InfoNu.nl > Financieel > Geld > Spaarbank & Icesave spaarrekening bood toprente van 5,25%

Spaarbank & Icesave spaarrekening bood toprente van 5,25%

Spaarbank & Icesave spaarrekening bood toprente van 5,25% Het wordt druk op de markt van spaarbanken. Er zijn steeds weer nieuwe toetreders. In 2008 de Icesave spaarrekening van de IJslandse Bank Landsbanki. Er wordt een toprente geboden. Landsbanki ging failliet en anno 2015 heeft iedereen ongeveer zijn geld terug. Ongeveer driehonderd spaarders hadden bij Icesave meer dan 100.000 euro op hun rekening hadden staan. Ook zij kregen in januari 2015 de toezegging hun spaartegoeden terug te krijgen. Hoe zat het ook al weer met Icesave?

Wie is Landsbanki?

Spaarbank Landsbanki is gevestigd in Reykjavik, IJsland. Het is opgericht in 1886 en is al meer al ruim 120 jaar bancair actief. De bank spreidt zich steeds verder internationaal uit. Ook in Nederland. Tot voor kort alleen zakelijk, nu ook voor particulieren, met de Icesave spaarrekening.

IJsland gaat betalen?

IJsland zit al enige tijd economisch in zwaar weer. De inflatie is er hoog, evenals de staatsschuld. Standard & Poor's, de bekende kredietbeoordelaar, heeft IJsland economisch gezien eind 2007 het predicaat negatief meegegeven. Dat is wel opvallend, omdat vooral de laatste tijd blijkt, dat ratings van beleggingsproducten juist te hoog zijn geweest. Nederland wordt als spaarland gezien, en is daarom voor een internationale spaarbank interessant. Maar welke risico’s loopt u dan met deze IJslandse bank?

Depositogarantiestelsel, hoe zit dat?

De garantiestelling door de Landsbanki bank is wat ingewikkeld. Icesave staat weliswaar onder toezicht van De Nederlandsche Bank, maar neemt zowel deel aan het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank als het IJslandse equivalent. Het IJslandse equivalent garandeert, via de Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme, maximaal € 20.887 van het totale bedrag op uw Icesave Spaarrekening. De rest wordt dus door De Nederlandse Bank gegarandeerd. Minister Bos gaf eerder aan dat hij nu een maximum van 100.000 euro garandeert, maar onduidelijk is of daarbij nog een eigen risico geldt. Hoe het ook zij, u heeft dus met twee instanties te maken. Bij andere in Nederland gevestigde banken loopt de garantiestelling volledig via de Nederlandsche Bank. Enige uitzondering is ook nog het Belgische Argenta.

De Icesave spaarrekening

De Icesave spaarrekening is een online rekening. Online boekt u geld over van en naar de Icesave Spaarrekening via de van te voren aangegeven tegenrekening. U kunt de overboekingen en saldi eenvoudig bijhouden op de persoonlijke pagina, die elke klant krijgt. U krijgt geen papieren afschriften.

Rekening openen en beheren

Zorg dat u het volgende bij de hand heeft:
  • Uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs;
  • De betaalrekening die u als tegenrekening wilt gebruiken;
  • Uw burgerservicenummer, ofwel Sofinummer.

Thuis krijgt u uw pas met gebruikersnaam en wachtwoord. Inloggen en beheren is zo een fluitje van een cent geworden.

Rentebijschrijving

De rentebijschrijving vindt elk kwartaal plaats en wordt bijgeschreven op de Icesave rekening. Het aanhouden van de rekening en de overboekingen zijn, mits het geen spoedoverboekingen zijn, gratis. De rente is momenteel 5,25% per jaar, zonder voorwaarden. De rentebijschrijving per kwartaal is, door het effect van rente op rente, wat lager.

8 oktober 2008

Wie nu inlogt bij Icesave ziet dat er overleg komt of is tussen Nederland en IJsland over Icesave. Gelukkig is de garantie gisteren verhoogd naar 100.000 euro, en gelukkig heeft De Nederlandsche Bank aangegeven Nederlandse spaarders bij Icesave bij te staan. Er is momenteel nog te veel onduidelijkheid over het wel en wee van Icesave. Wel is bekend dat moederbank Landsbanki door de IJslandse staat is genationaliseerd. Voor hoe lang is nu nog niet bekend.

9 oktober 2008

Helaas heeft minister Bos laten weten, dat hij de garantiebedragen vanuit IJsland niet zal voorschieten. Hij zegt dat anders de druk op IJsland wegvalt, om snel over de brug te komen. De spaarder lijkt daarmee niet gediend, omdat het zo nog wel een tijd kan duren voordat een en ander rond is. Ik houd u op de hoogte en verwijs u ondermeer naar onderstaande vragen en antwoorden.

Faillissement of niet

Tot op heden is Icesave niet failliet. Het garantiestelsel treedt pas in werking als de bank echt failliet is. Maar Minister Bos hoopt de zaak op vrijdag aanstaande 10 oktober 2008 te kunnen afronden. Dan zal er dus meer duidelijkheid zijn.

9 oktober 2008, persconferentie

In een korte persconferentie liet Minister Bos, samen met president Wellink van de Nederlandsche bank weten, dat linksom of rechtsom de spaarders bij Icesave voor maximaal 100.000 euro garantie hebben. Dus als de IJslandse overheid niet over de brug komt, zal minister Bos dat doen. Dat neemt niet weg dat vanaf volgende week formulieren worden toegestuurd aan de rekeninghouders, om hun claim bij IJsland te deponeren. De garantie is er, maar wanneer het geld terug is, is nog even afwachten.

Zaterdag 11 oktober 2008

De website van internetspaarbank Icesave is komende maandag weer normaal toegankelijk. Niet voor geldtransacties, maar voor het bekijken en uitprinten van de elektronische afschriften. Bovendien is nu duidelijk, dat IJsland zijn verplichtingen aan de Nederlandse spaarder toch zegt na te komen. De wijze waarop is wat ingewikkeld: de IJslanders lenen het geld bij de Nederlandse staat, om het later terug te betalen (zeggen ze). Het is nu zaak, om zodra u de formulieren van de Nederlandsche Bank heeft verkregen, deze snel in te vullen en op te sturen, naar het bij het formulier aangegeven adres.

13 oktober 2008

De Nederlandsche Bank heeft op 13 oktober 2008 het depositogarantiestelsel in werking gesteld voor rekeninghouders van het bijkantoor te Amsterdam van Landsbanki, vooral actief onder de handelsnaam Icesave. De Nederlandsche bank stelt zich in die zin coulant op, dat rekeninghouders bij Icesave geen apart verzoek voor een uitkering hoeven in te dienen bij het IJslandse garantiestelsel. DNB draagt namelijk ook zorg voor de verwerking van de aanvraag en de uitkering van de vergoeding, waarop recht bestaat onder de voorwaarden van het IJslandse garantiestelsel. De termijn voor het indienen van een aanvraag tot vergoeding bedraagt vijf maanden. Rekeninghouders kunnen uiterlijk op maandag 16 maart 2009 hun aanvraag bij DNB indienen. Verzoeken die DNB ontvangt ná deze datum worden niet in behandeling genomen. Wie uiterlijk woensdag 22 oktober 2008 nog geen bericht van de Nederlandsche Bank heeft ontvangen, wordt verzocht zich schriftelijk te melden op dit adres: De Nederlandsche Bank, Postbus 98, 1000 AB AMSTERDAM (onder vermelding van 'Icesave').

Maandag 20 oktober 2008

Vele spaarders hebben de vereiste formulieren van De Nederlandsche Bank vandaag in de brievenbus. Daarbij is volledig aangegeven hoe u moet handelen.

Woensdag 27 augustus 2014

De overheid (gemeenten en provincies) hebben hun geld terug. Bovendien heeft het Rijk dat in het kader van het depositogarantiestelsel veel geld voor heeft geschoten, dit geld terug gekregen uit Ijsland.

Vrijdag 23 januari 2015

De belangenvereniging Icesaving laat weten dat ook de spaarders met meer dan 100.000 euro op de rekening die nog geld terug moesten krijgen van de failliete bank Icesave, dit binnenkort zullen ontvangen.

Slot

Wie internet nasnuffelt, en een hoge rente wil, kiest dus voor een bank die 100% onder de Nederlandse garantiestelling valt. Zie daarvoor het artikel veilig sparen bij een buitenlandse bank. Wellicht is de nieuwe Anadolubank een adequate spaarbank voor u. Er er is nog veel meer keuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarbank & De Anadolubank en Alfa Spaarrekening zijn nieuwSpaarbank & De Anadolubank en Alfa Spaarrekening zijn nieuwBij de Anadolubank kunt u in 2019 kiezen uit de Alfa spaarrekening, Alfa Rente Direct Spaarrekening, Alfa slimmer sparen…
Spaarbank, de AnadolubankSpaarbank, de AnadolubankDe Anadolubank staat in 2019 in de top van banken met veilig sparen tegen een hoge spaarrente. Op een spaardeposito krij…
ING Bank biedt nu Toprente Sparen toprekeningING Bank biedt nu Toprente Sparen toprekeningSparen bij de voormalige Postbank is sparen bij de huidige ING bank. De activiteiten van de Postbank en de ING Bank zijn…
De drie beste spaartipsDe drie beste spaartipsIedereen lijkt op zoek te zijn naar een zo hoog mogelijke spaarrente. Sinds het omvallen van Icesave letten spaarders oo…
Sparen bij Rabobank BelgieSparen bij Rabobank BelgieDe Rabobank is ook zeer succesvol in België. Dit succes komt door de hoge basisrente en de toprente die op uw spaargeld…

Reageer op het artikel "Spaarbank & Icesave spaarrekening bood toprente van 5,25%"

Reacties

Maya, 08-10-2008 22:47 #3
Voor 22.500 Britse rekeninghouders van Icesave is er wel goed nieuws: ING heeft hun tegoeden overgenomen voor bijna 700 miljoen euro. En daar kan het wel! Reactie infoteur, 09-10-2008
Klopt Maya. Misschien komt er ook in Nederland een dergelijke oplossing.

Henk Bos, 08-10-2008 09:46 #2
De rente lijkt mij nu wat minder interessant. Hoe- en krijg ik uberhaupt mijn ingelegde spaargeld terug? Hoe schat u onze kans in? Reactie infoteur, 08-10-2008
Beste Henk Bos,
1. De Nederlandsche Bank, DNB, is in overleg met de IJslandse Centrale Bank, om de situatie te bespreken. Kijk de garantie is er tot een maximum van 100.000 euro, zoals minister Bos gisteren per direct afkondigde. Gelukkig maar. Daar zit dan ook niet het probleem, wanneer u onder dit maximum zit.
2. Bovendien is Landsbanki nog niet failliet, maar uit voorzorg door de IJslandse Staat genationaliseerd. Een probleem bij een faillissement van de bank kan de kredietwaardigheid van de IJslandse Staat zelf zijn. Het kan bij elkaar om grote bedragen gaan. Immers Icesave bestaat bijvoorbeeld ook in Engeland, waar vele spaarders zijn, en de IJslandse economie is in korte tijd in veel slechter vaarwater terecht gekomen.
3. Dan de politiek. IJsland is een trots land, maar lijkt op te grote voet te hebben geleefd. Ze zullen zich niet zo snel overgeven. Dan de Nederlandse politiek: in hoeverre zal minister Bos zijn hand over het hart willen strijken, en bijvoorbeeld toch ook de eerste 20.000 euro willen vooruitbetalen respectievelijk garanderen. Daarmee kan hij immers nogal wat goodwill kweken bij de spaarder.
4. Het meest waarschijnlijke vind ik dat het IMF een lening zal verschaffen aan IJsland, onder de voorwaarde dat het land gaat saneren. In dat geval zou IJsland het tegoed zelf terugbetalen aan de spaarder. Ik sluit overigens ook nog steeds niet uit dat Icesave tijdelijk uit de lucht, om een bankrun te voorkomen. Wat dat betreft moeten we nog even afwachten.
5. Bovendien bleek uit een persbericht vanmiddag dat ING Direct Icesave Engeland heeft overgenomen. Dat verkleint de lasten ad 2, en biedt misschien ook perspectieven voor ING Nederland.
Met vriendelijke groet,
Geld2you

John van den Eijnde, 04-10-2008 00:47 #1
De rente is momenteel 5,25% per jaar, zonder voorwaarden. De rentebijschrijving per kwartaal is, door het effect van rente op rente, wat lager

Wat wordt de rente dan werkelijk? Reactie infoteur, 04-10-2008
Beste John van den Eijnde,
De effectieve rente op jaarbasis is 5,25%. Doordat er sprake is van een rentebijschrijving per kwartaal, is de nominale rente, die daarbij hoort, 5,15%. Om preciezer te zijn: 5,1497%

Met vriendelijke groet,
geld2you

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hoogste spaarrente 2019
Reacties: 3
Schrijf mee!