InfoNu.nl > Financieel > Geld > Doorlopend krediet oversluiten is slim

Doorlopend krediet oversluiten is slim

Doorlopend krediet oversluiten is slim Als u al enige tijd een doorlopend krediet hebt afgesloten, kan dit tegen een hogere rente zijn dan bij een andere bank in 2019 mogelijk is. Zit u aan een lening met een te hoge rente vast en wilt u daarvan af, dan kan het oversluiten van de lening een slimme keuze zijn. Dit geldt zeker ook voor een doorlopend krediet, omdat dan in de meeste gevallen geen boeterente wordt berekend en u dus mogelijk nog meer geld verdient met de overstap naar een ander.

Uw lening is te duur

U betaalt een hoge rente op uw lening

Het is heel herkenbaar, u hebt een paar jaar geleden een lening afgesloten. Natuurlijks was dat tegen de voorwaarden en rente uit dat jaar. Omdat de rente in 2019 historisch gezien aan de lage kant is, is de kans groot dat uw lening eigenlijk te duur is. Bij een hypotheek letten velen van ons wel op. Is de hypotheekrente hoog, dan sluiten we de hypotheek over als dit voordelig is. De boeterente nemen we voor lief, want die wordt toch in de volgende jaren terugverdiend. De aftrekbaarheid van de boeterente is daarbij een extra voordeel. Maar bij een persoonlijke lening of een doorlopend krediet is dat vaak wel anders. Ten onrechte, want juist bij die leningen kan het rentevoordeel bij oversluiten nog veel groter zijn. Waarop moet u letten?

Doorlopend krediet oversluiten

Bij een doorlopend krediet spreekt u met de geldverstrekker een kredietbedrag af. Zolang dat maximale bedrag nog niet door u is opgenomen, mag u extra geld opnemen. U lost ook elke maand een bedrag af en de ruimte die dan vrij komt kunt u ook weer opnemen. Het doorlopend krediet heeft een variabele rente (dit in tegenstelling tot de persoonlijke lening). Dat zou moeten betekenen dat u automatisch profiteert van een lagere rente, maar profiteert u wel van de hele rentedaling of laat u geld liggen?

Doorlopend krediet is niet overal even duur

In de praktijk blijkt de rente op een doorlopend krediet behoorlijk te verschillen. De ene aanbieder geeft een daling van de marktrente volledig door aan de consument, de andere doet dit maar voor een klein deel of helemaal niet. Het verschil tussen de geldverstrekkers kan oplopen tot een paar procent. En dat is nou erg jammer in 2019, omdat de marktrente relatief laag is. Van die lage rente wilt u toch ook profiteren?

Doorlopend krediet oversluiten zonder boeterente

Daarom kan het slim zijn om eens naar de rente te kijken die u op uw doorlopend krediet betaalt. Is die al jaren onveranderd, kijk dan ook eens naar andere aanbieders. Een doorlopend krediet wordt dikwijls wat achteloos betaald, u stort via een automatische incasso 2% van de lening. Dit bedrag bestaat voor een deel uit rente en voor een deel uit aflossing. Een lagere rente zou dus moeten betekenen dat u meer aflost. Gaan ook bij u de aflossingen inmiddels omhoog, omdat de rente daalt of niet? Komt u tot de conclusie dat de rente van uw persoonlijke lening te hoog is, dan kunt u uw lening oversluiten naar een andere aanbieder van geld. Bij oversluiten wordt de huidige lening afgelost en de lening overgenomen door een ander. Het mooie van een doorlopend krediet is dat de boeterente geen spelbreker hoeft te zijn, omdat er in bijna alle gevallen geen boeterente is verschuldigd. Bekijk uw leningvoorwaarden wel even, want u kunt net die uitzondering op de regel zijn.

Persoonlijke lening met boeterente

Bij een persoonlijke lening wordt meestal wel een boeterente in rekening gebracht, maar dat wil niet zeggen dat u dan niet kunt overstappen. Ook als u een boeterente moet betalen, kan overstappen slim zijn. Als u een nieuwe lening afsluit met een rente die een stuk lager is, zult u de boeterente op termijn namelijk terugverdienen.

Aflossen als alternatief voor oversluiten

U kunt er ook voor kiezen om een enkele keer meer af te lossen dan waartoe u verplicht bent. Extra aflossen betekent dat de lening kleiner wordt en dus een hogere rente minder had zal aantikken. Extra aflossen kan zo zelf goedkoper zijn dan een lening over te sluiten. Het belangrijkste is dat u uw leningen nog eens bekijkt op voorwaarden en rente. Is de rente van de huidige lening te hoog, zijn de leningvoorwaarden naar huidig inzicht te ongunstig, dan kan oversluiten zeker een slimme keuze zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Doorlopend krediet oversluiten is slim"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!