InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geschiedenis van de Tsjechische kroon

Geschiedenis van de Tsjechische kroon

Geschiedenis van de Tsjechische kroon De Tsjechische kroon, ook wel koruna genoemd, is de munteenheid van Tsjechië. De munt geldt als een van de stabielere munten van Europa. Het leek er lange tijd op dat Tsjechië op termijn de euro zou overnemen als nationale munteenheid, maar de Eurocrisis gooide roet in het eten. Daardoor zijn de landen binnen de Eurozone minder happig op nieuwe toetreders. Andersom is Tsjechië ook voorzichtiger geworden om toe te treden. De Kroon is de munt van Tsjechië sinds 1993. Toen verving ze, samen met haar Slowaakse tegenhanger, de Tsjechoslowaakse munteenheid die ook kroon heet. De munt werd fysiek ingevoerd in 1995 en draait volledig sinds 1999 mee in de economie.

Wel of niet meegaan met de euro

De overheid van Tsjechië had lange tijd het plan om de euro in te voeren, omdat Tsjechië in 2004 is toegetreden tot de Europese Unie. Eerst moest Tsjechië voldoen aan de eisen van het Stabiliteitspact, het akkoord dat nodig is om de euro in te voeren. In januari 2008 zei de baas van Tsjechische Nationale Bank nog dat het Centraal-Europese land op z'n vroegst in 2019 de euro zou kunnen invoeren. Na de uitbraak van de Kredietcrisis die overging in de Eurocrisis heeft Tsjechië echter een pas op de plaats gemaakt. Tijdens de Eurocrisis dreigden verschillende landen uit de Eurozone, zoals Griekenland, Ierland en Spanje failliet te gaan. Het waren vooral de Noord-Europese landen, zoals Duitsland en Nederland, die deze landen uiteindelijk met veel geld overeind hielden. Het vertrouwen in de euro daalde wel en vooral de Noord-Europese landen zijn terughoudend met nieuwe toetreders, zeker wanneer ze uit Centraal-Europa komen. Andersom is de Tsjechische overheid ook terughoudender geworden nu ze heeft gezien dat het haar ook veel geld kan kosten wanneer ze moet opdraaien voor de schulden van vooral de Zuid-Europese landen.

Munten

De Tsjechische kroon bestaat uit helers, het Tsjechische equivalent van de cent. Die munt is verdeeld in een aantal muntstukken. Zo zijn er munten van 1, 2, 5, 10, 20 en 50 korun, of van 10,20 of 50 heler. Er zijn verschillende soorten van deze munten in omloop. Zo bracht de Nationale Bank van Tsjechië rond de millenniumviering in 1997 verschillende soorten munten uit. Deze zijn nu een waar collectorsitem geworden. De munt van 50 heler wordt op 31 augustus 2008 uit de handel genomen, omdat er veel te veel in omloop zijn. Door de beperkte waarde gaan mensen er erg los mee om. Maar tien procent van de munt komt uiteindelijk terug bij de Nationale Bank. In cijfers zijn dat 41 miljoen van de 410 miljoen munten die in omloop zijn.

Koers

De kroon is een vrij stabiele munt. Sinds de val van het communisme maakt de economie van het land een opleving door. Er wordt veel geëxporteerd naar het buitenland. Andersom weten buitenlandse investeerders, zoals Duitsland en de Verenigde Staten, maar ook Nederland hun weg te vinden naar de Tsjechische markt. In de periode van 2005 tot 2015 heeft de koers van de munt gevarieerd van 24 tot 29 kroon voor een euro. Daarmee is het een van de stabielere munten in het Westen. De stabiliteit van de munt heeft ook veel buitenlandse investeerders aangetrokken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Tsjechische kroon"

Reacties

Jos Rietjens, 13-08-2012 23:39 #3
Hallo,
ik heb pas mijn huis in Tsjechië verkocht en kronen ontvangen en op de bank staan in Tsjechië. Heb het geld de eerste jaren niet nodig. advies: ben ik financieel beter af het geld in kronen te laten staan of nu naar Nederland overboeken in de euro? De grote vraag is wat gaat de kronen de komende jaren doen, want door de stijging van de valuta kun je in verhouding meer verdienen dan de rente in Nederland. Kunt u mij een goed advies geven in mijn geval. alvast bedankt

Andrea, 29-03-2011 17:48 #2
Een paar jaar geleden was 30 kronen gelijk aan 1 euro, vorig jaar was 23 kronen gelijk aan 1 euro!
Zou u mij kunnen vertellen hoeveel kronen gelijk zijn aan 1 euro?
met vriendelijke groeten
andrea

Pogne (infoteur), 26-05-2010 14:29 #1
Alle munten van minder dan 1 CZK zijn uit de circulatie. Niet genoemd zijn de biljetten van 50, 100, 200, 500, 1000, 2000 en 5000 kronen. De laatste twee worden niet overal geaccepteerd.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 01-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!