InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verkeersboetes 2018: bezwaar en beroepschrift

Verkeersboetes 2018: bezwaar en beroepschrift

Verkeersboetes 2018: bezwaar en beroepschrift U wilt in 2018 bezwaar maken tegen een verkeersboete van de politie. Dat kan een in 2017 uitgeschreven bekeuring zijn, maar natuurlijk ook een in 2018 opgelopen geldboete. De verkeersboetes kunnen erg hoog zijn en alleen daarom kan bezwaar maken slim zijn, u krijgt als u in beroep gaat namelijk uitstel van betaling. Uitstel kan afstel zijn, maar dat is volledig afhankelijk van het besluit van de officier van Justitie en uw vervolgstappen. Hoe maakt u met een beroepschrift succesvol bezwaar tegen verkeersboetes uit 2017 en 2018?

Verkeersboetes 2018, maak bezwaar

Verkeersboetes 2018, hoeveel moet u betalen

Meestal valt een verkeersboete niet direct in de brievenbus. Gaat het om een overtreding in Nederland dan kan dit vele weken duren, gaat het om een overtreding in het buitenland, dan zelfs maanden tot jaren. Veel voorkomende overtredingen zijn:
  • Te hard rijden binnen of buiten de bebouwde kom. De geldboete voor een snelheidsovertreding loopt in Nederland op tot ruim 400 euro en in een aantal gevallen wordt de overtreding niet met alleen een geldboete afgedaan.
  • Door rood licht rijden. Dat kost u 230 euro.
  • Er zijn gebreken aan de auto. Dat kan werkelijk van alles zijn. Denk aan niet goed werkende lichten, remmen, versleten banden en dergelijke. Let op, want de boete kan oplopen tot 750 euro.
  • Niet de juiste autopapieren bij u hebben. Dat lijkt onschuldig, maar geen verzekeringsbewijs in de auto kost u in 2018 maar liefst 600 euro.
  • Fout parkeren. Fout parkeren is zo gebeurd, houd de verkeersborden en belijning op straat dus goed in de gaten. De geldboete loopt op tot 370 euro.
  • Gedrag op de weg. Daar vallen onder het verkeerd inhalen, te veel lawaai maken (onnodig toeteren), bumperkleven. Zwaar bumperkleven kan u 600 euro kosten in 2018.
  • Rijden door rood kruis snelweg of autoweg kost u 340 euro.

Boetes buitenland

In het buitenland gelden andere tarieven, in sommige landen zijn de verkeersboetes huizenhoog en soms zelfs afhankelijk van het inkomen van de eigenaar van de auto. De eigenaar wordt voor een overtreding tegen de verkeersregels immers altijd verantwoordelijk gehouden als niet kan worden aangetoond dat de auto is gestolen of verkocht. Zorg bij verkoop van een auto altijd voor een vrijwaringsbewijs, soms duiken verkochte auto's immers op in een ver buitenland en ploft toch de geldboete en bekeuring bij u neer. Dan is fijn als u kunt aantonen dat u gevrijwaard bent.

Bezwaar maken in 2018

Heeft bezwaar maken tegen de politie wel zin, vraagt u zich af. Het antwoord is ja en neen. Het voordeel van op tijd bezwaar maken tegen de verkeersboete, is dat u voor de periode waarin aan de hand van uw beroepschrift nog geen uitspraak is gedaan, uitstel van betaling krijgt. Hebt u even geen geld, dan kan dit een slimme escape zijn. Maar de kans dat uw bezwaar ook succesvol is en de boete wordt geschrapt, is natuurlijk een stuk groter als u bewijzen hebt. Bijvoorbeeld dat u een flitsfoto hebt opgevraagd en het overduidelijk niet om uw auto gaat of bijvoorbeeld dat de vermelde snelheid helemaal geen overtreding is. Of dat het verkeersbord waarvoor u werd gepakt, zo goed als onleesbaar is. De officier van Justitie blijkt vaak niet erg genegen om met een bezwaar in te stemmen (boetes leveren veel geld op), maar dan zet u de volgende stap. U gaat naar de kantonrechter.

De stappen van bezwaar maken tegen bekeuringen en verkeersboetes

Laten we de verschillende stappen eens op een rij zetten. De eerste stap is dat u binnen zes weken na de datum die op de beschikking van de bekeuring staat bezwaar maakt bij de officier van Justitie. Die heeft tot maximaal 26 weken de tijd om op uw bezwaar in te gaan. In de tussentijd hoeft u nog niet te betalen. Hoe langer u wacht, maar binnen de genoemde zes weken, hoe meer uitstel van betaling u hebt. U krijgt eerst de ontvangstbevestiging van uw bezwaar en dan na enige tijd de beslissing. Wordt uw beroep niet door de officier van Justitie geaccepteerd, dan kunt u twee dingen doen. U denkt, oké ik betaal wel en laat het verder zo of u denkt sterk genoeg te staan om wederom bezwaar aan te tekenen. Daarvoor moet u naar de kantonrechter, wederom binnen zes weken na de dagtekening, maar nu de dagtekening van het besluit van de officier van Justitie. In deze periode hebt u geen uitstel van betaling. Besluit de kantonrechter in uw voordeel, dan krijgt u de betaalde verkeersboete weer terug. Maar ook dit hoeft niet de laatste stap te zijn, u kunt nogmaals in beroep gaan, maar nu bij het gerechtshof in Leeuwarden. Dit wederom binnen zes weken. Dus:
  • Stap 1: Boete en bekeuring in de bus plus beschikking.
  • Stap 2: Bezwaar maken bij de officier van Justitie.
  • Stap 3: Bezwaar maken bij de kantonrechter.
  • Stap 4: Bezwaar maken bij het gerechtshof te Leeuwarden. Voorwaarde is dat de boete hoger is dan 70 euro, anders wordt u niet ontvankelijk verklaard.

Beroepschrift en digitaal bezwaar maken

Tegen de eerste beschikking kunt u eenvoudig digitaal bezwaar maken. Daarvoor hebt u alleen een DigiD nodig en een paar goede argumenten waarom u het oneens bent met de boete. U mag overigens ook een brief sturen. U hebt geen advocaat nodig. Bij de kantonrechter moet u een brief sturen om bezwaar te maken, u stuurt dat naar de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie CVOM in Utrecht. Voor het gerechtshof Leeuwarden stuurt u uw brief uiteraard naar Leeuwarden. Vermeld in een beroepschrift altijd:
  • Uw naam, adres, woonplaats, geboortedatum en geboorteplaats.
  • Het besluit waartegen u bezwaar maakt.
  • Waarom u het niet eens bent met de beslissing/beschikking.
  • Wat volgens u de beslissing moet zijn.
  • Of u wilt worden gehoord.

Slot bezwaar en beroepschrift

Schrik dus niet bij een eerste afwijzing van uw beroep, maar weeg uw kansen en voordelen van een beroepschrift af. U hebt er immers recht op. Let er wel op dat er gemeentelijke boetes zijn, daartegen maakt u bezwaar bij de gemeente die de boete heeft opgelegd en niet bij de officier van Justitie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012In 2012 worden de verkeersboetes verhoogd. De verhoging is fors. De boete voor door rood rijden bedraagt 220. Voor onn…
Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetesEen verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wor…
Hoe hoog wordt mijn bekeuring? - 2011Voor de meeste verkeersovertredingen staan vaste bedragen aan boete. Voor bepaalde overtredingen moet de rechter uitspra…
Bezwaar, beroep, hoger beroepBezwaar, beroep, hoger beroepDit artikel beschrijft de procedure van bezwaar, beroep en hoger beroep. Als u het oneens bent met een beslissing van ee…
Verkeersboete 2016 en 2017: snelheidovertreding en boetesVerkeersboete 2016 en 2017: snelheidovertreding en boetesDe verkeersboetes 2016 gaan weer omhoog, in 2017 gelukkig een jaartje niet. Te hard gereden met de auto, een snelheidsov…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verkeersboetes 2018: bezwaar en beroepschrift"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Leaseauto 2017
Schrijf mee!