InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geschiedenis van de Russische roebel

Geschiedenis van de Russische roebel

Geschiedenis van de Russische roebel De Russische roebel is de munteenheid van Rusland. Zij geldt als betaalmiddel in Rusland en twee buurstaatjes Abchezië en Zuid-Ossetië. Het meest gebruikte symbool voor de munt is py6. De koers van de roebel was in het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw vrij stabiel, totdat Rusland met buurland Oekraïne in een conflict verwikkeld raakte. Daardoor besloot het Westen een boycot in te stellen en dat had grote gevolgen van de koers van de roebel die fors kelderde. De Russische roebel is de munteenheid van Rusland en de twee Russische republieken Abchezië en Zuid-Ossetië. Ook was het het betaalmiddel in de Sovjet Unie. Eén roebel kan worden opgedeeld in honderd kopecks, de Russische equivalent van de cent. Het woordje half betekent delen en komt van de predo. Dit was een klomp zilver in de middeleeuwen. Omdat deze soms te veel waard was moest deze worden gedeeld, en hier komt het woord roebel vandaan.

Roebel

De eerste roebel is ongeveer vijfhonderd jaar oud. In 1710 werd de kopecks ingevoerd. Tsjaar Peter I stelde de waarde van een roebel voor het eerst vast op 28 gram zilver. Op 17 december 1885 werd de roebel aan de koers van het goud gekoppeld. Na het uitbreken van de eerste wereldoorlog werd die goudstandaard overigens weer losgelaten. Een hoge inflatie was het gevolg. in het begin van de jaren twintig.

Herziening

In 1922 vond de eerste van vele herzieningen van de roebel plaats. De nieuwe roebel was tienduizend oude roebel waars. Een tweede herziening vond een jaar later plaats. De roebel as alleen nog maar verkrijgbaar in briefgeld. Een derde herziening volgde
alweer een jaar later. Munten werden ook in 1924 alweer toegestaan.

Inflatie

Als gevolg van de Tweede Wereldoorlog werd de koers van de roebel vastgezet. Kort na de oorlog vond weer een herziening plaats, omdat de munt was gedeflateerd naar tien procent van zijn oude warde. Een latere herziening vond plaats in 1961, ruim na de dood van Stalin. Rusland blijft het land van de financiële hervormingen, want in 1991 kwam er na het uitbreken van de Sovjet Unie een nieuwe roebel op de markt. De economie kende een grote inflatie en de munt verloor ruim twee derde van haar waarde. Puur als psychologisch middel werd de roebel weer herzien en dit hielp licht. Anno 2008 staat de roebel er redelijk stabiel voor en stijgt zelfs in waarde ten opzichte van de dollar.

Conflict rond de Krim en Westerse boycot

De koers van de roebel was in de periode van 2009 tot 2014 vrij stabiel. De gemiddelde koers ten opzichte van de euro was ongeveer 40 roebel voor een euro. In 2014 raakte Rusland echter verwikkeld in een conflict met buurland Oekraïne. Russische militairen bezetten de Krim en Rusland annexeerde vervolgens het schiereiland. Verder steunde zij de Russisch gezinde rebbelen die in het oosten van de Oekraïne in opstand waren gekomen. Deze rebellen schoten vervolgens ook een vliegtuig van KLM uit de lucht waar bijna driehonderd mensen het leven verloren. Het Westen besloot vervolgens een boycot in te stellen tegen Rusland. Als gevolg daarvan kelderde de koers van de roebel tot ongeveer tachtig roebel voor een euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Russische roebel"

Reactie

Vanlente, 11-09-2013 13:56 #1
Ik heb een munt uit Rusland een kopeck vijf uit 1780 met een dubbele adelaarskop,
en daar onder E M.
Mijn vraag wat is zo iets nu waard?
mvg van van Lente.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 01-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rusland
Reacties: 1
Schrijf mee!