InfoNu.nl > Financieel > Geld > Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geld

Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geld

Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geld Verminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog eens een dubbele heffing. Hoeveel belasting moet u betalen over spaargeld? U betaalt namelijk belasting over spaargeld waarover u al eens belasting betaald hebt. In Nederland heet deze vermogensbelasting de vermogensrendementsheffing. De Belastingdienst veronderstelt dat u elk jaar 4 procent rendement maakt. Betaal in 2017, 2018 en 2019 niet meer belasting dan nodig is met de juiste aftrek.

Belastingdienst en de belastingheffing op sparen van geld

Sommige Nederlanders betalen veel belasting over hun spaargeld. Dat komt door de vermogensbelasting in Nederland die vermogensrendementsheffing heet. Deze heffing geldt voor box 3, waarin de inkomsten uit sparen en beleggen zijn ondergebracht. De fiscus veronderstelt dat u op uw vermogen in box 3 een fictief rendement behaalt van gemiddeld 4%. En daar wil de Belastingdienst weer 30% hebben. Zo komt de heffing gemiddeld uit op 1,2% van uw vermogen in box 3. Van een rente van bruto 3% houdt u dus na belasting maar 1,8% over en hier gaat ook de inflatie nog eens af gaat. Maar vaak is het rendement dat u behaalt nog veel lager.

De belasting op sparen en vermogen bedraagt gemiddeld 1,2%

U betaalt al inkomstenbelasting over uw inkomen, waardoor het netto inkomen een flink stuk lager is dan het bruto inkomen. Bovendien wordt uw vermogen fiscaal belast. Het vermogen dat met de vermogensbelasting wordt belast, is uw vermogen op de peildatum 1 januari van het belastingjaar.

Belastingvrij sparen 2017, 2018 en 2019

Er is wel een drempel. Wie in 2017 per persoon meer dan 25.000 euro aan vermogen heeft, betaalt gemiddeld de 1,2% over het meerdere (bij lage vermogens iets minder, bij hoge vermogens meer). Voor een echtpaar is dat 50.000 euro vrijstelling. Per minderjarig kind is er geen extra vrijstelling meer, dat vermogen wordt door de fiscus bij uw vermogen in box 3 opgeteld. In 2018 is de vrijstelling 30.000 euro per persoon, 60.000 euro voor een echtpaar. In 2019 is dit bedrag verder verhoogd naar 30.360 euro per persoon.

Sparen en de gevolgen van de vermogensrendementsheffing

De vermogensrendementsheffing gaat er vanuit dat u 4% rendement maakt, in 2018 kan dat nog veel meer zijn. Deze veronderstelling is onjuist, want door slechte beurzen en een vaak lage spaarrente halen mensen dit fictieve rendement van 4 procent helemaal niet. Wie als spaarder een maximaal rendement wil halen doet het volgende:
  • Hij zoekt een spaarbank die een maximale rente geeft.
  • Hij verhoogt de drempel van de belasting maximaal.

De fiscus lijkt hier wat op gevonden te hebben. Voor 2017, 2018 en 2019 is er een ingewikkeld systeem voor de belasting op spaargeld ontwikkeld. Die 1,2 % is een gemiddelde, maar het kan ook zijn dat u zelfs tot 1,7% moet betalen over een deel van uw vermogen. Geen lagere heffing dus, maar juist een hogere als u over een behoorlijk vermogen beschikt.

Wat valt in box 3 van de inkomstenbelasting?

Als vermogen in box 3 worden gezien:
  • Uw banktegoeden en spaargeld in Nederland en in het buitenland. Dit is exclusief uw spaarloonregeling en ander geld waarmee u op een geblokkeerde rekening spaart.
  • Uw tweede woning in Nederland en het buitenland.
  • Onroerend goed anders dan uw eigen woning. Uw eigen woning voor eigen gebruik valt in box 1 via de WOZ waarde, het eigenwoningforfait. Aftrekpost is de hypotheekrente.
  • De waarde van uw aandelen, obligaties en opties. Een aanmerkelijk belang van minimaal 5% valt in box 2 van de inkomstenbelasting.
  • Uw aandeel in het vermogen van de Vereniging van Eigenaren.

Verlaag de belasting op sparen en beleggen in box 3 van de inkomstenbelasting

Er zijn een aantal manieren om de belasting op sparen en beleggen te verlagen:
  • Trek een consumptieve lening af van uw vermogen in box 3, uw lening in de studiefinanciering of de financiering van een tweede woning. De drempel voor aftrek van schulden bedraagt In 2017 en 2018 3.000 per partner, in 2019 3.100 euro..
  • Maak gebruik van maatschappelijke beleggingen. Dat geeft u in 2017, 2018 en 2019 een extra heffingskorting van 0,7%.
  • Wie 65 jaar of ouder is heeft mogelijk een extra vrijstelling als er het bedrag uit sparen en beleggen en inkomen niet te hoog is.

Conclusie Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geld in 2017, 2018 en 2019

Wilt u geen vermogen verliezen dan moet uw vermogen jaarlijks met meer toenemen dan de som van de belasting van de vermogensrendementsheffing en de inflatie. Dat is niet eenvoudig, maar omdat velen beleggen toch te risicovol vinden is sparen tegen een hoge rente een goede keuze. Spreid altijd uw geld over meerdere banken en bekijk de mogelijkheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belasting spaargeld 2017Belasting spaargeld 2017Belasting op spaargeld en beleggen is volgens sommigen een jaloezieheffing, volgens anderen meer dan logisch. De belasti…
Moet ik vermogensrendementsheffing betalen?Over bepaalde vermogensbestanddelen, waaronder uw spaargeld, moet u vermogensrendementsheffing betalen in box drie van o…
Belastingherziening 2019: hoge belasting in box 3 mogelijkBelastingherziening 2019: hoge belasting in box 3 mogelijkDe belastingherziening voor het spaargeld en vermogen in box 3 kan een forse belastingverhoging betekenen. Wie denkt dat…
Wat is de vermogensrendementsheffing?Wat is de vermogensrendementsheffing?Al jarenlang is belasting betalen één van de minst populaire maatregelen die de overheid heeft ingesteld. In 2001 wordt…

Reageer op het artikel "Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geld"

Reacties

Adreg, 23-07-2012 12:14 #5
Beste Zeemeeuw,
Door omstandigheden heb ik geen inkomen en ook geen uitkering gehad vanaf maart 2010 tot mei 2011 (vanaf mei 2011 ontving ik een bijstandsuitkering). Ik heb die tijd -met 2 kinderen- van mijn vermogen geleefd.
Nu moet ik alle huurtoeslag over 2010 terugbetalen. Kan ik op de een of andere wijze mijn vermogen over 2010 verminderen doordat ik in wezen een 'schuld aan mezelf' had? Met vriendelijke groet, Adreg Reactie infoteur, 24-12-2017
Beste Adreg,
Ook een schuld aan uzelf is vermogen. Een lening van een ander aan u kan wel een aftrekpost zijn in box 3 (vermogen) zijn. De drempel voor deze aftrekpost bedraagt in 2016 en 2017 3.000 euro:

https://financieel.infonu.nl/belasting/120289-hoeveel-belastingvrij-vermogen-in-2017-en-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eef Janssens, 23-01-2012 16:25 #4
Aangezien ik een voor mij redelijk vermogen (beetje land en een kleine vakantiewoning) in box 3 heb, maar in box 1 (zelfstandig inkomen is beperkt) een tekort, wilde ik vragen hoe het werkt als ik uit mijn box 3 ga 'leven/eten', verminderd dan mijn vermogen uit box 3, of wordt dit anders bekeken? Reactie infoteur, 23-01-2012
Beste Eef Janssens,
Als u uit box 3 gaat eten vermindert uw vermogen in box 3. Als u vermogen omzet in bijvoorbeeld een lijfrente, gaat het geld uit box 3 en komt als lijfrente belast terug in box 1. Maar u zit begrijp ik niet op nog een aftrekpost in box 1 te wachten (aftrek premies bij pensioentekort).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Caroline, 19-12-2011 13:15 #3
De vrijstelling van 56.420 euro voor de vermogensrendementsheffing via maatschappelijke beleggingen of cultuurfondsen, kan ik bij de belastingdienst niet vinden helaas. Overal is het 'nog' 55.476. En wat me nog steeds onduidelijk is: Is dat een maximum voor al die beleggingen of geldt dat bedrag per categorie. Dus mogelijk 2x dat bedrag. Reactie infoteur, 19-12-2011
Beste Caroline,
Deze vrijstelling is het maximale per persoon. Met uw partner samen hebt u recht op 112.840 in 2012.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jannyck, 10-12-2011 19:23 #2
Volgens het ING magazine van december 2011 zou je over geld wat op, door de belastingdienst goedgekeurde groene of maatschappelijke spaarrekening staat een aanvullende heffingskorting van 1%, plus een aanvullende vrijstelling van 55.476 gelden Reactie infoteur, 10-12-2011
Beste Jannyck,
Dat klopt. In 2012 is het 56.420.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Siebe, 18-10-2009 08:06 #1
Mijn vraag is het volgende;
Graag zou ik willen weten, of het veilig is
Om obligaties in groen te investeren bij de rabo bank, welke zoals zij zeiden meestal niet verhandeld worden
Mij is bekend dat dit niet onder de garantie regeling valt
Het risico is als de bank omvalt ik mijn geld kwijt ben
Hierdoor twijfel ik, om het wel of niet te doen
Want wie had nu gedacht dat de dsb bank om kon vallen
Graag uw mening en uitleg hier over? Reactie infoteur, 18-10-2009
Beste Siebe,
In de huidige tijd vind ik het niet verstandig, om bij een bank te sparen in spaarvormen, die niet onder het depositogarantiestelsel vallen. Maar sommige mensen kiezen daar toch voor, omdat ze genoeg geld hebben, extra risico niet erg vinden, blij zijn met het extra rendement of het goede doel. En dat maakt het weer een persoonlijke keuze.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hoogste spaarrente 2019
Reacties: 5
Schrijf mee!