InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geschiedenis van de Bulgaarse lev

Geschiedenis van de Bulgaarse lev

Geschiedenis van de Bulgaarse lev De Bulgaarse lev is de munteenheid van Bulgarije. De munt geldt als betaalmiddel in Bulgarije. De lev was in het verleden gekoppeld aan de Duitse reichsmark. Dat was om al te grote koersschommelingen te voorkomen. Daarna volgde de euro. Er is ook lange tijd sprake van geweest dat Bulgarije op de lange termijn zou toetreden tot de euro en dat de lev daarmee zou verdwijnen als munt. Door de Eurocrisis zitten de verschillende Noord-Europese landen echter niet te wachten op nieuwe toetreders. De lev is verdeeld in honderd stotinki. Het woord lev is afgeleid van de Nederlandse leeuwendaalder, evenals de Roemeense leu. De munt werd voor het eerst geïntroduceerd in 1881 en had een gelijke waarde als de Frank. Tussen 1899 en 1906 was de koers van de munt gebaseerd op de goudwaarde. Tot 1916 waren er ook gouden en zilveren munten in omloop. Hiermee voldeden ze aan de voorwaarden van de Latijnse Monetaire Unie. Bankbriefjes werden pas vanaf 1928 uitgegeven.

Dollar

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Bulgaarse lev gekoppeld aan de Duitse rijksmarkt. Eén reichsmark was meer dan tweeëndertig waard. Daarna was het de beurt aan de Russische Roebel toen de Sovjet-Unie Bulgarije overnam van de Duitsers. De koers daarvan was vijftien lev ten opzichte van één roebel. Pas na 1943 kwamen de nieuwe munten op de markt. Briefgeld zou duren tot 1952.

Inflatie

Als gevolg van de inflatie na de oorlog verminderde de waarde va de lev. Nieuwe munten kwamen in 1052 op de markt en één nieuwe lev was honderd oude lev waard.Ten opzichte van de Amerikaanse dollar was één dollar bijna zeven lev waard. de koers devalueerde en de munt was in 1962 gezakt tot elf lev te opzichte van één dollar. De lev werd weer gedeeld door tien.

Koers

Na de val van het communisme was er gedurende een aantal jaren sprake van een hyperinflatie. Op een gegeven moment was één reichsmark duizend lev waard. Op de inflatie tegen te gaan werd de lev gekoppeld aan de koers van de mark. Toen Duitsland overstapte op de Euro werd de koers gekoppeld aan de euro. Eén euro kost 1,95583 lev. Bulgarije koos hiervoor omdat Europa de belangrijkste handelspartner is. Door de koers van de munt te koppelen wordt Bulgarije aantrekkelijker voor Europese handelspartners. Die houden namelijk niet van grote koersschommelingen omdat dit ten koste kan gaan van hun winst. De koers van de lev wordt stabiel gehouden door de Centrale Bank van Bulgarije. Zij doet dat door middel van steunaankopen- en verkopen.

Wordt de lev vervangen door de euro?

Er was lange tijd sprake van dat Bulgarije op de lange termijn zou toetreden tot de Eurozone en dus de euro als nationale munteenheid zou overnemen. Bulgarije trad in 2007 toe tot de Europese Unie en het was de bedoeling dat zij er langzaam aan naar toe zou werken om te voldoen aan de eisen van het Stabiliteitspact. De Eurocrisis gooide echter roet in het eten. Tijdens deze crisis gingen verschillende Europese landen, zoals Griekenland, Spanje en Ierland, bijna failliet. De euro moest overeind worden gehouden door Noord-Europese landen als Duitsland en Nederland. Dat koste hun veel geld en de regeringen van deze landen zaten niet te wachten op nieuwe toetreders, met name niet landen uit Oost-Europa met een onbetrouwbare naam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Bulgaarse lev"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 25-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Valuta wisselkoersen
Schrijf mee!