Sparen en besparen

Sparen en besparen Maandelijks rondkomen levert voor steeds meer mensen problemen op. De uitgaven zijn maandelijks te hoog, waardoor er steeds een tekort ontstaat. Een deel van het inkomen van volgende maand moet worden gebruikt om de tekorten te dichten. Maandelijks is er niet genoeg over om mee te sparen op een spaarrekening. Indien u moeite heeft om maandelijks rond te komen moeten u inkomsten of bestedingen aanpassen. De inkomsten zijn slechts gedeeltelijk te beïnvloeden. U zou extra kunnen werken om extra inkomsten te genereren, maar dat zijn slechts incidentele hogere inkomsten. U kunt namelijk niet altijd extra werken. Het is eenvoudiger om te besparen op uw maandelijkse uitgaven.

Besparen

Besparen kunt u doen door u maandelijkse bestedingspatroon aan te passen. U moet hierbij denken aan het opzeggen van abonnementen op tijdschriften en kranten. Een andere optie is om uw verzekeringspakket volledig te gaan doorlichten. Indien u al tien jaar uw auto verzekerd heeft bij een willekeurige verzekeringsmaatschappij, gaat het u mogelijk tientjes per jaar besparen indien u overstapt naar een andere verzekeraar. Dit geldt ook voor veel andere verzekeringen. Mogelijk hebt u zelfs meerdere verzekeringen voor hetzelfde risico. Vaak hebben mensen bij hun autoverzekering een aanvullende ongevallenverzekering, echter in hun woonpakket blijkt ook nog een gezinsongevallenverzekering te zitten.

Naast besparing op de maandelijkse vaste kosten kunt u ook goed besparen op dagelijkse bestedingen. Volgende keer in de supermarkt kun u bijvoorbeeld ook een keer kiezen voor het huismerk cola, in plaats van het duurdere merk. Dit zijn kleine besparingen die enorm bijdragen, omdat de bestedingen in de supermarkt vrijwel dagelijks plaatsvinden.

Sparen

Geld dat u bespaard heeft, moet u niet een ander moment extra weer uitgeven. Uw maandelijkse besparingen moet u vaststellen en dit bedrag moet u automatisch laten overboeken van uw lopende rekening naar uw spaarrekening. Bespaart u 25 euro doordat u uw sportclub heeft opgezegd, verhoog dan uw maandelijkse storting naar u spaarrekening met 25 euro. U moet bewust kiezen voor een automatische overboeking andere kunt u het achterwege laten. Hebt u in een maand extra bestedingen, dan laat u een bedrag weer terugboeken. U moet er in ieder geval voor zorgen dat het sparen van het bespaarde geld doorloopt, zodat de verleiding om een maand niet te sparen kleiner is.

Spaarrekening

Kies een spaarrekening met een hoge rente. Uw huisbank is de eerste optie om een spaarrekening te openen, maar vergelijk eerst met andere aanbieders. Een simpele vergelijking tussen de diverse banken kunnen u procenten meer rente per jaar opleveren. Indien u 5000 euro heeft staan op een rekening met een rentevergoeding van 2,5%, of u heeft een rekening met 4,5% rente, geeft een verschil van 100 euro per jaar. Zodra u een leuk bedrag heeft opgebouwd kunt u kiezen om een deel van het bedrag voor een bepaalde periode vast te zetten in een spaardeposito. Op dit deel van uw spaargeld kunt u meer spaarrente ontvangen. Zeker in het geval dat u uw spaargeld voor enige jaren kunt missen.
Gerelateerde artikelen
Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Wanneer je spaarrekeningen met elkaar gaat vergelijken, zijn de rentetarieven van die spaarrekeningen het meest belangri…

Reageer op het artikel "Sparen en besparen"

Reactie

L. van Ham, 02-06-2008 22:34 #1
Ik heb met verbazing Uw artikel gelezen. Natuurlijk weet ik dat er mensen zijn die zich de luxe van cola kunnen permitteren [over de rest heb ik het niet eens]. Heeft U ook tips voor mensen die al jaren geen frisdrank, chips, snoep, etc meer kopen en al het gevoel van te luxe leven krijgen als ze zichzelf een keertje tracteren op een ons euro-shopper vleeswaren? 25 euro sparen? Als ik zo'n bedrag bij elkaar gesprokkeld heb is dat dringend nodig voor schoenen ofzo.
Ik weet dat er veel mensen zijn die er hetzelfde voorstaan en heel veel mensen die nog minder hebben, ofwel : er zijn veel mensen die op alles al bezuinigd hebben en toch niet rond kunnen komen. Maar dat is dus niet Uw doelgroep.
Met vriendelijke groeten, L. van Ham

Infoteur: Juul
Laatste update: 18-06-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!