InfoNu.nl > Financieel > Geld > Abonnementstarief eigen bijdrage WMO 2019 en 2020

Abonnementstarief eigen bijdrage WMO 2019 en 2020

Abonnementstarief eigen bijdrage WMO 2019 en 2020 U betaalt in 2018 een inkomensafhankelijke bijdrage voor de voorzieningen uit de Wet maatschappelijke ondersteuning WMO. Soms is dat één eigen bijdrage, soms moet u meerdere bijdragen betalen. De som van eigen bijdragen kan fors oplopen voor een chronisch zieke. Daarom staat in het regeerakkoord van het kabinet Rutte 3 dat er één bedrag moet komen per vier weken en wel voor alle WMO-voorzieningen samen. U betaalt een abonnementstarief van 17,50 euro en bent dan geabonneerd op alle WMO-voorzieningen. Dit zou in 2019 worden ingevoerd, maar wat wordt de werkelijke bijdrage in 2019 en 2020? Wat is de rol van de Vereniging Nederlandse gemeenten VNG hierbij?

De inkomensafhankelijke eigen bijdrage

Eigen bijdrage betalen voor de WMO

Wie van meerdere WMO-voorzieningen gebruik maakt (huishoudelijke hulp, thuiszorg, woningaanpassingen, andere zorg), zal zien dat deze vorm van zorg veel geld kan kosten. De bijdragen die u moet betalen zijn meestal inkomensafhankelijk en tellen op tot een hoog bedrag. Wie meer inkomen heeft, betaalt meer. Dit is overigens wel in lijn met de politieke bedoelingen toen de WMO werd ingevoerd en de uitvoering werd overgedragen aan de gemeenten. Maar ja, het totale bedrag kan voor een zieke fors oplopen en dat is voor velen een doorn in het oog. Het kabinet Rutte 3 wil daar conform het regeerakkoord wat aan doen.

Inkomensafhankelijke zorg in 2018

De eigen bijdrage in 2018 is nog afhankelijk van:
  • Uw leeftijd.
  • Het inkomen van u en uw partner.
  • Het vermogen van u en uw partner.
  • Het aantal voorzieningen waarvan u gebruik maakt.

Vooral de stapeling van voorzieningen kan de zorg voor u erg duur maken. De eigen bijdragen die u moet betalen zijn bovendien niet fiscaal aftrekbaar, dus volledig voor eigen rekening.

Het abonnementstarief zorg in 2019 en 2020

Daarom lijkt voor de burger één tarief voor alle voorzieningen een welkome koerswijziging. Een maximale eigen bijdrage die onafhankelijk is van het zorggebruik, uw inkomen en vermogen. Het kabinet Rutte 3 wil in 2019 een abonnementstarief invoeren van 17,50 euro per vier weken. Dat betekent dat u voor dit bedrag klaar bent en niet elke keer weer moet betalen. En toch komt dit abonnementstarief er niet in 2019, maar is uitgesteld tot 2020. Wat is er aan de hand?

De Vereniging Nederlandse gemeenten VNG

De Vereniging Nederlandse gemeenten VNG maakt namens de gemeenten bezwaar:
  1. De VNG vindt dat het solidariteitsprincipe in de steek wordt gelaten door de eigen bijdrage niet langer inkomensafhankelijk te maken.
  2. De gemeenten lopen geld mis doordat personen met een hoger inkomen minder zullen bijdragen en vinden dat er dus meer geld moet worden overgedragen van het Rijk naar de gemeenten.

ad 1. Met deze stellingname gaat de VNG op de stoel van het kabinet zitten. Vele mensen zouden blij zijn met het abonnementstarief omdat ze zo goedkoper uit zijn.
ad 2. Die stellingname is te begrijpen, want naar verwachting betalen burgers onder een abonnementstarief circa 290 miljoen euro per jaar minder en wordt slechts de helft daarvan door het kabinet gecompenseerd. In sommige gevallen zou een lagere bijdrage ook een aanzuigende werking kunnen hebben waardoor er een grotere vraag naar zorg komt en moeten de gemeenten op zoek naar een financiële dekking.

Patstelling kabinet en de VNG

Bovengenoemde patstelling heeft ertoe geleid dat het abonnementstarief wordt uitgesteld naar 2020. Het is overigens nog de vraag of de maatregel dan ook echt zal worden ingevoerd. Eigenlijk is het een kwestie van geld. De burger die van de WMO gebruikmaakt is wel het kind van de rekening, want de kostenverlaging die hem voor ogen werd gehouden wordt uitgesteld en gaat misschien helemaal niet door. Het is dan ook de vraag of de zieke burger voor dit uitstel zal worden gecompenseerd.

Conclusie abonnementstarief zorg in 2019 en 2020

Voor de zorggebruikers betekent dit dat de stapeling van eigen bijdragen in 2018 en 2019 blijft bestaan en de zorg voor een aantal inwoners erg duur en soms te duur kan gaan worden. Het abonnementstarief dat de hoge eigen bijdragen moet vervangen, komt op zijn vroegst in 2020.
Gerelateerde artikelen
Wat is thuiszorg?Wat is thuiszorg?Thuiszorg of thuisverzorging is de verpleging en verzorging thuis. Patiënten die langdurig in een ziekenhuis of zorginst…
Werken als huishoudelijke hulpWerken als huishoudelijke hulpEr is een grote vraag naar huishoudelijke hulp. Het beroep van schoonmaakster is erg toegankelijk waardoor veel mensen d…
Werken in de thuiszorg: alfahulpWerken in de thuiszorg: alfahulpDe alfahulp (ook alphahulp) verricht huishoudelijk werk bij mensen thuis die minder goed in staat zijn om het volledige…
Bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekering (Zvw) is een bijdrage aan de gezondheidszorg. Iedereen met een belastba…
Buurtzorg, opgericht uit onvrede met ThuiszorgBuurtzorg is een bedrijf wat een nieuw concept hanteert. Buurtzorg is opgericht omdat men de misstanden in de thuiszorg…
Bronnen en referenties
  • Regeerakkoord Rutte 3.

Reageer op het artikel "Abonnementstarief eigen bijdrage WMO 2019 en 2020"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 25-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!