InfoNu.nl > Financieel > Geld > Korting in winkels? 9 waardevolle, praktische tips!

Korting in winkels? 9 waardevolle, praktische tips!

Korting in winkels? 9 waardevolle, praktische tips! Je loopt door de winkelstraat en ziet tot je stomme verbazing een paar schoenen die voor jou gemaakt lijken te zijn. De kleuren, de vorm, zelfs de veters zijn in jouw favoriete kleur. Er is alleen één probleem: de prijs is te hoog. Hoe gaan we dat aanpakken? Je denkt misschien dat de winkelprijs altijd de prijs is die jij moet betalen, maar dat is niet zo. Je kunt zonder dat je het misschien weet eenvoudigweg een nieuwe prijs onderhandelen, en dat is simpeler dan je denkt. Waarom zou je eigenlijk altijd de volle prijs moeten betalen? Zou het niet fijn zijn om geld over te houden, ook als je luxe goederen koopt? Kortingtips kunnen helpen.

Winkel daar waar het niet zo goed gaat

Er zijn genoeg winkels in Nederland met wie het eigenlijk niet zo goed gaat. Dit zijn winkels die zitten te wachten op klanten en iedere omzet is welkom. Het allerlaatste dat zij willen zien is een klant die wegloopt. Je kunt winkels waar het niet zo goed gaat altijd vinden aan de rand van iedere stad of dorp. Ook plaatsen waar meerdere soorten winkels dicht bij elkaar zitten is het heel goed mogelijk om over de prijs te onderhandelen. De verkoper wil je niet naar de buurman zien gaan.

Vermijd het woord ‘korting’

Verkopers zijn over het algemeen allergisch voor het woord ‘korting’, omdat je direct aan hún geld komt. Kies daarom een andere terminologie, bijvoorbeeld ‘vriendenprijs’ of ‘speciale crisisprijs’.

Wees een zonnetje!

Geen enkele medewerker heeft zin om jou iets te gunnen als jij chagrijnig binnenloopt en stampvoetend gaat afdingen. Je komt lachend binnen en gaat eerst een gesprek aan met de verkoper. Het zou nog beter zijn om de eigenaar/franchisenemer zelf te spreken als dat kan. Medewerkers hebben vaak niet de autoriteit om je korting te geven, daarvoor moeten zij eerst hun baas spreken. De reden dat jij een zonnetje moet zijn is om het ijs te breken, simpel. Je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen en een heel verhaal op te hangen, wees gewoon jezelf.

Geef een compliment

Nadat het ijs gebroken is, is het een goed idee om enkele subtiele complimenten te geven aan de verkoper over bijvoorbeeld zijn kennis of over het prachtige interieur van de winkel. Het sleutelwoord is hier ‘subtiel’. Tussen neus en lippen door kun jij zeggen dat je nog nooit een winkel hebt gezien met zulke mooie schoenen, zo’n breed aanbod aan laptops of zulke unieke woonaccessoires. ‘Hoe kan het dat ik jullie nooit eerder heb ontdekt, dat moeten mijn vrienden ook weten’. Hierbij is het doel ook weer; maak de situatie tussen de verkoper en jou als koper zo ontspannen mogelijk.

Uit de verpakking / showroommodel = altijd korting!

Soms gebeurt het dat het product dat je zoekt uit de verpakking is gehaald of het is het laatste showroommodel. In dat geval kun je altijd onderhandelen over de prijs.

Vertel een persoonlijk verhaal

Stel (voorbeeld) jij wilt voor jouw zoon die schoenen van € 150 hebben, maar ze zijn gewoonweg te duur. Waarom vertel je niet een verhaal over zoonlief? Verkopers zijn verkopers omdat zij meestal erg goed met mensen zijn een het leuk vinden om te praten. Je zou kunnen vertellen dat deze sportschoenen voor jouw zoontje van 10 zijn, die volgende week een belangrijke wedstrijd gaat spelen om te promoveren naar de volgende divisie. Het wordt een fantastische wedstrijd waar de hele familie bij aanwezig zal zijn. Een op deze fantastische sportschoenen moet dat zeker lukken, en hij wil ze zo vreselijk graag, maar ja … Die prijs hè?

Aanraken

Dit klinkt misschien vreemd, maar het is wetenschappelijk aangetoond dat fysiek persoonlijk contact een (in dit geval zakelijke) relatie onmiddellijk versterkt. Je kunt hierbij denken aan een vriendelijke schouderklop bij het geven van een compliment. Maar overdrijf het niet, niet iedereen vindt het prettig om door een vreemde aangeraakt te worden. Subtiel en losjes.

Hoeveel korting?

Voordat je om korting vraagt, moet je weten wat gangbaar is binnen de branche/winkel waarin je je bevindt. Op sommige artikelen zitten nu eenmaal veel hogere winstmarges dan andere. Stevige kortingen zijn heel vaak mogelijk op elektronica, meubels en kleding als voorbeelden.

De ultieme tip!

De verkoper heeft geen zin in korting, wat dan? Misschien wel de beste tip is de ‘hier en nu’-methode, maar deze is enkel geschikt voor diehards. Stel dat jij de prijs van een artikel van € 125 naar € 100 terug wil brengen. Haal dan het geld fysiek uit je portemonnee en zeg ‘als we hier € 100 van kunnen maken koop ik hem hier en nu’. Dit is een ontzettend krachtige manier om de lastige verkoper toch over te halen, omdat hij fysiek € 100 voor zich ziet, die hij niet weer wil zien verdwijnen.

Veel succes met onderhandelen!
© 2017 Leukonomie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afdingen: zo onderhandel je juistAfdingen: zo onderhandel je juistIn de handel geldt niet elke prijs als wet. Klanten kunnen dus zeker bij verkopers een korting bedingen. En ook buiten d…
Onderhandelen over de prijsOnderhandelen over de prijsOnderhandelen over de prijs kunt u doen bij het kopen van een huis, maar ook bij het aankopen van elektronica en andere…
H&M kortingscodesH&M kortingscodesH&M biedt regelmatig kortingscodes aan waarmee je korting krijgt op je aankopen in de winkel of in de webwinkel. Korting…
Kortingen regel je makkelijk met deze appsKortingen regel je makkelijk met deze appsVan korting krijgen we nooit genoeg. Bedrijven, horeca en de middenstand weten dat en geven dan ook regelmatig aantrekke…
Keuken kopen met korting: is onderhandelen cruciaal?Een keuken kopen is een behoorlijke investering. Je kunt het werkelijk zo duur maken als je zelf wilt. Maar het liefst b…
Bronnen en referenties
  • Caildini, R. B. (2016). Invloed de zes geheimen van het overtuigen. Groningen/Houten, Nederland: Uitgeverij Boom.
  • Houtem, G. van. (2010). De dirty tricks van het onderhandelen ontdek de regels van het spel en verbeter je machtspositie. Amsterdam, Nederland: Haystack, Uitgeverij.

Reageer op het artikel "Korting in winkels? 9 waardevolle, praktische tips!"

Infoteur: Leukonomie
Gepubliceerd: 23-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!