InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huurverhoging vrije sector 2018 en 2019: huurcontract

Huurverhoging vrije sector 2018 en 2019: huurcontract

Huurverhoging vrije sector 2018 en 2019: huurcontract Stel u huurt een woning in de vrije sector, dan is de kans groot dat u te maken krijgt met een forse jaarlijkse huurverhoging in 2018 en 2019. Velen denken dat een verhuurder in de geliberaliseerde en vrije huursector de huur mag verhogen zoveel als hij wil. Het klopt dat er in de vrije sector geen maximale huurverhoging bestaat, zoals in de sociale huursector. En toch is het verstandig om nog eens goed om naar uw huurcontract te kijken. Heeft die huurovereenkomst een indexeringsclausule, een opslagpercentage of een markthuurbepaling? Dan is namelijk toch niet elke huurverhoging zomaar toegestaan. Die check kan u veel geld schelen.

Huur vrije sector

Huur van een vrije-sectorwoning

Wie een woning huurt, weet bijna zeker dat de huur elk jaar omhoog zal gaan. In de sociale huursector gelden hiervoor allerlei strenge regels, de overheid bepaalt zelfs voor 2018 en 2019 wat uw maximale huurverhoging zal zijn. Huurt u een vrije-sectorwoning, dan gelden er andere regels en kan (soms) de verhuurder de huurverhoging volledig zelf vaststellen. Toch is ook in de vrije sector de huurverhoging aan bepaalde regels gebonden. Voor de goede orde: u huurt in de vrije sector als de maandelijkse kale huur hoger is dan 710,68 maand. Gas en elektra zijn hierin niet begrepen.

Welke bepaling staat er in uw huurcontract?

In uw huurcontract kan staan hoe de jaarlijkse huurverhoging van uw huurwoning de komende tijd bepaald wordt. Dat kan aan de hand van:
  • Een indexeringsclausule.
  • Een opslagpercentage.
  • Een markthuurbepaling.
  • Een combinatie van bepalingen.
  • Er is geen clausule voor de huurverhogingen.

Wat betekent dit financieel voor u?

De indexclausule in de vrije sector

Stel uw huurcontract heeft een indexeringsclausule. Dan betekent dat de huur jaarlijks wordt verhoogd met een percentage dat is af te leiden uit de inflatiecijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek CBS. Uw huur gaat dan omhoog met de gemiddelde prijsontwikkeling in ons land. In tijden van weinig inflatie zoals in 2018 en zoals voor 2019 wordt verwacht is dit een goede bescherming tegen al te grote huurverhogingen. Als de inflatie aantrekt, dan kan ook uw huur fors stijgen. Bekijk wel welk inflatiecijfer in uw huurcontract wordt genoemd, want er zijn meerdere berekeningen in omloop. Als de verhuurder de huur meer verhoogt dan op basis van het huurcontract is toegestaan, dan kunt u de verhuurder hierop natuurlijk aanspreken en bezwaar maken. Uiteindelijk kunt u naar de kantonrechter gaan.

Een opslagpercentage als clausule

Maar in een huurcontract kunnen ook nog andere clausules staan. Zo kan er ook worden vermeld dat de huur omhoog gaat met het prijsindexcijfer voor consumenten plus een opslagpercentage van 4% of 5%. Voor een huurder is dit niet gunstig, maar de verhuurder mag dit doen, als u het huurcontract eenmaal hebt ondertekend. Vaak is het opslagpercentage aan een maximum gebonden. Bij weinig inflatie, tikt een opslagpercentage meestal fors aan.

Huurmarktbepaling

In het huurcontract kan ook een huurmarktbepaling zijn opgenomen. De huurmarktbepaling staat toe dat na een paar jaar de huur in een keer fors wordt verhoogd om de huur in lijn te brengen met de marktconforme huren voor vergelijkbare woningen. Deze sprong in de huur kan voor u zeer ongunstig uitpakken. Als de verhuurder deze clausule hanteert, dan moet hij de huurverhoging ook onderbouwen op basis van vergelijkbare woningen in uw buurt.

Geen bepaling over huurverhoging in het huurcontract

Maar het kan best zijn dat er in uw huurcontract geen bepalingen staan omtrent de jaarlijkse huurverhogingen. En dat is voor een huurder vaak ongunstig. In dat geval mag de verhuurder namelijk elke huurverhoging voorstellen. U hoeft niet met de huurverhoging akkoord te gaan, maar dan zal de verhuurder naar de rechter gaan. Vindt de rechter de huurverhoging toch redelijk, dan krijgt u de keuze om de extra huur gewoon elke maand te betalen. Anders zal de huurovereenkomst worden beëindigd. Alleen de rechter kan de huur dan beëindigen.

Nieuw huurcontract aanbieden

De verhuurder kan ook ontevreden zijn over het geldende huurcontract, bijvoorbeeld omdat hij zo minder huur kan vragen dan gewenst. In dat geval kan de verhuurder u een nieuw huurcontract aanbieden met andere bepalingen daarin. U hoeft niet met het nieuwe huurcontract akkoord te gaan, maar dat zal in de meeste gevallen betekenen dat uw huurcontract zal worden ontbonden.

Regels voor de huurverhoging in de vrije sector

En dan zijn er nog een aantal regels waaraan de verhuurder en huurder zich moeten houden:
  • De huur mag eenmaal in de twaalf maanden worden verhoogd (jaarlijkse huurverhoging).
  • Een tussentijdse huurverhoging is alleen toegestaan na verbetering van de woning.
  • De verhuurder hoeft u niet binnen een bepaalde termijn op de hoogte te brengen van de huurverhoging.
  • De verhuurder mag een huurovereenkomst opzeggen, als de huurder weigert om de huurverhoging te betalen.

Woning huren of kopen?

Wie een bang is dat hij veel meer huur moet gaan betalen in de vrije sector, kan in 2018 en 2019 ook eens kijken of een koopwoning een beter alternatief is. Als de financiering van een koopwoning voor u geen probleem is, kan bij een relatief lage hypotheekrente, kopen goedkoper zijn dan huren. Bovendien kunnen in een krappe woningmarkt de woningprijzen eigenlijk alleen nog maar oplopen, wat tot een waardevermeerdering zal leiden. Bij een huurwoning brengt u geld naar de huurbaas en deelt u financieel niet in de hogere waarde van de woning. Sterker nog, een hogere woningwaarde kan weer tot verdere huurstijgingen leiden.

Controleer dus wat op uw huurwoning van toepassing is

In 2018 en 2019 is er veel vraag naar woningen, er is meer vraag dan aanbod en de woningmarkt oogt overspannen. Dat betekent dat woningen duurder worden in 2018 en 2019. Parallel hieraan krijgt wie een woning huurt, ook te maken met een hogere huurprijs. In de sociale huursector komt de hogere huur vooral door het beleid van de overheid, in de vrije sector is dit anders geregeld. In de vrije sector bepalen de clausules in uw huurcontract welke huurverhogingen zijn toegestaan en soms is dan de sky the limit. Is de huurverhoging groter dan wat op basis van het huurcontract is toegestaan, dan kunt u natuurlijk hiertegen bezwaar maken en uiteindelijk naar de kantonrechter stappen. Bekijk en controleer een huurcontract dus goed, voordat u tekent bij het kruisje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huurverhoging 2012Huurverhoging 2012De huurverhoging voor 2012 is bekend. De huurverhoging wordt inkomensafhankelijk, wat nadelig is voor huurders met een h…
Huur BegrippenlijstOf je nu een woning, hospitakamer, studentenkamer of een deel van een woonruimte gaat (ver)huren, je komt in aanmerking…
Huurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepHuurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepIn Nederland wordt per 1 juli 2013 een grootschalige huurverhoging doorgevoerd. Dit is al bekend sinds het sluiten van h…
Een huis huren in AlkmaarEen huis huren in AlkmaarAlkmaar is een gewilde stad om in te wonen. Veel mensen willen er een huis kopen of huren. Wanneer je een huurwoning in…
Huurprijs online checkenElk jaar op 1 juli is het weer zover: de huren van de meeste woningen worden weer verhoogd. De minister geeft jaarlijks…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Huurverhoging vrije sector 2018 en 2019: huurcontract"

Reactie

Peter, 18-05-2018 22:34 #1
Mag in de vrije sector de verhuurder ook artikelen wijzigen bij het aanbieden van een nieuw contract of mag hij alleen de bedragen van de kale huur en servicekosten wijzigen? Reactie infoteur, 21-05-2018
Beste Peter,
Een nieuw contract mag nieuwe bepalingen bevatten zolang die maar niet in strijd zijn met de wet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 11-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Huren of kopen
Reacties: 1
Schrijf mee!