InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen doe je zo

Gesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen doe je zo

Gesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen doe je zo Als u te maken hebt met een juridisch probleem en over een laag of lager inkomen beschikt, kunt u eventueel aanspraak maken op gesubsidieerde rechtsbijstand. Rechtsbijstand is gesubsidieerd wanneer een overheid een deel van de kosten voor juridisch advies vergoed. Als u aanspraak wilt maken op gesubsidieerde rechtsbijstand, dan dient uw advocaat of mediator een toevoegingsaanvraag bij de Raad voor Rechtsbijstand (RvR) in te dienen.

Gesubsidieerde rechtsbijstand

Als u over een laag of een lager dan gemiddeld inkomen beschikt, dan komt u mogelijk in aanmerking voor een toevoeging van de Raad voor Rechtsbijstand (RvR). Een toevoeging is een besluit van de RvR (ook wel: de Raad) om u tegemoet te komen in (een deel van) de kosten voor juridisch advies dat u ontvangt van uw advocaat of mediator. Om aanspraak te kunnen maken op gesubsidieerde rechtsbijstand dient uw mediator of advocaat een toevoegingsaanvraag in te dienen bij de RvR.

Eigen bijdrage

Iedereen die aanspraak maakt op gesubsidieerde rechtsbijstand betaalt hiervoor een eigen bijdrage. De hoogte van de door u te betalen eigen bijdrage wordt berekend aan de hand van de hoogte van uw jaarinkomen en vermogen, en van het type rechtsbijstand. Deze factoren bepalen tezamen de verschillende hoogten van de eigen bijdrage in 2019. Iemand met een lager inkomen betaalt in verhouding voor gesubsidieerde rechtsbijstand een lagere eigen bijdrage, dan iemand met een hoger inkomen.

Stappen voor aanvragen gesubsidieerde rechtsbijstand bij de RvR

Als u aanspraak wilt maken op gesubsidieerde rechtsbijstand, dient u eerste drie opeenvolgende stappen te ondernemen:
  1. Bepaal met wat voor type juridisch geschil u te maken hebt
  2. Ga naar het Juridisch Loket en vraag om advies voor een advocaat of mediator
  3. Vraag uw advocaat of mediator om een toevoegingsaanvraag in te dienen bij de RvR

Bepaal met wat voor type juridisch geschil u te maken hebt

Zoek uit met wat voor type juridisch geschil (juridisch probleem) u te maken hebt. Voor een duidelijke uitleg over de verschillende typen juridische problemen kunt u online vinden op de Rechtwijzer. Het is aan te raden om notities te maken van de informatie die u op rechtswijzer hebt gevonden en op uw situatie van toepassing is. Dit helpt u bij het vinden van het juiste juridische advies bij uw juridisch probleem.

Ga naar het Juridisch Loket en vraag om advies voor een advocaat of mediator

Ga naar het Juridisch Loket en vraag om advies met betrekking tot uw juridisch geschil. Het juridisch advies van het juridisch loket is gratis. U kunt het Juridisch Loket telefonisch om advies vragen, een e-mail sturen, bellen om een afspraak met hen te maken, of u kunt tijdens een inloopspreekuur langs gaan en ter plaatse om juridisch advies vragen. Als u er zeker van bent dat u een mediator of advocaat nodig zult hebben, vraag dan aan een medewerker van het Juridisch Loket of deze u kunt adviseren over een geschikte mediator of advocaat die u de gepaste rechtsbijstand kan verlenen. Dit dient een advocaat of mediator te zijn die ingeschreven staat bij de RvR. Dit is belangrijk omdat alleen aanspraak op gesubsidieerde rechtsbijstand kan worden gemaakt indien de advocaat of mediator staat ingeschreven bij de RvR.

TIP In een aantal gevallen kunt een korting krijgen op de te betalen eigen bijdrage, bijvoorbeeld als de advocaat of mediator is aangeraden door het Juridisch Loket.

Vraag uw advocaat of mediator om een toevoegingsaanvraag in te dienen bij de RvR

Bespreek het juridisch geschil met uw advocaat of mediator en vraag deze voor u een toevoegingsaanvraag in te dienen bij de Raad. Niet uzelf, maar uw advocaat of mediator dient het verzoek om gesubsidieerde rechtsbijstand in te dienen. De Raad kan besluiten om de aanvraag voor gesubsidieerde rechtsbijstand toe of af te wijzen. In het geval de RvR besluit om uw aanvraag toe te wijzen, dan ontvangt u een toevoeging. Dit betekent u van de Raad een vergoeding ontvangt voor een deel de kosten die u maakt voor juridisch advies van uw mediator of advocaat.

Lees verder

© 2019 Aucourant, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gesubsidieerde rechtsbijstand - Pro Deo advocaatGesubsidieerde rechtsbijstand - Pro Deo advocaatMensen die een advocaat nodig hebben maar deze niet kunnen betalen kunnen een beroep doen op de Wet op de Rechtsbijstand…
Wie heeft er recht op gratis rechtsbijstand?Wie heeft er recht op gratis rechtsbijstand?De kosten van een gerechtelijke procedure kunnen eenvoudig in de duizenden tot tienduizenden euro’s lopen. Om ook juridi…
Rechtsbijstand: voorwaarden en tipsMocht je onverhoopt in een rechtszaak verwikkeld raken of op een andere manier juridische hulp nodig hebben waar je niet…
Echtscheiden doe je zo!Echtscheiden doe je zo!De kogel is door de kerk. Je wilt scheiden. Misschien heb je de beslissing samen genomen met je partner of misschien ben…
Het Juridisch Loket: gratis juridisch adviesHet Juridisch Loket: gratis juridisch adviesHet kan iedereen overkomen dat je om wat voor reden dan ook juridisch advies nodig hebt. Je kunt dan een advocaat of een…
Bronnen en referenties
  • https://www.judex.nl/rechtsgebied/rechtsbijstand-procedures/de-mediator/artikelen/wat-is-een-mediator/
  • https://www.juridischloket.nl/
  • http://kolfschotenadvocatuur.nl/particulier/
  • https://rechtwijzer.nl/
  • https://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/hoeveel-moet-ik-zelf-betalen/korting-op-de-eigen-bijdrage

Reageer op het artikel "Gesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen doe je zo"

Infoteur: Aucourant
Laatste update: 30-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!