Koop in 2020 een eigen woning

Koop in 2020 een eigen woning Ook een woning kopen? De woningmarkt deed het in 2019 uitstekend en ook 2020 wordt waarschijnlijk een prima jaar, voor zowel kopers als verkopers van huizen. De woningmarkt verkrapt zelfs doordat er weinig extra aanbod is. De huizenprijzen stijgen, de hypotheekrente is laag. Niemand weet hoe lang die hypotheekrente nog dit niveau zal houden. Dus zit er maar een ding op: ook een eigen woning kopen in 2020, of toch maar niet?

Wacht niet langer, maar koop in 2020 een woning

De spaarrente is in 2020 laag

Niemand kan eromheen, de spaarrente was laag in 2019 en voor 2020 wordt daarin weinig verandering verwacht. Spaargeld op de bank rendeert dus niet zo best en op de effectenbeurs loopt u regelmatig forse risico's op verlies van geld. Als u spaargeld hebt, kan het kopen van een goede woning ook een goede investering zijn. Het jaar 2020 lijkt daarvoor een prima jaar. In een aantal gebieden in het land, zoals in Amsterdam en Utrecht, zijn de prijzen hoog, maar dat is nog niet in het hele land het geval, zodat er nog mooie koopjes te halen zijn.

Financiële regels voor de eigen woning worden elk jaar strenger

De regels voor een hypotheek worden elk jaar krapper. Tophypotheken komen nauwelijks meer voor en de weg lijkt ingezet naar de situatie dat u straks alleen nog maar minder geld kunt lenen. In 2019 bedraagt de maximale hypotheek nog 100% van de verkoopwaarde van de woning, in 2020 is dit ook 100 procent. Eigen geld is dus nodig (ook de notaris en overdrachtsbelasting moeten worden betaald) en het bedrag dat daarbij nodig is zal naar verwachting alleen maar toenemen.

De hypotheekrente is laag, woning zoeken dus

De hypotheekrente is in 2019 laag en volgens sommigen zelfs historisch laag. Dat is natuurlijk een mooie meevaller, want dan zijn de maandlasten lager. En toch zijn er in 2020 ook al signalen dat de hypotheekrente wel weer eens kan gaan stijgen, niet dramatisch veel maar toch. Als het inderdaad zo is dat de ECB zijn interventies op de rentemarkt door het opkopen van obligaties gaat beperken (minder monetaire financiering), dan zal de rente, ook de hypotheekrente, omhoog gaan. Hoe langer u wacht, hoe groter die kans wordt. Houdt voor 2020 dus rekening met een mogelijk hogere hypotheekrente.

De hypotheekrente kan verder omhoog

De marges op de hypotheekrente zijn laag, terwijl de spaarrente bijna niet lager kan. Banken zullen eerder proberen hun marges op de hypotheekrente in 2020 te vergroten dan de spaarders helemaal weg te jagen. De kans dat de hypotheekrente zal stijgen wordt daarmee groter.

Huren is duur

De huren zijn in ons land de afgelopen jaren fors gestegen, wat u in een huurwoning investeert aan huur bent u kwijt. Als u investeert in een eigen woning, woont u waarschijnlijk goedkoper en de investeringen die u doet dragen bij aan een goed onderhouden woning en daarmee aan de meerwaarde van uw woning. Kopen kan wel eens veel goedkoper voor u zijn dan een hoge huur betalen. Laat uw hypotheekadviseur dit u eens voorrekenen.

Het gaat goed met de economie in 2020

Alle voorspellingen wijzen op een sterke economie in 2020 en goede economische verwachtingen. De kans op loonstijgingen zijn weer aanwezig, terwijl de kans op werkloosheid daalt. Geldt dit ook voor u, dan kan 2020 wel eens een prima moment zijn om uw woning te kopen.

Een schenking van 103.643 euro in 2020

Als u jonger bent dan 40 jaar, is het toegestaan dat u belastingvrij een schenking van maximaal 100.000 euro krijgt om een eigen woning te kopen. Daarvan kan natuurlijk niet iedereen gebruik maken, dat spreekt voor zich. Maar als die mogelijkheid er in uw geval is, maak er dan ook gebruik van.

Leen niet te veel geld

En dan komt natuurlijk ook de maar. Neem niet te veel hooi op uw vork waar het om lenen en het afsluiten van een hypotheek gaat. Als u een hypotheek afsluit, moet die goed aansluiten op uw inkomen. U moet niet meer geld lenen dan goed voor u is. Misschien is dan die ene woning op die geweldige locatie niet financieel haalbaar, maar net wel die andere woning waar u ook prima kunt wonen. De woningmarkt is in vele delen van Nederland krap en omdat er relatief weinig nieuwbouw is, kan er worden verwacht dat die krapte op korte termijn alleen maar zal toenemen.

Conclusie huis kopen in 2020

Er zijn vele argumenten te geven waarom het in 2020 kopen van een huis een verstandige investering is. Maar de randvoorwaarde zal toch altijd blijven dat u daarbij niet meer moet lenen dan u kunt dragen. Een woningmarkt is cyclisch en kent ook weer mindere tijden. De economie gaat ook op en neer. Ook 2020 wordt waarschijnlijk een goed jaar, maar hoe verder we naar voren kijken hoe onzekerder de voorspellingen worden. Maak dus een verstandige keuze, ook in tijden dat een woning binnen een dag verkocht kan zijn, ook in 2020 dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koop in 2020 een eigen woning"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-02-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Huren of kopen
Schrijf mee!