InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geschiedenis van de Antilliaanse gulden

Geschiedenis van de Antilliaanse gulden

Geschiedenis van de Antilliaanse gulden De Antilliaanse gulden is de munteenheid van Curaçao en Sint Maarten. Deze munt geldt als wettig betaalmiddel op de Bovenwindse eilanden. Tot 2011 was het ook de munteenheid van Bonaire, Sint Eustasius en Saba. Er wordt ook wel over gesproken om de naam van de Antilliaanse gulden te veranderen naar Caribische gulden. Voorstellen daartoe door politici haalden het echter niet. Naast de Antilliaanse gulden worden ook de dollar en euro meestal geaccepteerd door de lokale winkels en horeca. De gulden is, zoals ongetwijfeld bekend, net als de euro onder te verdelen in honderd cent. Sinds de 18e eeuw circuleert de munt op de eilanden van de Nederlandse kolonie. In 1794 voerde Nederland de munt officieel in, maar ook daarvoor werd hij al veelvoudig gebruikt. Toentertijd was de gulden nog slechts onderverdeeld in twintig stuivers (5 cent). Tussen 1799 en 1828 heeft ook de reaal gecirculeerd op de Antillen. Eén reaal was zes stuivers waard. De Nederlandse overheersers wilden echter hun eigen munt.De Nederlandse gulden werd in daarom in 1828 opnieuw ingevoerd en was nu onderverdeeld in honderd cent.

Koers

In 1900 moest de munt een eigen naam krijgen om het onderscheid aan te geven met de Nederlandse gulden en de munt werd tijdelijk Curaçaose gulden genoemd. In 1952 werd deze munt vernoemd naar de Antillen en werd het de Antilliaanse gulden. De munt was qua wisselkoers altijd gekoppeld wel gekoppeld aan de Nederlandse gulden. Na de Nederlandse bezetting door de Duitsers tussen 1940 en 1945 tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de koers van de Antilliaanse gulden gekoppeld aan de Amerikaanse dollar met een verhouding van één dollar is waard 1.85 gulden. In 1986 stapte Aruba uit de Nederlandse Antillen en kreeg een eigen munt, de Arubaanse florijn. Hoewel de Antillen deel uitmaken van het Koninkrijk der Nederlanden zullen zij niet de euro als nationale munt overnemen. Wel is het op de meeste plekken op het eiland mogelijk te betalen met de Amerikaanse dollar.

Munt

De muntstukken waren oorspronkelijk van zilver, maar inmiddels allemaal van nikkel. Er zijn muntstukken van 5, 10, 25, en 50 cent. Daarnaast zijn er ook munten van 1, 2,5 en 5 gulden. Wat betreft bankbiljetten zijn er biljetten van 5, 10, 25, 50, 100, 250 en 500 gulden in omloop. Alle munten en briefgeld werden oorspronkelijk uitgegeven door de Curaçaose bank. In 1962 veranderde de naam daarvan naar de Bank van de Nederlandse Antillen. De waarde van de Antilliaanse gulden is hetzelfde als de waarde van de Arubaanse florin. Dit is de munteenheid van buureiland Aruba.

Curaçao en Sint Maarten

De gulden wordt gebruikt op Curaçao en Sint Maarten. Tot 1 januari was het ook de munteenheid van Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarna kregen de eilanden echter de status van Nederlandse gemeenten en daardoor werd de dollar de officiële munteenheid op deze eilanden. Door verschillende politici werd vervolgens voorgesteld op de naam van de Antilliaanse gulden te veranderen na de Caribische gulden. Dit voorstel haalde het in eerste instantie niet.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Antilliaanse gulden"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 25-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!