InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe lang partneralimentatie betalen in 2018, 2019 en 2020?

Hoe lang partneralimentatie betalen in 2018, 2019 en 2020?

Hoe lang partneralimentatie betalen in 2018, 2019 en 2020? De duur van de alimentatiebetalingen is afhankelijk van wanneer u gescheiden bent, hoe lang u getrouwd bent geweest en of er kinderen zijn. Vaak is aan de alimentatieduur een maximum verbonden van 12 jaar. Het initiatiefwetsvoorstel - Van Oosten (VVD), Kuiken (PvdA) en Groothuizen (D66) wil de maximale duur van de partneralimentatie verkorten. Op 6 december 2018 bleek bovendien een meerderheid van de Tweede Kamer nieuwe regels voor de duur van de partneralimentatie te steunen. Wat wordt dan de maximale alimentatieduur in 2020 en wat is die in 2018 en 2019? Hoe lang moet er nog alimentatie worden betaald?

Hoe lang moet u partneralimentatie betalen?

Partneralimentatie bij een echtscheiding

Bij een echtscheiding en verbreking van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap is ook aan de orde of er partneralimentatie moet worden betaald en hoe lang er partneralimentatie moet worden betaald. Onderling kunnen er afspraken worden gemaakt over de hoogte van de alimentatie, neer te leggen in een echtscheidingsconvenant. Komen de ex-partners hier niet onderling uit, dan zal de rechter de alimentatie vaststellen, gebruik makend van de Tremanormen. Draagkracht, behoefte en verdiencapaciteit spelen hierbij een belangrijke rol. Ook over de duur van de alimentatie mag u onderling afspraken maken, u spreekt een einddatum af.

Twaalf jaar of langer partneralimentatie betalen?

Wanneer de partneralimentatie eindigt, hangt onder meer af van het moment waarop de echtscheiding is ingegaan:

Alimentatie startte voor 1 juli 1994

Als de eerste alimentatiebetaling voor 1 juli 1994 is begonnen en er geen einddatum is afgesproken, dan kan de betaling alleen worden stopgezet als de rechter daartoe heeft besloten. Eerst moet daarvoor dus een verzoek bij de rechter worden neergelegd.

Alimentatie is gestart na 1 juli 1994

Sinds 1 juli 1994 is de maximale alimentatieduur 12 jaar na een huwelijk met kinderen of een huwelijk zonder kinderen dat langer heeft geduurd dan 5 jaar. Als een huwelijk zonder kinderen korter was dan dan 5 jaar, duurt de alimentatieverplichting even lang als dat het huwelijk heeft geduurd.

Partneralimentatie stopt in een aantal gevallen eerder

De wet noemt een maximale periode van 12 jaar respectievelijk 5 jaar, maar de betalingsverplichting kan ook eerder stoppen als:
  • De ontvangende partij, de alimentatiegerechtigde, inmiddels in eigen onderhoud kan voorzien.
  • De ex-partner komt te overlijden.
  • De ex opnieuw trouwt, gaat samenwonen of een geregistreerd partnerschap aangaat.

Het initiatiefwetsvoorstel partneralimentatie van Van Oosten (VVD), Kuiken (PvdA) en Groothuizen (D66)

Twaalf jaar partneralimentatie betalen, maar ook vijf jaar partneralimentatie als men maar kort getrouwd is geweest, voelt voor sommigen als levenslang. Van de andere kant, kan deze alimentatieduur voor de ontvangende partij ook te kort worden gevonden. Een spagaat die om een politieke oplossing vraagt. Die oplossing lijkt er te komen met het initiatiefwetsvoorstel van Van Oosten (VVD), Kuiken (PvdA) en Groothuizen (D66). Dit wetsvoorstel wil de alimentatieduur verkorten, maar toch ook een aantal uitzonderingen mogelijk maken:
  • De duur van de partneralimentatie wordt de helft van de duur van het huwelijk, met een maximum van vijf jaar.
  • Wanneer een huwelijk langer duurde dan vijftien jaar en de leeftijd van de alimentatiegerechtigde hooguit tien jaar lager is dan de AOW-leeftijd, dan is de alimentatieduur maximaal tien jaar.
  • Bij een huwelijk met kinderen jonger dan 12 jaar is de duur maximaal twaalf jaar.
  • In schrijnende gevallen kan de duur van de partneralimentatie langer zijn.
  • Als de alimentatiegerechtigde is geboren voor 1970 kan de maximale duur van de alimentatie 10 jaar bedragen.

Vanaf wanneer korter partneralimentatie betalen: 2018, 2019 of 2020?

Op 6 december 2018 tekende zich in de Tweede Kamer een meerderheid af voor de nieuwe initiatiefwetsvoorstel en de voorgestelde nieuwe alimentatieduur. De verwachting is dat ook de Eerste kamer akkoord zal gaan. Als dat zo is, kunnen de nieuwe regels voor de lengte van de partneralimentatie per 1 januari 2020 ingaan voor echtscheidingen die na 1 januari 2020 worden uitgesproken. Voor echtscheidingen die eerder zijn uitgesproken geldt dus nog de huidige wetgeving. In 2018 en 2019 verandert er niets in deze wetgeving. Bovendien verandert de nieuwe wet niets aan de kinderalimentatie.
Gerelateerde artikelen
Alimentatie 2018 wijzigen bij erfenis of vermogenAlimentatie 2018 wijzigen bij erfenis of vermogenDe hoogte van de alimentatie in 2017 of 2018 aanpassen, herzien of wijzigen, meer of minder belastingvoordeel? Bijvoorbe…
Partneralimentatie bij samenwonen: aftrek inkomstenbelastingPartneralimentatie bij samenwonen: aftrek inkomstenbelastingJullie woonden samen en willen een alimentatieregeling afspreken voor 2017 en 2018? Wettelijk bestaat er financieel geen…
Gescheiden verderNaast koppels die gaan trouwen, zijn er helaas ook veel echtparen die uit elkaar gaan en scheiden. Dit wordt ook wel een…
Alimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatieAlimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatieDe kosten voor het dagelijkse levensonderhoud zijn alleen maar gestegen. Daarom moet alimentatie ook omhoog door middel…
Alimentatie: gevolgen van nieuwe partner?Alimentatie: gevolgen van nieuwe partner?De rechter heeft op het moment dat u ging scheiden vastgesteld of u alimentatie (partneralimentatie en/of kinderalimenta…
Bronnen en referenties
  • Tweede Kamer 6 december 2018

Reageer op het artikel "Hoe lang partneralimentatie betalen in 2018, 2019 en 2020?"

Reactie

Wiel Geurts, 07-12-2018 17:38 #1
Ik ben in 2013, september officieel gescheiden. Ik heb een eigen zaak, klein, maar gaat goed. Geen personeel. Mijn ex vrouw werkt parttime in de gezondheidszorg, dus ook in de weekenden. Dat al 5 jaar. Wat kan ik verwachten? Reactie infoteur, 10-12-2018
Beste Wiel Geurts,
Als niemand actie onderneemt, verandert er niets. Als u partneralimentatie betaalt en de ex voldoende inkomen verdient, kan de partneralimentatie waarschijnlijk omlaag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 07-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!