InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geschiedenis van de Poolse zloty

Geschiedenis van de Poolse zloty

Geschiedenis van de Poolse zloty De Zloty is de munteenheid van Polen. In het land van Oost-Europa is de zloty dus te gebruiken als betaalmiddel. Nadat Polen in 2004 tot de Europese Unie toetrad werd er over gesproken dat Polen zou toetreden tot de Eurozone en dus de euro als nationale munt zou overnemen. Door de Eurocrisis zag Polen zelf minder in toetreden en werden andere leden van de Eurozone ook terughoudender, waardoor toetreding op de lange baan werd geschoven. De betekenis van het woord zloty is goud. De munt bestaat sinds de 14e of 15e eeuw en is zo genoemd omdat goud toentertijd veel als betaalmiddel gold. De meeste munten waren toen nog afkomstig uit Duitsland of Roemenië. Pas in 1496 werden er echte Poolse munten uitgegeven. De munt is onderverdeeld in dertig groszny, iets wat ze in andere landen een cent zouden noemen.

Geschiedenis

Aanvankelijk was de koers van de zloty gekoppeld aan die van het Vaticaan, maar in 1789 werd dat losgelaten. In 1816 werd Polen overheerst door Rusland en werd de munt gekoppeld aan die van Rusland. 1 zloty was 15 Kopeck waard. Veel later zou Rusland de Kopeck vervangen voor de roebel. Tussen 1835 en 1846 was er in Krakau een Republiek gevestigd die zijn eigen zloty uitgaf. In 1855 werd de roebel als enige wettige munteenheid in Rusland toegestaan. Dit zou zo blijven tot 1917 toen Duitsland een deel van Polen bezette en de Mark werd ingevoerd als betaalmiddel.

Zloty

De zloty werd in 1924 weer ingevoerd door Wadyslaw Grabski als wettig betaalmiddel. Deze zloty staat ook wel bekend onder de naam tweede Zloty. Nadat Duitsland Polen weer had bezet in de Tweede Wereldoorlog werd er opnieuw een nieuw soort Zloty ingevoerd, de derde Zloty. De koers daarvan stond gelijk als een zloty is twee Reichsmark waard. Nieuwe zlotys werden in 1944 na de bevrijding weer ingevoerd.

Euro

Onder het communistisch bewind werd in 1950 weer een nieuwe munt uitgegeven. 10000 oude zloty's was nu één nieuwe waard. In 1995 werd weer een nieuwe munteenheid ingevoerd, maar waarschijnlijk zal deze op de lange termijn vervangen worden voor de euro. Polen heeft zich immers gevoegd in 2004 bij de Europese Unie. Op dit moment voldoen ze nog niet aan de voorwaarden van het Stabiliteitspact. In de eerste jaren na het lidmaatschap werd er over gesproken dat Polen in 2011 zou toetreden tot de eurozone en de euro dus als munteenheid zou overnemen. In 2008 brak echter de Kredietcrisis uit die vervolgens overging in de Eurocrisis. Deze werd veroorzaakt doordat landen als Griekenland, Ierland en Spanje failliet dreigden te gaan. De landen moesten uiteindelijk overeind gehouden worden door vooral de Noord-Europese landen als Duitsland en Nederland. Door de crisis kreeg het vertrouwen in de euro knauw, voor Polen een reden een pas op de plaats te maken. Andersom werden de leden van de eurozone ook voorzichtiger met nieuwe toetreders.

Koers

De koers van de munt is in de periode van 2008 tot 2015 vrij stabiel. In die periode kreeg je voor één vier tot vier-en-een-halve zloty. De Poolse economie maakte in deze periode sterke groei door waardoor het veel buitenlandse investeerders aantrok. Daardoor bleef de vraag naar zloty stabiel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Poolse zloty"

Reactie

Wander, 28-06-2009 13:36 #1
Weet jij hoeveel een oudere zloty waard is?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 01-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Valuta wisselkoersen
Reacties: 1
Schrijf mee!