koers werd vastgesteld als dat één Amerikaanse dollar één real waard is. De koers van die dag was één dollar tegen 2750 real. Ten opzichte van de oude real verdwenen er achttien nullen en was de aanduiding van de munt dus weer een stuk duidelijker. De real werd nu wel verdeeld in centen die de naam centavados kregen. Er zijn nu munten van 1, 2, 5, 10, 25 en 50 centavados en van 1 real. Daarnaast zijn er munten van 1, 2, 5, 10, 20, 50 en 100 real.

Koers

In eerste instantie begon de munt in waarde toe te nemen, maar na een financiële crisis in 1999 verloor de munt sterk aan waarde. De overheid greep in en de de koers van de munt werd door handelen van de Centrale Bank kunstmatig hooggehouden. Hierdoor was de munt nooit echt vrij. Toen Lula, een socialistische populist dreigde gekozen te worden als president en dat later ook werd, zakte de koers van de munt totaal in. Op haar dieptepunt was de koers van vier real tegen één Amerikaanse dollar. Nadat Lula echter wel bleek mee te vallen herstelde de munt zich langzaam en is op haar hoogtepunt bijna 60 cent Amerikaanse dollarcent waard geweest.

Terugval

Vanaf 2011 begon de Braziliaanse real echter fors af te nemen in waarde. Deze daalde tot ongeveer 25 cent in 2015. De Braziliaanse economie was namelijk in het slop terecht gekomen. Daar waren twee belangrijke oorzaken voor. Ten eerste raakte de regering van Lula betrokken in een groot omkoopschandaal. Veel ministers en parlementariërs bleken te zijn omgekocht. Daardoor verloren veel buitenlandse investeerders hun vertrouwen in de Braziliaanse overheid, die juist net eindelijk een iets betrouwbaarder imago hadden opgebouwd. De tweede oorzaak was de wereldwijde daling van grondstofprijzen. Dit was een van de belangrijkste aanjagers van de groei van de Braziliaanse economie, aangezien het land rijk is aan grondstoffen. Op het moment dat de prijzen afnemen keert dit effect zich juist als een boemerang op en begon de economie in 2015 juist te krimpen. Eerder had Brazilië jarenlang een forse economische groei gekend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://www.nu.nl/economie/4114959/economie-brazilie-in-zwaar-weer.html

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Braziliaanse real"

Reactie

Nick van der Burg, 10-10-2008 11:28 #1
De Braziliaanse president heet Lula ipv Luca en en wordt in de wereld niet gezien als populist, anders dan bv Chávez. U schrijft "Nadat Lula echter wel bleek te vallen " (u bedoelt waarschijnlijk mee te vallen). Verwachtte u iets ergs van Lula?

Feit is dat zijn rechtse voorgangers Brazilie verantwoordelijk zijn geweest voor de monetaire en economische instabiliteit van het land. Door afscheid te nemen van de "oude politiek" is Brazilie een land geworden dat wereldwijd gezien wordt als betrouwbaar en als een uitstekend land om te investeren. De stabiliteit is begonnen met sociaal-democraat Cardoso en voortgezet onder Lula. Dat was voor u blijkbaar een verassing. Waarnemers die Brazilie niet bekijken door een rechtste bril hadden niet anders verwacht. Immers alleen politici van linkse huize willen de absurde inkomensongelijkheid die nodig is voor duurzame groei verminderen.

Met vriendelijke groet, N van der Burg

Infoteur: Simcha
Laatste update: 25-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie Brazilië
Reacties: 1
Schrijf mee!