InfoNu.nl > Financieel > Geld > Maleisië - Valuta, ons bestedingspatroon en uitvoerrecht

Maleisië - Valuta, ons bestedingspatroon en uitvoerrecht

Maleisië - Valuta, ons bestedingspatroon en uitvoerrecht Maleisië is een land dat erg in trek is bij toeristen en snel stijgt op de lijst van toeristische landen. Nederlanders zijn unaniem onder de indruk en veel geven aan, terug te willen keren. Ook financieel is het voor de Nederlander leuk in Maleisië. Maar hoeveel is onze euro waard in Maleisië? Hoe en waar kan je het beste je geld omwisselen. En tenslotte waar moet je opletten bij het uitvoeren van leuke spulletjes?

De Maleisisch ringgit

De Malaysian ringgit (MYR) is de Maleisische munteenheid. De ringgit heeft in 1997 geleden onder de economische crisis in Azië. Om het ineenstorten van de munt te voorkomen is hij destijds aan de dollar gekoppeld. Sinds 2005 is hier weer van afgestapt. De dollar daalt al jaren, daardoor werd de ringgit dus ook steeds goedkoper. De munt staat nu in verbinding met meerdere munteenheden en verschilt binnen vastgelegde grenzen.

De ringgit bestaat uit 100 sen. Biljetten zijn er in formaten van 1000, 500, 200, 100, 50, 10, 5, 2 en 1 Ringgit, terwijl de munten bestaan uit 1, 2, 5, 10, 20, 50 sen en ééntje van 1 ringgit.

Waar in te wisselen tegen de voordeligste koers

Wisselen in Nederland, betekent wisselen tegen een zeer slechte koers, daarnaast zitten er ook nog eens veel administratie kosten aan de prijs vast. Vanuit Nederland kan je wel wat extra euro’s meenemen zodat in geval van nood alsnog in Maleisië gewisseld kan worden.

Het beste is echter pinnen. In West- Maleisië kan men vrijwel overal pinnen in Oost-Maleisië is pinnen nog niet volledig ingeburgerd. Pinnen kan al op de vlieghaven bij aankomst. In de steden vind je overal banken waar je kunt pinnen. Ook zijn er wisselkantoren waar je euro’s kunt wisselen (in het geval je echt geen pin automaat kan vinden). Natuurlijk zijn er ook in West-Maleisië plekken zonder pin automaten. Denk hierbij aan de bounty eilanden en de natuurparken zoals de Taman Negara.

Het Maximum wat u per dag per persoon kunt pinnen is bij de meeste banken 1500 ringgit per keer en 6000 ringgit per rekening per dag. Bij sommige banken is dit 1000 ringgit per keer. Controleer of er op uw pas(en de automaat) een cirrus of maestro logo staat. Voor het pinnen in het buitenland staat doorgaans een bedrag van 2,25 euro. Houd er rekening mee dat er een dag storing kan zijn.

Naast uw pinpas kunt u ook uw credit card of travellercheques (tegen diefstal verzekerd) meenemen. Er is echter wel credit card fraude in Maleisië! Gelukkig ben je hier bij alle grote creditcard maatschappijen wel voor verzekerd maar het blijft vervelend. In de luxe hotels en shopping malls kunt u wel zonder moeite met de credit card betalen. Tegen fraude is het aan te raden wel altijd uw pas in het oog te houden als u deze afgeeft. Controleer ook altijd de bonnetjes op het juiste bedrag. Zorg dat het nummer van de credit card maatschappij altijd bij de hand is, zodat misbruik gemeld kan worden. De transactie kosten van de credit card liggen een stuk hoger als bij het pinnen, de hoeveelheid verschilt per maatschappij.

Ons bestedingspatroon in Maleisië

Maleisië is een land met verschillende gezichten, van hypermoderne steden tot dorpjes in het oerwoud. Dus heeft het ook verschillende bestedingspatronen. Voor de Nederlander is het echter hoe dan ook goedkoop. Bij een in Maleisië bekende Hawker-stall kost de gemiddelde maaltijd 5 ringgit. Terwijl je ook een koningsmaal kan krijgen bij een chique restaurant voor 80 ringgit. Binnen de cultuur is onderhandelen over de prijs een gewoon goed, hier kan bij de markten goed gebruik van worden gemaakt. Ook is het afdingen in de malls wel mogelijk maar hier houdt de overheid toezicht op.

Uitvoerrechten

Gokken is in Maleisië bij wet verboden dus als je veel geld meeneemt zorg er dan ook voor dat je bij aankomst aangeeft dat je een minstens even groot bedrag importeert. Het maximale bedrag dat je vrij mag exporteren is 1000 ringgit.

Aan goederen (kleding, audio, souvenirs) mag je maximaal 175 euro belastingvrij naar Nederland invoeren. Kom je daarboven dan betaal je daar de volle belasting over. Het bedrag is ook niet over meerdere personen te verdelen. Koop je een fototoestel van 125 euro en 90 euro voor een zonnebril dan betaal je belasting over het goedkoopste artikel, de zonnebril.
Gerelateerde artikelen
Munteenheid per vakantiebestemmingMunteenheid per vakantiebestemmingTijdens de vakantie leef je in een andere wereld, ander eten, andere cultuur, maar ook krijg je te maken met een ander b…
Formule 1: GP van Maleisië 2012Op zondag 25 maart 2012 wordt de veertiende editie van de Grand Prix van Maleisië verreden. Dit is de tweede wedstrijd v…
Batu Caves in MaleisiëBatu Caves in MaleisiëDe Batu Caves in Maleisië is een grot met een Indische tempel erin. Om bij de tempel te komen moet je eerst 272 treden o…
Bahasa Melayu: woorden en zinnen in de Maleisische taalBahasa Melayu: woorden en zinnen in de Maleisische taalIn Maleisië spreekt men de taal Bahasa Melayu (ook wel Maleis). Het kan handig zijn om bij een bezoek aan het land wat v…
Formule 1: GP van Maleisië 2013 – tijdschema, tv, circuitDe vijftiende editie van de Formule 1 Grand Prix van Maleisië vindt plaats op zondag 24 maart 2013. Deze race wordt in N…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maleisië - Valuta, ons bestedingspatroon en uitvoerrecht"

Infoteur: Emen
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!