Geschiedenis van de Zuid-Afrikaanse rand

Geschiedenis van de Zuid-Afrikaanse rand De Zuid-Afrikaanse Rand is de munteenheid van Zuid-Afrika. De munt is de te gebruiken als betaalmiddel in het meest zuidelijke land van Afrika. In de jaren zestig gold de munt als een zeer betrouwbare munt, maar door het apartheidsregime dreven steeds minder landen handel met Zuid-Afrika. Dat ging ten koste van de waarde van de munt. Ook nadat Nelson Mandela aan de macht kwam herstelde de koers van de munt zich niet, maar ging het eerder verder bergafwaarts. De naam van de munt is vernoemd naar Witwatersrand, de richel waarop Johannesburg is gebouwd en waar het meeste van Zuid-Afrikaans goudvoorraad zich bevindt in de grond. Behalve in Zuid-Afrika wordt de Rand nog gebruikt in Namibië, Swaziland en Lesotho. De rand is te verdelen in 100 cent.

Munt

De huidige Rand is sinds 1961 in omloop. Hij verving de pond. Bij de invoering was twee rand één pond waard. Er zijn munten van een halve, 1, 2,5, 5, 10, 20 en 50 cent in omloop. In 1965 verving een munt van 2 cent die van 2,5 cent. In 2004 werd er ook nog een munt ter waarde van 2 rand ingevoerd. De bankbiljetten werden ook in 1961 geïntroduceerd en er zijn biljetten van 1, 2, 10, 20, 50, 100 en 200 rand in omloop.

Dieptepunt

Tussen 1961 en 1982 was de rand meer waard dan de Amerikaanse dollar. De koers begon echter te zakken en de rand was op haar dieptepunt maar liefst 2 dollar waard. De belangrijkste reden voor de lage waarde van de munt was dat Zuid-Afrika steeds meer een internationaal isolement terecht kwam, omdat een groot deel van de wereld het land boycotte vanwege het apartheidsbeleid van de regering. De regering streefde naar de gescheiden wijken en scholen en de donkere bevolking van Zuid-Afrika had het veel slechter dan het blanke deel van de bevolking. Op het moment - in 1986 - dat iedereen verwachte dat de Zuid-Afrikaanse regering haar beleid zou wijzigen hield de Zuid-Afrikaanse president een speech die bekend kwam te staan onder de naam "Crossing the Rubicon" Daarin weigerde hij tegemoet te komen aan de eisen van de zwarte meerderheid, zoals de vrijlating van Nelson Mandela. Met de speech vervreemde Botha de buitenlandse gemeenschap nog meer van zijn land. Er volgden meer sancties en de rand devalueerde snel, waardoor de regering gedwongen was de noodtoestand uit te roepen.

Apartheid opgeheven

In de jaren negentig werd de apartheid opgeheven en grote hervormingen volgden. Deze hervormingen moesten vooral de positie van de zwarte bevolking verbeteren. Zo kwam er meer onderwijs en maakten zwarte mensen meer kans op een baan dan de blanke bevolking. De snelle veranderingen leidde wel tot een depressie , en mede als gevolg van de aanslagen van 11 september 2011 zakte de munt naar een dieptepunt van bijna 20 dollar. Een euro koste ongeveer 11 rand. Ook in de jaren daarna herstelde de economie zich niet en bleef kwakkelen.

Koers van de rand

In aanloop naar het Wereldkampioenschap Voetbal dat in 2010 in Zuid-Afrika werd gehouden ging het iets beter en herstelde de koers van de rand zich enigszins doordat de vraag toenam.De koers herstelde zich tot ongeveer 9 euro, maar in de jaren daarna ging het weer drastisch mis. Zuid-Afrika werd meegesleept in de wereldwijde economische crisis en de koers daalde tot 18 euro rond 2015. Waar andere Afrikaanse landen juist een snelle groei doormaken, lijkt het met Zuid-Afrika steeds minder te gaan. Buitenlandse investeerders hebben weinig vertrouwen in het land vanwege de massale corruptie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Zuid-Afrikaanse rand"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 01-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!